Având în vedere că elaborarea, evaluarea, aprobarea şi achiziţionarea manualelor şcolare, precum şi asigurarea finanţării acestora reprezintă atribuţia Ministerului Educaţiei Naţionale, fiind singura autoritate cu competenţe în domeniu, aşa cum se prevede expres în dispoziţiile
art. 94 alin. (2) lit. f) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, dat fiind faptul că la începutul anului şcolar 2017-2018 la peste 70% dintre disciplinele clasei a V-a nu existau manuale şcolare şi din cele 108 loturi pentru clasa a V-a doar 26 au fost ofertate, iar pentru cele 82 de loturi nu a existat nicio ofertă de manual, aspect care afectează în momentul de faţă atât o mare parte a cultelor, cât şi unele minorităţi naţionale, ţinând cont de faptul că toate procedurile de licitaţie publică deschisă organizate pentru achiziţia de manuale şcolare sau derulat parcurgându-se etapele specifice, conform reglementărilor legale: depunerea ofertelor, deschiderea ofertelor, evaluarea ofertelor, comunicarea rezultatelor evaluării, depunerea contestaţiilor la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), emiterea deciziei CNSC, reevaluarea ofertelor conform deciziei CNSC, comunicarea rezultatelor reevaluării, procesul reluânduse de câte două-trei ori, iar o parte dintre operatorii economici contestatari au atacat în instanţă deciziile CNSC, contestaţii respinse în mod temeinic şi legal de către instanţa de judecată, iar deciziile CNSC, fiind obligatorii, au fost puse în aplicare întocmai de către Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE), ca autoritate contractantă, având în vedere că pentru procedura de licitaţie deschisă privind achiziţionarea manualelor şcolare pentru clasa a V-a anunţul de participare a fost publicat în data de 16.03.2017, depunerea ofertelor a avut ca termen-limită data de 16.06.2017, iar evaluarea calităţii ştiinţifice a proiectelor de manuale şcolare s-a desfăşurat în perioada 19-30.06.2017, iar procesul de evaluare a proiectelor de manuale şcolare pentru clasa a V-a a fost finalizat prin Raportul procedurii nr. 2.347 din 17.07.2017, iar comunicarea rezultatelor evaluării către ofertanţi s-a realizat la data de 19.07.2017. În urma comunicării rezultatului procedurii au fost depuse contestaţii pentru un număr de 19 loturi din cele 26 ofertate, iar pentru celelalte 7 loturi s-au încheiat acorduri-cadru. În data de 30.08.2017 Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a emis Decizia nr. 2.218/C3 din 25.08.2017 în urma căreia se pot încheia acorduri-cadru pentru 5 loturi, iar pentru 13 loturi va avea loc reevaluarea ofertelor, dat fiind faptul că noile planuri-cadru pentru clasele V-VIII prevăd ca în anul şcolar următor să se editeze şi tipărească noi manuale pentru clasa a VI-a, raportându-ne la faptul că după reorganizare Societatea Editura Didactică şi Pedagogică - S.A. va trece din coordonarea în subordonarea Ministerului Educaţiei Naţionale şi urmează a întruni condiţiile cumulative şi obligatorii prevăzute la
art. 31 alin. (1) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, în sensul că societatea este înfiinţată cu capital exclusiv de stat de către Ministerul Educaţiei Naţionale, şi în aceste condiţii, în calitate de autoritate tutelară, acesta va exercita un control ca şi asupra propriilor departamente, şi conform previziunilor de afaceri mai mult de 80% din activitate va reprezenta editarea de manuale şcolare, luând în considerare faptul că mandatul Consiliului de administraţie a expirat, iar în urma demarării procedurilor de selecţie de noi membri, acesta nu s-a putut finaliza întrucât până la data-limită de depunere a dosarelor a existat un singur candidat, acest lucru ducând la imposibilitatea luării deciziilor stabilite de lege în sarcina Consiliului de administraţie, având în vedere faptul că neadoptarea prin ordonanţă de urgenţă a acestor măsuri imediate şi a reglementărilor pentru implementarea lor generează disfuncţionalităţi majore la nivel naţional, ajungând în situaţia deja perpetuată în ultimii ani în care elevii nu vor avea la început de an şcolar manuale obligatorii prevăzute prin lege, având în vedere prevederile
art. 45 alin. (13),
art. 69 alin. (4) şi
art. 94 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,
art. 1, 2 şi
3 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1993 privind unele măsuri pentru restructurarea activităţii regiilor autonome, cu modificările ulterioare, prevederile din
Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 111/2016, cu modificările ulterioare, precum şi
art. 11 lit. c) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare,