Având în vedere că reformarea sistemului administraţiei penitenciare reprezintă o prioritate a României în scopul asigurării drepturilor persoanelor private de libertate, ţinând seama de recentele modificări legislative din domeniul executării pedepselor, respectiv intrarea în vigoare a
Legii nr. 275/2006 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, luând în considerare necesitatea stabilirii unor competenţe mai judicioase de gestiune a resurselor umane ale ministrului justiţiei, directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi ale directorilor unităţilor subordonate, a ocupării posturilor vacante din sistemul administraţiei penitenciare, pe baza aplicării principiilor de egalitate, merit, capacitate profesională şi de transparenţă şi instituirea unor condiţii suplimentare pentru numirea în funcţii de conducere, a necesităţii stabilirii unei reglementări eficiente a carierei profesionale, precum şi a condiţiilor pentru modificarea şi încetarea raporturilor de serviciu ale funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, având în vedere deficitul acut de personal încadrat în sistemul administraţiei penitenciare, din totalul de 15.316 posturi prevăzute, la finele anului 2007 fiind vacante 2.779 de posturi, din care în sectorul siguranţa deţinerii şi regim penitenciar mai mult de 50% din totalul posturilor vacante, ţinând cont de media europeană, unde unui cadru de penitenciar îi revin doi/trei deţinuţi, precum şi de media din România, cu mult sub cea europeană (1/5), în condiţiile în care
art. 196 din Regulamentul de aplicare a Legii nr. 275/2006, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.897/2006, prevede respectarea unei proporţii de minimum un lucrător la 3 persoane private de libertate, luând în seamă că lipsa acută de personal poate avea consecinţe negative imediate asupra sistemului penitenciar în ceea ce priveşte: asigurarea dreptului la asistenţă medicală al persoanelor private de libertate, în general a drepturilor persoanelor private de libertate, precum şi asigurarea drepturilor legale ale personalului de penitenciare, respectiv acordarea concediului legal de odihnă, plata orelor suplimentare, ţinând seama de necesitatea adaptării reglementărilor aplicabile acestei categorii de funcţionari publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare la actele normative similare care privesc celelalte categorii de personal din instituţiile publice de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională ale statului, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I Legea nr. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici din Administraţia Naţională a Penitenciarelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 581 din 30 iunie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins: "Art. 3. - (1) Personalul din sistemul administraţiei penitenciare este constituit din funcţionari publici cu statut special, al căror statut este reglementat de prezenta lege, denumiţi în continuare funcţionari publici cu statut special, şi din personal contractual. (2) Statutul special al funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare este conferit de natura atribuţiilor de serviciu care implică îndatoriri şi riscuri deosebite. (3) În exercitarea atribuţiilor sale de serviciu, funcţionarul public cu statut special este învestit cu exerciţiul autorităţii publice, în limitele competenţelor stabilite prin lege. În exercitarea misiunilor de pază, escortare şi supraveghere a persoanelor private de libertate, precum şi în alte situaţii temeinic justificate, funcţionarul public cu statut special poate folosi, în condiţiile legii, tehnica, mijloacele şi armamentul din dotare. Autoritatea funcţiei nu poate fi exercitată în interes personal.