Luându-se în considerare presiunile financiare exercitate asupra bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, determinate de creşterea cheltuielilor şi a numărului beneficiarilor de indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate, nedublată însă de o creştere proporţională a veniturilor realizate din sumele reprezentând contribuţii pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate, având în vedere faptul că stabilirea bazei de calcul al indemnizaţiilor de asigurări sociale de sănătate se raportează la valoarea salariului minim brut pe ţară, care în anul 2023 s-a majorat cu aproximativ 110% faţă de valoarea celui stabilit pentru anul 2017, ceea ce a condus la majorarea cuantumului indemnizaţiilor de asigurări sociale de sănătate de care beneficiază persoanele asigurate şi, implicit, la majorarea cheltuielilor bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, întrucât casele de asigurări de sănătate se confruntă cu o creştere importantă a numărului de persoane care solicită încheierea unui contract de asigurare pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate, ponderea majoritară a solicitărilor fiind pentru componenta sarcină şi lăuzie, valoarea asigurată fiind în majoritatea cazurilor situată la plafonul maxim, chiar dacă persoanele se asigură pentru asigurări sociale de sănătate la nivelul unui salariu minim brut pe ţară, având în vedere faptul că persoanele asigurate salariate plătesc atât contribuţia de asigurări sociale de sănătate, cât şi contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate la venitul realizat, neavând opţiunea de a se asigura facultativ la un venit mai mare, ceea ce determină o inegalitate între valoarea indemnizaţiilor de maternitate de care beneficiază majoritatea persoanelor asigurate salariate, faţă de valoarea indemnizaţiilor de care beneficiază persoanele nesalariate, care se pot asigura opţional la un venit liber ales, luând în considerare că această situaţie constituie o discriminare în înţelesul
Ordonanţei Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se impune implementarea unui mecanism echitabil şi unitar în ceea ce priveşte stabilirea indemnizaţiilor de asigurări sociale de sănătate, având ca finalitate gestionarea eficientă a Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate. În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, apreciind că intervenţia legislativă de urgenţă şi extraordinară este justificată de necesitatea unei reglementări prin care să se asigure egalitate de tratament, cu consecinţa cheltuirii responsabile şi eficiente a fondurilor publice, ţinând seama de faptul că neadoptarea de măsuri imediate, prin ordonanţă de urgenţă, ar conduce la grevarea în continuare a bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, afectând astfel interesele asiguraţilor, în temeiul
art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.074 din 29 noiembrie 2005, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: