În conformitate cu angajamentele asumate de România prin Strategia în domeniul ajutorului de stat, au fost stabilite sarcini de modificare şi adoptare a unor acte normative, cum ar fi Legea investitiilor, Legea privatizarii şi Legea ajutorului de stat. Caracterul de urgenta este justificat de faptul ca Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului urmeaza sa realizeze notificarea către Uniunea Europeana, prin intermediul Consiliului Concurentei, astfel încât procesul de privatizare sa nu fie intrerupt pentru o perioadă lunga de timp. Astfel, după 1 ianuarie 2007 Comisia Europeana va prelua monitorizarea tuturor activităţilor din România legate de concurenta şi va autoriza şi controla ajutoarele de stat acordate în procesul de privatizare. În acest sens, Comisia Europeana are nevoie de o strategie şi o legislatie unitare pentru activitatea viitoare în domeniul privatizarii. În lipsa unei strategii coerente şi a unei legislatii care să puna în aplicare aceasta strategie, Comisia va solicita notificari individuale pentru fiecare societate comerciala privatizata, derularea procesului de autorizare în acest caz putand să depăşească 18 luni. Având în vedere ca înainte de autorizarea Comisiei Europene nu se poate semna contractul de vanzare-cumparare de acţiuni, aceasta intarziere poate prelungi foarte mult derularea procesului de privatizare sau chiar poate pune în pericol finalizarea acestuia. Conform regulilor comunitare, Legea privatizarii trebuie să aibă avizul Comisiei Europene pentru a asigura aplicarea principiilor de transparenta, informare, publicitate şi nerestrictionare. Mai mult, având în vedere ca în angajamentele asumate de statul român în procesul de integrare acesta trebuie să aibă o singura autoritate care să exercite atribuţiile de privatizare, aceasta ordonanţa de urgenţă se impune a fi adoptata de urgenta. Prin derogarea prevăzută la art. 4 se are în vedere eliminarea posibilităţii ca activitatea operatorilor economici cuprinşi în Programul de iarna în domeniul energetic pentru perioada octombrie 2006 - martie 2007 sa sufere perturbari, data fiind importanţa strategica a acestui domeniu. În temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia României, republicată, Guvernul României adopta prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. 1 (1) Începând cu data de 1 ianuarie 2007 Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului se reorganizeaza prin comasarea prin absorbtie cu Oficiul Participatiilor Statului şi Privatizarii în Industrie, denumit în continuare O.P.S.P.I., institutie care se desfiinteaza. (2) Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, denumita în continuare A.V.A.S, preia drepturile, oblibaţiile şi atribuţiile O.P.S.P.I., stabilite prin actele normative în vigoare, prin acorduri internationale sau alte acte incheiate de către acesta, conform legii. Procedurile de privatizare aflate în desfăşurare la data comasarii vor fi respectate de către A.V.A.S., cu respectarea tuturor etapelor parcurse. (3) La data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta A.V.A.S. preia şi exercită toate drepturile şi oblibaţiile ce decurg din calitatea de acţionar al statului privind administrarea, restructurarea, privatizarea şi, după caz, lichidarea societatilor şi companiilor naţionale şi a filialelor acestora, precum şi a celorlalte societăţi comerciale şi a filialelor acestora aflate în administrarea Ministerului Economiei şi Comerţului, prevăzute în anexa, A.V.A.S. urmand sa exercite şi cu privire la aceste societăţi atribuţiile prevăzute de
Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 23/2004 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare a Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Bancare prin comasarea prin absorbtie cu Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului, aprobata cu completari prin
Legea nr. 360/2004. (4) Începând cu data prevăzută la alin. (3), A.V.A.S. desfăşoară toate activităţile legate de exercitarea calităţii de acţionar al statului la societăţile şi companiile naţionale şi la celelalte societăţi comerciale prevăzute în anexa, precum şi asupra filialelor acestora din portofoliul Ministerului Economiei şi Comerţului, acesta urmand a inceta sa exercite, începând cu această dată, orice astfel de atribuţii. A.V.A.S. este ordonator principal de credite pentru fondurile care se aloca, potrivit legii, pentru operatorii economici prevăzuţi în anexa. (5) Prin reprezentantii în societăţile şi companiile naţionale, precum şi în celelalte societăţi comerciale, A.V.A.S. va asigura aplicarea strategiei şi programelor elaborate de către Ministerul Economiei şi Comerţului privind domeniile: a) industriale, referitoare la evolutia dezvoltării sectoarelor industriei de prelucrare a produselor industriale şi a bunurilor de consum - metalurgie, chimie, petrochimie, textile, pielarie, lemn, sticlă, ceramica, materiale de constructii, constructii de masini; b) energetice, referitoare la evolutia sectorului energetic, respectiv energie electrica şi termica, hidro-, nucleara, petrol, gaze, resurse minerale, mine-geologie.