Inapoi la Cautare

STRATEGIE din /2006


pentru îmbunătăţirea sistemului de elaborare, coordonare şi planificare a politicilor publice la nivelul administraţiei publice centrale


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 28.06.2022, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (28.06.2022) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

──────────

    Aprobată prin HOTĂRÂREA, nr. 870 din 28 iunie 2006
, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 637 din 24 iulie 2006.

──────────

    Introducere

    Prezenta Strategie este elaborată în cadrul Proiectului PHARE Twinning RO2003/IB/OT/ 10, 2003/005-551.03.03 "Consolidarea capacităţii instituţionale a Guvernului României de gestionare a politicilor publice şi a procesului decizional", în colaborare cu reprezentanţii Unităţii de Politici Publice din cadrul Secretariatului General al Guvernului României. Acest document are la bază Raportul de Evaluare elaborat în cadrul proiectului, precum şi discuţiile purtate cu reprezentanţi ai instituţiilor de la Centrul Guvernului (Aparatul de lucru al Guvernului: Secretariatul General al Guvernului şi Cancelaria Primului-Ministru) şi ai ministerelor de resort în cadrul sesiunilor de consultare (brainstorming) şi a atelierelor de lucru organizate pe temele principale ale strategiei.

    Importanţa, rolul şi scopul sectorului public în societatea democratică dezvoltată necesită eforturi continue de creştere a eficienţei, responsabilităţii şi transparenţei instituţiilor publice. Introducerea noului sistem de management public, în general, şi dezvoltarea sistemului de elaborare a politicilor publice, în special, reprezintă una din principalele direcţii de dezvoltare adoptate de majoritatea ţărilor UE şi OECD pentru a răspunde acestei necesităţi. Instrumente precum managementul orientat spre performanţă, cadrul de cheltuieli pe termen mediu, abordarea participativă a procesului decizional şi altele asemenea sunt dezvoltate şi folosite pentru a asigura punerea în aplicare a principiilor guvernării democratice şi concordanţa cu nevoile reale ale societăţii.

    Necesitatea dezvoltării sistemului de elaborare a politicilor publice este evidenţiată şi la nivelul Uniunii Europene. Strategia Lisabona, adoptată în martie 2000 la summit-ul la nivel înalt al Uniunii Europene propune obiectivul conform căruia Europa trebuie să devină economia cea mai competitiva şi dinamica din lume în urmatorul deceniu. Pentru a se atinge acest obiectiv, statele trebuie să fie capabile să utilizeze planificarea bugetară şi a politicilor publice pe termen mediu şi lung, inclusiv iniţiative precum o mai buna reglementare, analize de impact a politicilor publice şi îmbunătăţirea consultării şi participării structurilor societăţii civile în elaborarea politicilor publice.

    Aceste direcţii de dezvoltare sunt urmate de noi modalităţi de abordare a acţiunii guvernului şi instituţiilor sale, care să facă trecerea de la înţelegerea tehnică a procesului legislativ la o analiză aprofundată în etapa pre-legislativă - numită analiza politicilor publice - şi dezvoltarea unui sistem de elaborare a politicilor publice ca principal instrument pentru îmbunătăţirea, fundamentarea şi promovarea calităţii în procesul decizional în mediul socio-economic complex al societăţii moderne.

    Sistemul politicilor publice reprezintă ansamblul instrumentelor, procedurilor şi arhitecturii instituţionale, dezvoltat în scopul de a îmbunătăţi în ansamblu calitatea şi eficienţa procesului de luare a deciziei. Pentru atingerea acestui scop, pe lângă o bună colaborare între nivelul politic şi cel executiv al administraţiei precum şi între administraţia publică şi societatea civilă, mai este necesară şi dezvoltarea cunoştinţelor şi aptitudinilor tuturor actorilor cheie angrenaţi în procesul politicilor publice. Având în vedere iminenta integrare a României la Uniunea Europeană, la elaborarea prezentei strategii au fost luate în considerare recomandările Raportului Final al Grupului Mandelkern pentru o reglementare mai bună (Mandelkern Group on Better Regulation Final Report, November 2001). Acest raport se adresează statelor membre ale Uniunii Europene, grupul Mandelkern având misiunea de "a stabili o strategie pentru o acţiune coordonată viitoare pentru simplificarea cadrului de reglementare, inclusiv în vederea realizării unei administraţii publice atât la nivel naţional cât şi la nivel comunitar."*1)

    *1) Grupul Mandelkern pentru o reglementare mai bună a fost constituit la solicitarea Consiliului European, printr-o hotărâre aprobată de Ministerele Administraţiei Publice ale Statelor Membre UE, convocate în 6 şi 7 noiembrie 2000 la Strasbourg.

    Instrumentele politicilor publice se constituie dintr-o gamă variată de metodologii de planificare şi previzionare, proceduri sistematizate de luare a deciziilor, luând în considerare diferitele nivele şi scopuri ale problemelor, analizarea problemelor, dezvoltarea de variante de soluţionare, evaluarea efectelor posibile datorate soluţiilor alternative, alegerea resurselor, planificarea implementării, monitorizare şi evaluare.

    Procesul politicilor publice este împărţit în două niveluri de planificare: sectorial/intersectorial şi instituţional. Procedura pentru dezvoltarea politicilor sectoriale şi intersectoriale este axată pe soluţionarea/rezolvarea problemelor şi adaptarea la realităţile socio-economice.

    Abordarea instituţională a planificării politicilor publice este axată pe managementul şi coordonarea problemelor la nivel instituţional, folosind ca instrumente, planificarea resurselor financiare, umane, şi administrative şi dezvoltarea de modele instituţionale eficiente. Acest aspect de planificare a politicilor publice este acoperit de procesul planificării strategice, concept preluat în administraţia publică din domeniul afacerilor. Un sistem dezvoltat şi eficient de politici publice trebuie să înglobeze ambele abordări şi să dezvolte instrumentele necesare pentru fiecare dintre ele. Complexitatea reformei menite să îmbunătăţească sistemul politicilor publice provine din necesitatea de a asigura coordonarea tuturor sistemelor instituţionale, bugetare şi decizionale ale Guvernului. Aceste provocări definesc obiectivele generale şi speciale ale strategiei.

    Perioada de implementare a Strategiei este 2006 - 2010.

    Descrierea situaţiei actuale
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic