1.
Ordinul MT nr. 1.824/2018 elimină posibilitatea recunoscută operatorilor de transport de a înlocui provizoriu autobuzul pentru care s-a emis licenţa de traseu, în situaţia în care acesta prezintă defecţiuni tehnice (
art. I pct. 1). Până la emiterea ordinului, operatorii de transport, în cazul în care un autobuz titular pe traseu (pentru care s-a emis licenţa) prezenta defecţiuni tehnice, aveau posibilitatea de a-l înlocui provizoriu (180 zile/an calendaristic) cu unul care nu trebuia să îndeplinească condiţii precum aceeaşi capacitate şi acelaşi punctaj cu al autobuzului pentru care a fost eliberată licenţa de traseu. Chiar dacă operatorii de transport nu erau obligaţi să respecte aceste condiţii restrictive, asta nu înseamnă că înlocuirea se efectua cu un autovehicul nelicenţiat, aceştia raportând la A.R.R. înlocuirea [art. 54 alin. (7) înainte de modificare], iar în baza dispoziţiilor art. 54 alin. (10) (dispoziţie legală abrogată de
Ordinul MT nr. 1.824/2018) înlocuirea se putea face cu oricare dintre autobuzele nominalizate în sistemul informatic al Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. pentru celelalte trasee. Această modificare nu este justificată şi nici motivată de emitentul actului administrativ, serviciul de transport interjudeţean funcţionând foarte bine până acum fără îndeplinirea condiţiei restrictive a punctajului, condiţie ce nu are corespondent nici în legislaţia internă şi nici în cea la nivel european.
Regulamentul european în materie nr. 1.073/2009 prevede dar la art. 1 alin. (1) teza finală că faptul că schimbarea vehiculului pentru a permite ca o secţiune a deplasării să fie efectuată cu alte mijloace de transport nu aduce atingere aplicării regulamentului. Astfel, se observă foarte clar faptul că eliminarea înlocuirii provizorii a autobuzului titular, în cazul defecţiunilor tehnice, reprezintă o piedică în desfăşurarea serviciului public de transport şi o perturbare gravă previzibilă a funcţionării acestuia, respectarea punctajului presupunând înlocuirea autobuzului defect cu un alt autobuz ce are acelaşi an de fabricaţie cu cel defect. De exemplu, în cazul în care licitaţia a fost câştigată cu autobuze fabricate în anul 2017, atunci înlocuirea în perioada 30 iunie 2019-30 iunie 2024 (valabilitatea noului program de transport - 60 luni) se va putea face doar cu autobuze fabricate în anul 2017, chiar dacă defecţiunile tehnice pot fi rezolvate în 10-20 de zile. Reclamanta deţine în parcul auto, aşa cum rezultă din înscrisurile depuse la dosarul cauzei, autovehicule fabricate între anii 2013-2016 ce nu vor mai putea fi folosite în cadrul noului program de transport nici măcar pentru înlocuirea provizorie a unui autobuz titular defect. Pornind de la acest exemplu, se poate observa foarte clar faptul că decizia administraţiei centrale este ilogică, iar punerea ei în practică în cadrul noului program de transport va duce cu siguranţă la blocarea efectuării serviciului de transport prin curse regulate la nivel naţional, dar şi la afectarea gravă a patrimoniului operatorilor de transport, în lipsa unui studiu de impact. În contextul în care la înlocuirea unui autobuz defect trebuie respectat anul de fabricaţie, reclamanta se întreabă ce vor face operatorii de transport cu autovehiculele deţinute în momentul de faţă în parcul auto dacă acestea nu vor putea fi valorificate nici măcar în cazul înlocuirii provizorii. Astfel, condiţia respectării punctajului este prea restrictivă pentru operatorii de transport care trebuie să respecte standardele de regularitate şi continuitate, respectiv efectuarea zilnică a curselor cu respectarea orarului prevăzut în graficele de circulaţie. Această modificare nu prejudiciază doar operatorii de transport, ci şi drepturile şi interesele publicului călător, al cărui interes prioritar constă în efectuarea serviciului de transport în condiţii de continuitate şi regularitate, indiferent dacă autobuzul este fabricat în anul 2016 sau 2017. Călătorii sunt direct interesaţi ca serviciul de transport interjudeţean să fie executat în condiţii în care cursele să fie efectuate zilnic, cu respectarea orelor de plecare şi sosire în autogări, indiferent dacă operatorului de transport i s-a defectat sau nu autobuzul titular.