Având în vedere nevoia urgentă de reglementare şi operaţionalizare a unor mecanisme de coordonare strategică în domeniul cercetării, dezvoltării şi inovării, inclusiv în ceea ce priveşte inovarea bazată pe cercetare şi antreprenoriatul inovativ, în conformitate cu reforma 2 - componenta 9 din Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, conform căruia România şi-a asumat să adopte o modificare legislativă pentru înglobarea într-un organism unic, cu rol decizional, a tuturor consiliilor existente, care să asigure coordonare interministerială şi să comunice cu mediul privat, în vederea eficientizării procesului de guvernanţă în domeniul cercetării-dezvoltării şi inovării, dată fiind lipsa de activitate a actualului Consiliu Naţional pentru Politica Ştiinţei şi Tehnologiei, fapt ce pune în pericol sistemul naţional de cercetare, dezvoltare şi inovare, precum şi activitatea de cercetare, dezvoltare şi inovare în ansamblul său, cu consecinţe grave asupra progresului tehnologic şi competitivităţii României pe plan internaţional, luând în considerare necesitatea şi urgenţa de a întări şi consolida procesul de luare a deciziilor şi colaborare în ceea ce priveşte priorităţile strategice din cadrul Strategiei naţionale de cercetare, inovare şi specializare inteligentă 2022-2027, precum şi cea de prioritizare a programelor de finanţare disponibile la nivel naţional, dată fiind nevoia urgentă de coordonare unitară, strategică, integrată şi direcţionată către rezultate aplicative ale cercetării, dezvoltării şi inovării, având în vedere nevoia urgentă de punere în aplicare, în mod coordonat, unitar şi strategic, a unor prevederi legale din domeniul cercetării, dezvoltării şi inovării, dintre care amintim operaţionalizarea programului multianual de finanţare a proiectelor de cercetare, dezvoltare şi inovare în domeniul securităţii cibernetice, prevăzut la
art. 32 alin. (2) din Legea nr. 58/2023 privind securitatea şi apărarea cibernetică a României, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, sau operaţionalizarea schemelor de ajutor de stat în vederea facilitării integrării voluntare a organizaţiilor de cercetare, dezvoltare şi inovare, prevăzute la
art. 22 din Legea nr. 25/2023 privind integrarea voluntară a organizaţiilor de cercetare, dezvoltare şi inovare din România în Spaţiul European de Cercetare, precum şi pentru modificarea
Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, dată fiind nevoia urgentă de consolidare a capacităţii sistemului naţional de cercetare, dezvoltare şi inovare, precum şi a infrastructurilor şi capabilităţilor naţionale de cercetare, element subliniat şi în cuprinsul
Strategiei naţionale de apărare a ţării pentru perioada 2020-2024, aprobată prin
Hotărârea Parlamentului nr. 22/2020, având în vedere necesitatea asigurării unei coordonări între mediul guvernamental şi mediul de afaceri, societatea civilă şi alte organisme din sector privat, în vederea asigurării participării acestora la procesul de luare a deciziilor în sectorul de cercetare, dezvoltare şi inovare, în vederea implementării recomandărilor din Analiza de ţară a sistemului de cercetare şi inovare din România, elaborată de către Comisia Europeană, şi ţinând cont de importanţa valorificării bunelor practici internaţionale în ceea ce priveşte procesul decizional de nivel strategic în domeniul cercetării, dezvoltării şi inovării, în considerarea nevoii de asigurare a rezilienţei şi coordonării guvernamentale eficiente a sistemului naţional de cercetare, dezvoltare şi inovare, dat fiind contextul geopolitic şi de securitate pe plan global, ceea ce reprezintă o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, dată fiind situaţia extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată generată de angajarea României în proiecte de cercetare, dezvoltare şi inovare în domeniul spaţiului (asumarea plăţii integrale şi la timp a contribuţiei la Agenţia Spaţială Europeană şi implicare activă în programele opţionale şi centrele de competenţă ale acesteia), al inteligenţei artificiale (înfiinţarea Comitetului Român pentru Inteligenţă Artificială), al finanţării huburilor de inovare (urmărirea înfiinţării Fondului Român de Inovare) şi al securităţii cibernetice (operaţionalizarea celui mai mare fond guvernamental de cercetare-dezvoltare în domeniul securităţii cibernetice din Uniunea Europeană), fapt ce necesită o abordare unitară şi coordonată la nivelul statului, pentru direcţionarea corectă a resurselor în corelare deplină cu urmărirea unor obiective strategice de ţară, dată fiind nevoia accelerării procesului de transfer al rezultatelor cercetării în economie, în scopul dezvoltării economice a României şi pentru respectarea obligaţiilor statului consacrate la
art. 47 alin. (1) teza I din Constituţia României, republicată, în considerarea faptului că toate aceste elemente vizează un interes public şi constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată şi impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă,