PREAMBUL Prezentul normativ feroviar stabileste metodologia pentru calculul mecanic al conductorului de protecţie principal fiind folosita la lucrarile de proiectare, reparare şi exploatare a instalaţiilor de protecţie împotriva electrocutarilor cauzate de defecte de izolatie pe liniile de contact aeriene din instalatiile fixe de tractiune electrica. Metodologia de calcul din acest normativ feroviar se utilizeaza pentru: - conductorul de protecţie principal care nu intoarce curentul de tractiune (sau o parte din acest curent) la substatia de tractiune electrica (în ROMÂNIA acest tip de conductor poarta denumirea de "conductor colector", având condiţiile de utilizare reglementate de ID-33:77 Normativ pentru protectia împotriva influentelor cailor ferate electrificate monofazat 25 kV, 50 Hz, aprobat de MTTc cu
Ordinul nr. 1976 din 06.12.1977 şi Instructia 351:1988 Instrucţiuni pentru întreţinerea tehnica şi repararea instalaţiilor de semnalizare centralizare şi bloc (SCB)-1989-MTTc, Directia Linii şi Instalaţii aprobat cu
ordin MTTc nr. 1749 din 23.09.1988); acest conductor este parcurs doar de curentii de scurt circuit care apar datorita unui defect de izolatie (de exemplu defectarea unuia dintre izolatoarele de pe stalpii liniei de contact aeriene, având armaturile metalice legate la conductorul de protecţie principal); - conductorul de protecţie principal care în regim normal de functionare intoarce o parte din curentul de tractiune la substatia care alimenteaza zona de cale ferata electrificata; acest tip de conductor de protecţie principal este parcurs şi de curentii de scurtcircuit datorati eventualelor defecte de izolatie. Condiţiile minime de realizare şi de utilizare pentru acest conductor sunt indicate în SR EN 50119, SR EN 50122-1. Standardele prevăzute la capitolul 6 din prezentul normativ feroviar sunt documente normative de referinţa. Cifrele din parantezele patrate din cuprinsul normativului feroviar reprezinta numărul de ordine al documentelor de referinţa de la capitolul 6. 1. GENERALITATI 1.1. Introducere Folosirea conductorului de protecţie principal ca măsura de prevedere pentru protectia împotriva socurilor electrice (prin atingerea unor obiecte metalice, care ajung accidental la o tensiune periculoasa pentru om, datorita defectelor de izolatie în linia de contact aeriana, a cailor ferate electrificate 1x25 kV, 50 Hz şi 2x25 kV, 50 Hz este reglementata prin documentele normative: [10], [13], [18] şi [19]. Conductorul de protecţie principal conecteaza una sau mai multe constructii metalice (lucrari de arta, elemente de sustinere a LCA, armaturi, etc.), individual sau în grup, la unul dintre urmatoarele obiecte: priza de pamant, sina, priza mediana a unei bobine de joanta, priza mediana a unei bobine de joanta suplimentara. În cazul unui defect de izolatie la unul din stalpii ale caror armaturi sunt legate la conductorul de protecţie principal, acesta din urma este parcurs de curentul de scurtcircuit. Conductorul de protecţie principal este suspendat pe stalpii LCA cu ajutorul unor cleme de suspendare (cleme tip sa), fixate de stalp cu ajutorul unor semibride metalice. Calculul mecanic al conductorului de protecţie principal se efectueaza pentru verificarea pozitiei conductorului în diferitele stari ale fortelor exterioare şi temperaturii mediului ambiant care acţionează asupra acestuia.