Având în vedere prevederile art. 69 şi ale art. 70 din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de altă parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin
Legea nr. 20/1993, şi ale
Directivei Consiliului Uniunii Europene 95/21/CE din 19 iunie 1995, amendata prin
directivele Consiliului Uniunii Europene 98/25/CE din 27 aprilie 1998,
98/42/CE din 19 iunie 1998,
99/97/CE din 13 decembrie 1999 şi
2001/106/CE din 19 decembrie 2001 privind standardele internaţionale pentru siguranţa navelor, prevenirea poluarii şi condiţiile de viaţa şi munca la bordul navelor care navighează spre sau dinspre porturi ale statelor membre ale Comunităţii Europene, ale
Directivei Parlamentului European şi a Consiliului Uniunii Europene 99/95/CE privind implementarea prevederilor referitoare la durata muncii navigatorilor la bordul navelor, precum şi ale
Directivei Consiliului Uniunii Europene 96/40/CE din 25 iunie 1996 privind modelul comun al documentului de identitate pentru inspectorii care efectuează controlul statului portului, în temeiul prevederilor
art. 17 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 38/2000 privind implementarea standardelor internaţionale pentru siguranţa navelor, prevenirea poluarii şi asigurarea condiţiilor de muncă şi viaţa la bordul navelor maritime sub pavilion străin care utilizează porturile sau instalaţiile româneşti din largul marii, care operează pe sau deasupra platoului continental românesc, republicată, ale
art. 13 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale
art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, ministrul lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei emite următorul ordin:
ART. 1 Scop Scopul prezentului ordin este reducerea drastica a numărului de nave maritime substandard, care arboreaza pavilion străin, care navighează în apele aflate sub jurisdicţia României, prin: a) creşterea conformitatii navelor, indiferent de pavilionul acestora, cu prevederile din legislaţia naţionala şi internaţională relevantă privind siguranţa maritima, a protecţiei mediului înconjurător şi a condiţiilor de muncă şi viaţa la bordul acestora; b) stabilirea unui criteriu comun pentru controlul navelor maritime, de către România, în calitate de statul portului, armonizarea procedurilor de inspecţie şi reţinere, luându-se în considerare angajamentul propriu făcut de autorităţile maritime ale statelor membre ale Memorandumului de înţelegere privind controlul statului portului în regiunea Marii Negre, semnat la Istanbul la 7 aprilie 2000, ratificat de România prin
Ordonanţa Guvernului nr. 50/2001, aprobată prin
Legea nr. 639/2001.
ART. 2 Definiţii Termenii folosiţi în prezentul ordin şi în anexele la acesta au următorul înţeles: a) Autoritate competenţa - Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice centrale şi de autoritate de stat în domeniul transporturilor maritime, denumit în continuare MLPTL; b) Autoritatea Navala Română - organ tehnic de specialitate din subordinea MLPTL, căruia i se deleagă competentele pentru activitatea de control al statului portului - PSC, denumit în continuare ANR; c) Administraţia statului pavilionului - administraţia statului al cărui pavilion este indreptatita nava sa îl arboreze;