Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/2015 privind stabilirea unor măsuri necesare pentru asigurarea tranziţiei de la televiziunea analogică terestră la televiziunea digitală terestră şi implementarea serviciilor multimedia la nivel naţional, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 345/2015, cu modificările ulterioare, cuprindea prevederi referitoare atât la problematica tranziţiei de la televiziunea terestră analogică la cea digitală, cât şi la termenul de valabilitate a drepturilor de utilizare a frecvenţelor radio pentru radiodifuziunea analogică terestră. Procesul de tranziţie de la televiziunea terestră analogică la cea digitală a fost finalizat în România în anul 2020, an de la care emisiile analogice de televiziune au încetat. Prezentul act normativ se referă exclusiv la prorogarea termenului de valabilitate a drepturilor de utilizare a frecvenţelor radio acordate pentru radiodifuziunea analogică terestră. Având în vedere că, în prezent, serviciile publice de radiodifuziune sunt furnizate pe cale radio terestră în sistem analogic, situaţie ce poate fi continuată din punct de vedere tehnic, cu caracter temporar, în condiţiile extinderii temporare a drepturilor de utilizare a frecvenţelor radio acordate conform
Legii audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, pentru furnizarea acestor servicii, având în vedere atât necesitatea de a promova măsuri urgente de pregătire a viitorului cadru strategic naţional, pentru asigurarea stabilităţii şi predictibilităţii, pe durata procesului de migrare de la tehnologia analogică la cea digitală, cât şi necesitatea de a elimina riscuri legate de contextul geopolitic actual legat de războiul din Ucraina sau orice alt eveniment critic care poate să apară şi să necesite utilizarea, în regim de urgenţă, a celei mai facile legături de comunicaţie între autorităţile statului român şi cetăţenii săi, este imperios necesară asigurarea continuităţii şi opţiunilor alternative ale difuzării terestre a serviciilor publice de radiodifuziune, din punct de vedere strategic, pentru statul român. Întrucât furnizarea serviciilor publice de radiodifuziune pe cale radio terestră reprezintă singurul mijloc facil de transmitere, în regim free-to-air, necondiţionat de achitarea de către cetăţeni a unui abonament de furnizare de servicii de comunicaţii electronice (contra cost) şi în timp util a mesajelor şi informaţiilor de interes public, atât în condiţii normale, cât şi în situaţii excepţionale, cum ar fi starea de urgenţă, mobilizare sau de război, serviciul public de radiodifuziune emis şi recepţionat în format analogic terestru fiind esenţial pentru prezervarea stării de securitate naţională şi apărare naţională pe timp de criză, având în vedere că, prin
Ordonanţa Guvernului nr. 5/2019 pentru prorogarea unui termen prevăzut la
art. 2 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/2015 privind stabilirea unor măsuri necesare pentru asigurarea tranziţiei de la televiziunea analogică terestră la televiziunea digitală terestră şi implementarea serviciilor multimedia la nivel naţional, aprobată prin
Legea nr. 135/2021, a fost reglementat deja termenul cu privire la drepturile de utilizare a frecvenţelor radio acordate conform
Legii nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, ţinând cont că, ulterior datei actuale prevăzute în
Ordonanţa Guvernului nr. 5/2019, aprobată prin
Legea nr. 135/2021, furnizarea acestor servicii rămâne nereglementată, punând în pericol grav funcţionarea serviciilor de radiodifuziune terestră analogică, luând în considerare necesitatea asigurării la data prezentei a cadrului tehnic şi legal necesar operării, atât în condiţii de continuitate, cât şi în condiţii de siguranţă şi rezilienţă, a emisiei transmisiunilor postului public de radio şi funcţionării în bune condiţii a infrastructurii de transport şi emisie a operatorilor ce deţin infrastructura critică necesară în acest sens, având în vedere faptul că asigurarea continuităţii serviciilor de radiodifuziune terestră implică corelarea pe termen mediu şi lung a cadrului legal în domeniul asigurării unor frecvenţe cu cel în baza căruia este asigurată relaţia contractuală, acestea fiind în relaţie de interdependenţă, precum şi faptul că la data prezentei, în lipsa cadrului legal a cărui modificare se impune a fi realizată în regim de urgenţă prin prezenta ordonanţă, acest deziderat nu este îndeplinit şi asigurat, context ce implică şi un risc de întrerupere a emisiei postului public de radio, astfel fiind încălcate prevederile
art. 30 alin. (4), precum şi ale
art. 31 alin. (4) şi
(5) din Constituţia României, republicată, se impune adoptarea în regim de urgenţă a cadrului legal care să permită asigurarea relaţiilor contractuale, inclusiv de natură tehnică (frecvenţe şi licenţe) cu operatorii ce deţin infrastructura critică pentru transportul şi emisia radiodifuziunii publice, prin asigurarea premiselor necesare funcţionării echipamentelor acestora în condiţii de siguranţă.