Inapoi la Cautare

ORD DE URGENŢĂ 89 /2022


privind unele măsuri pentru adoptarea sistemului de guvernanţă a Platformei de cloud guvernamental, precum şi pentru stabilirea cadrului legal de organizare şi funcţionare a infrastructurilor informatice şi a serviciilor de tip cloud în procesul de transformare digitală


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 11.08.2022, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 15,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (11.08.2022) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

    Având în vedere faptul că tehnologia de tip cloud este din ce în ce mai utilizată de către autorităţile şi instituţiile publice din statele membre ale Uniunii Europene, ca urmare a avantajelor tehnice şi economice care privesc procesarea şi stocarea datelor, precum şi disponibilitatea serviciilor, avantaje care au ca rezultat generarea de economii consistente sub aspectul investiţiilor şi al cheltuielilor operaţionale,

    ţinând cont de faptul că implementarea unei infrastructuri de tip cloud în sectorul public este o prioritate asumată de către Guvernul României în Programul de guvernare şi în actualul context naţional şi internaţional, determinat de pandemia de COVID-19, iar realizarea acestui obiectiv a devenit stringentă, având în vedere că schimbul de date în format electronic în sectorul public este absolut necesar pentru îmbunătăţirea serviciilor publice dedicate cetăţenilor şi pentru eficientizarea cheltuielilor aferente sistemelor şi reţelelor informatice,

    având în vedere situaţia extraordinară generată de conflictul armat de pe teritoriul Ucrainei şi nevoia urgentă de creştere a rezilienţei capabilităţilor sistemelor şi reţelelor informatice ale statului român, inclusiv prin prisma necesităţii asigurării securităţii datelor personale ale cetăţenilor români,

    în considerarea faptului că obiectivul menţionat anterior presupune, printre altele, asigurarea unui management unitar şi eficient privind gestionarea centralizată a resurselor informatice şi de comunicaţii, fapt ce impune adoptarea cu celeritate a unor măsuri atât la nivel legislativ, cât şi la nivelul gestionării resurselor în condiţii de securitate sporită, scalabilitate, flexibilitate şi adaptabilitate,

    deoarece realizarea unei infrastructuri de tip cloud în sectorul public reprezintă un obiectiv imediat şi urgent în considerarea faptului că implementarea sa asigură utilizarea forţei de muncă într-un mod mai eficient, ca urmare a administrării suportului tehnic şi asigurării mentenanţei sistemelor în mod centralizat, fapt ce generează automatizarea managementului componentelor software de la nivelul sistemului de operare până la cel al aplicaţiilor informatice,

    având în vedere situaţia extraordinară generată de creşterea volumului informaţiilor din bazele de date critice administrate de statul român şi necesitatea consolidării şi interconectării acestora, precum şi necesitatea asigurării în mod unitar a securităţii cibernetice a acestora,

    deoarece România are alocate fonduri prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, denumit în continuare PNRR, pentru componenta de transformare digitală în valoare de 1,8 mld euro, care în cea mai mare parte vizează digitalizarea marilor servicii publice, dar şi investiţii în digitalizarea mediului de afaceri, iar pentru utilizarea eficientă a fondurilor publice în ceea ce priveşte cheltuielile cu mentenanţa şi cu infrastructura şi echipamentele informatice este necesar ca autorităţile şi instituţiile publice, altele decât cele ale căror sisteme informatice vor migra în cloudul guvernamental, să aibă alternativa stocării acestora în infrastructuri de tip cloud gestionate de furnizorii unor astfel de servicii,

    întrucât în lipsa unor reglementări specifice, imediate şi efective ale pieţei serviciilor de tip cloud se pot genera riscuri de securitate cibernetică a sistemelor informatice, dar şi riscuri de utilizare a informaţiilor specifice de date de către utilizatori neautorizaţi, iar prin aceasta se pot crea prejudicii proprietarilor de date persoane fizice şi/sau juridice cu impact asupra fondurilor externe nerambursabile accesate de România atât prin mecanismul de redresare şi rezilienţă, cât şi prin politica de coeziune,

    deoarece mediul de afaceri are nevoie de mecanisme de transformare digitală rapide şi specifice care să îi permită să dezvolte platforme informatice în acord cu nevoile de automatizare şi robotizare specifice pieţei concurenţiale europene pentru a gestiona eficient cheltuielile cu mentenanţa, dar şi cu cele specifice echipamentelor informatice,

    având în vedere contextul platformei de cloud, care vizează modul în care vor fi implementate platformele informatice de cloud, precum şi modelul arhitectural pentru dezvoltarea unei infrastructuri de cloud adaptate la tehnologiile informaţionale specifice, este necesară stabilirea unei infrastructuri digitale coerente şi integrate la nivelul administraţiei publice bazată pe modulul de guvernanţă a datelor şi a obiectivelor economice care să ofere servicii digitale de înaltă calitate şi care să satisfacă nevoia de acces deschis, respectiv cloud public, cât şi acces restricţionat, utilizând o formă de cloud privat,

    în considerarea aspectelor menţionate mai sus, dar şi a faptului că implementarea unei infrastructuri de tip cloud în sectorul public, astfel încât aceasta să fie funcţională, necesită parcurgerea unor etape procedurale a căror desfăşurare presupune o anumită perioadă de timp, iar orice întârziere în adoptarea de măsuri urgente în acest sens ar creşte substanţial riscul de dezangajare a fondurilor europene nerambursabile disponibile în acest scop, cu implicaţii negative asupra fondurilor naţionale, reglementarea în regim de urgenţă a cadrului legal necesar demarării etapelor pentru implementarea acestui proiect este cu atât mai justificată,

    ţinând cont de situaţia extraordinară generată de conflictul armat de pe teritoriul Ucrainei şi nevoia urgentă de creştere a rezilienţei capabilităţilor sistemelor şi reţelelor informatice ale statului român, inclusiv prin prisma necesităţii asigurării securităţii datelor personale ale cetăţenilor români,

    reţinând că situaţia extraordinară este cauzată şi de creşterea volumului informaţiilor din bazele de date critice administrate de statul român, precum şi necesitatea consolidării, interconectării şi asigurării în mod unitar a securităţii cibernetice a acestora,

    în contextul conflictelor convenţionale şi neconvenţionale din vecinătatea României şi al revoluţiei digitale care acaparează toate statele lumii,

    având în vedere criza conductorilor electrici, intensificarea ameninţărilor cibernetice venite dinspre spaţiul estic şi riscul real de pierdere şi alterare a datelor guvernamentale generate de astfel de atacuri ce reprezintă abateri semnificative de la obişnuit şi impun recurgerea la această cale de reglementare pentru evitarea aducerii atingerii interesului public,

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic