Inapoi la Cautare

ORD DE URGENŢĂ 42 /2023


pentru modificarea şi completarea Legii nr. 367/2022 privind dialogul social şi a Legii nr. 53/2003 - Codul muncii


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 28.05.2023, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 15,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (28.05.2023) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

    Având în vedere că Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României (PNRR) componenta 14 - Buna guvernanţă, la investiţia 4. Creşterea capacităţii organizaţiilor societăţii civile de a promova cetăţenia activă, de a se angaja profesional în planificarea şi implementarea politicilor publice privind drepturile sociale abordate de Planul naţional de redresare şi rezilienţă şi de a monitoriza reformele aferente - jalonul 449 prevede intrarea în vigoare a unei noi legi privind dialogul social, negociată cu partenerii sociali. Legea va remedia deficienţele procesului de dialog social, astfel cum au fost evidenţiate în recomandarea specifică de ţară relevantă, şi va fi în conformitate cu recomandările Organizaţiei Internaţionale a Muncii emise în aprilie 2018 şi menţionate în considerentul 25 din recomandările specifice de ţară pentru 2020,

    întrucât în PNRR la jalonul 449 se menţionează că Legea privind dialogul social va prevedea o revizuire a definiţiei sectoarelor economice, ca bază pentru contractele colective la nivel de sector,

    ţinând cont de faptul că la data la care au fost primite Recomandările Organizaţiei Internaţionale a Muncii, respectiv octombrie 2022, şi de calendarul de adoptare foarte strâns - decembrie 2022, precum şi de efortul deosebit în procesul de adoptare din plenul Comisiei de muncă şi protecţie socială al Camerei Deputaţilor la care au participat şi reprezentanţii mediului de afaceri şi ai tuturor confederaţiilor sindicale şi patronale reprezentative, precum şi de necesitatea îndeplinirii cu bună-credinţă a obligaţiilor asumate,

    ţinând cont de faptul că predictibilitatea şi stabilitatea resurselor umane sunt esenţiale pentru asigurarea unei bune funcţionări şi desfăşurări a activităţilor specifice din domeniile de activitate a operatorilor economici, pentru a nu bloca activitatea acestora prin conflicte colective de muncă sau litigii de muncă, întrucât o lipsă de reacţie rapidă, în contextul actual, ar conduce chiar la întreruperea activităţilor economice derulate de întreprinderi, cu efecte privind producţia, serviciile şi buna desfăşurare a vieţii economice şi sociale,

    luând în considerare faptul că neadoptarea prezentei ordonanţe de urgenţă ar putea duce la creşterea practicilor incorecte ce pot să apară în situaţia negocierii colective la nivel de unitate, grup de unităţi sau sectorial, fapt care ar crea prejudicii pentru angajatorii care iniţiază/participă la negocierea colectivă, angajatorii care se implică în demersurile necesare negocierii, şi implicit va afecta atât activitatea, cât şi drepturile şi obligaţiile angajatorilor şi ale angajaţilor/lucrătorilor sindicalizaţi pe piaţa muncii din România,

    având în vedere că pentru considerarea acestor aspecte este necesară stabilirea unor reguli astfel încât operaţionalizarea registrelor de dobândire a reprezentativităţii organizaţiilor sindicale şi patronale să creeze un flux unitar de lucru la nivel naţional,

    întrucât Legea nr. 367/2022
 privind dialogul social, precum şi Hotărârea Guvernului nr. 171/2023
 privind stabilirea sectoarelor de negociere colectivă a codurilor CAEN aferente acestora sunt acte normative conexe, acestea nu pot fi disociate şi produc efecte corelate în contextul negocierii, încheierii şi înregistrării contractelor colective de muncă la nivel sectorial,

    întrucât garantarea securităţii raporturilor juridice este prejudiciată, deoarece se încalcă principiul neretroactivităţii legii prin utilizarea la timpul trecut a unor verbe în cadrul textului Legii nr. 367/2022
,

    având în vedere faptul că accesibilitatea legii nu este respectată deoarece există necorelări între articole şi previzibilitatea legii, iar lipsa unor clarificări asupra instanţelor competente sau a documentelor care trebuie depuse la acestea va duce la creşterea exponenţială a numărului de conflicte colective de muncă şi de litigii în instanţe, la o aglomerare inutilă a acestora, precum şi în interpretarea şi aplicarea neunitară a legii,

    întrucât este necesară corelarea termenilor utilizaţi cu prevederile Codului muncii
, Codului administrativ
 şi Codului de procedură civilă
, precum şi cu normele de aplicare a acestuia care determină agravarea situaţiilor prezentate anterior şi lipsa unor garanţii juridice orientate spre asigurarea stabilităţii raporturilor sociale în cadrul statului, născute în baza Legii nr. 367/2022
,

    având în vedere că este prioritar interesul general pentru reglementarea imediată a cadrului legal optim care să permită o colaborare mult mai orientată spre rezultat, simplificată administrativ şi cu diminuarea riscului de nerespectare a calendarelor şi a jaloanelor asumate de România,

    luând în considerare necesitatea creării unui cadru legal cât mai lipsit de ambiguitate, pentru a putea fi duse la îndeplinire recomandările de ţară primite din partea Comisiei Europene în perioada 2016-2022, recomandările Organizaţiei Internaţionale a Muncii din 2015, 2018, 2022, precum şi dispoziţiile prevăzute prin Programul naţional de redresare şi rezilienţă al României,
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic