Inapoi la Cautare

ORD DE URGENŢĂ 81 /2017


privind modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 12/2006 pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieţei pe filiera cerealelor şi a produselor procesate din cereale


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 18.01.2022, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 15,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (18.01.2022) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

    În vederea asigurării armonizării politicilor de piaţă ale României cu principiile şi mecanismele politicii agricole comune,

    având în vedere necesitatea adoptării de măsuri urgente de reglementare care privesc sfera de producere, depozitare şi comerţul cu cereale,

    luând în considerare prevederile art. 7 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/1.185 al Comisiei din 20 aprilie 2017 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentelor (UE) nr. 1.307/2013 şi (UE) nr. 1.308/2013 ale Parlamentului European şi ale Consiliului în ceea ce priveşte notificările către Comisie a informaţiilor şi documentelor, precum şi de modificare şi abrogare a mai multor regulamente ale Comisiei, prin care se instituie obligaţia ca statele membre să ia toate măsurile necesare pentru transmiterea către Comisia Europeană a informaţiilor referitoare la preţurile produselor agricole, precum şi celor referitoare la producţie şi piaţă,

    având în vedere că recoltarea cerealelor este în curs de finalizare, lipsa unor astfel de prevederi înseamnă preluarea produselor fără negociere prin impunerea unor preţuri de achiziţie sub costurile de producţie estimate de fermieri ca minim acceptabile.

    Ţinând cont de faptul că în ultima perioadă a existat o stare conflictuală între cele două categorii de participanţi pe piaţă, o nemulţumire a fermierilor creată de faptul că preţul oferit şi condiţiile în care se derulează relaţia cumpărător-vânzător nu reflectă în niciun fel valoarea produsului şi importanţa acestuia pentru sectorul agricol, situaţie ce a dus la rezilierea unor contracte,

    având în vedere că în absenţa unei legislaţii la nivelul Uniunii Europene referitoare la contractele scrise, formale, statele membre pot decide, în conformitate cu legislaţia naţională privitoare la contracte, că este necesar să se recurgă la astfel de contracte, sub rezerva respectării dreptului Uniunii Europene şi, în special, a bunei funcţionări a pieţei interne şi a organizării comune a pieţelor,

    pentru a asigura o dezvoltare viabilă a producţiei de cereale şi a asigura astfel un nivel de viaţă decent producătorilor din spaţiul rural, ar trebui consolidată puterea de negociere a acestora cu procesatorii, ceea ce ar duce la o distribuţie echitabilă a valorii adăugate de-a lungul lanţului de vânzare.

    Având în vedere particularităţile sectorului cereale şi pentru a garanta că interesele tuturor părţilor sunt luate în considerare în mod adecvat şi având în vedere necesitatea de a evita orice dezechilibru al pieţei, este necesară instituirea unui contract-cadru de vânzare-cumpărare, care să prevadă condiţiile de vânzare-cumpărare.

    Ţinând cont de necesitatea stabilirii urgente a unui mecanism de mediere între vânzător şi cumpărător prin stabilirea unor relaţii contractuale echitabile, cu respectarea indicatorilor de calitate stabiliţi, care reprezintă indicatori de plată, cu rolul de a demonstra că produsul obţinut poate fi direcţionat necondiţionat către scopul propus,

    se impun întărirea disciplinei şi responsabilizarea partenerilor pe filiera de comercializare prin instituţionalizarea utilizării unor proceduri de achiziţie, depozitare şi comercializare unitare, pentru a evita discriminarea, ceea ce va asigura un grad ridicat de predictibilitate a activităţii de valorificare a cerealelor.

    Având în vedere necesitatea unei mai bune valorificări a producţiei de cereale, prin instrumentarea unor contracte-cadru care să permită siguranţa valorificării eficiente a cerealelor de la fermier la procesator/comerciant, precum şi conferirea unor preţuri echitabile pentru recuperarea cheltuielilor efectuate cu producţia, cu atât mai mult cu cât preluarea la intervenţie a cerealelor în situaţii de supraproducţie nu este funcţională din cauza preţului stabilit la 101 euro/to, conform Regulamentului (CE) nr. 670/2009 al Comisiei din 24 iulie 2009 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului în ceea ce priveşte intervenţia publică prin intermediul licitaţiilor pentru achiziţionarea grâului dur sau a orezului nedecorticat şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 428/2008 şi (CE) nr. 687/2008,

    având în vedere caracterul dinamic al sectorului şi orientarea cu predilecţie a fermierilor către o calitatea superioară a cerealelor a căror comercializare se află în progres, se impune un sistem de asigurare a trasabilităţii producţiei cu respectarea unor obiective de calitate, precum şi un minim de elemente potrivit Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a pieţelor produselor agricole şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1.037/2001 şi (CE) nr. 1.234/2007 ale Consiliului.

    Luând în considerare că nepromovarea prezentului act normativ în regim de urgenţă poate avea consecinţe nefavorabile asupra părţilor implicate în sectorul cereale, cu impact asupra bugetului sectorului agricol al României, şi anume:

    - imposibilitatea asigurării fluxurilor de informaţii corecte şi concludente privind piaţa produselor agricole şi alimentare prevăzute în anexele nr. I-III din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/1.185, acest fapt generând riscul neangajării unor sume de către Uniunea Europeană;

    – în absenţa unei legislaţii la nivel naţional referitoare la aceste contracte şi, implicit, neutilizarea contractelor scrise formale în sectorul cerealelor ar duce la lipsa responsabilităţii operatorilor în alte sectoare, imposibilitatea efectuării unui control din partea autorităţilor fiscale în ceea ce priveşte preţul de vânzare şi plata taxelor aferente, precum şi la apariţia anumitor practici comerciale neloiale;

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic