*) Aprobata de
Ordinul nr. 38 din 1 februarie 2006, publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 176 din 23 februarie 2006. A. DISPOZITII GENERALE a) În conformitate cu prevederile
art. 77, lit. b din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi functionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare, preşedintele CNAS "organizeaza şi coordonează activitatea de audit potrivit atribuţiilor specifice ale Casei Naţionale de Asigurari de Sănătate şi ale caselor de asigurări". b) Prezentele Norme Metodologice, elaborate în temeiul prevederilor
art. 4 din Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr. 38/2003 pentru aprobarea "Normelor metodologice generale privind exercitarea activităţii de audit public intern" şi a prevederilor "
Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern" reglementeaza exercitarea auditului intern în CNAS şi în casele de asigurări de sănătate. 1. Definitia auditului public intern Auditul public intern reprezinta o activitate functional independenta şi obiectiva, care da asigurări şi consiliere conducerii pentru buna administrare a veniturilor şi cheltuielilor publice, perfectionand activităţile entitatii publice. Ajuta entitatea publică să-şi indeplineasca obiectivele printr-o abordare sistematica şi metodica, care evalueaza şi imbunatateste eficienta şi eficacitatea sistemului de conducere bazat pe gestiunea riscului, a controlului şi a proceselor de administrare. 2. Tipuri de audit Legea privind auditul public intern defineste urmatoarele tipuri de audit: a) Auditul de sistem - reprezinta o evaluare de profunzime a sistemelor de conducere şi control intern, cu scopul de a stabili dacă acestea funcţionează economic, eficace şi eficient, pentru identificarea deficientelor şi formularea de recomandari pentru corectarea acestora; b) Auditul performantei - examineaza dacă criteriile stabilite pentru implementarea obiectivelor şi sarcinilor entitatii publice sunt corecte pentru evaluarea rezultatelor şi apreciaza dacă rezultatele sunt conforme cu obiectivele; c) Auditul de regularitate - reprezinta examinarea acţiunilor asupra efectelor financiare pe seama fondurilor publice sau a patrimoniului public, sub aspectul respectarii ansamblului principiilor, regulilor procedurale şi metodologice, conform normelor legale. B. STRUCTURILE DE AUDIT PUBLIC INTERN IN ROMÂNIA ŞI IN CADRUL SISTEMULUI DE ASIGURARI SOCIALE DE SĂNĂTATE 3. Organizarea auditului public intern În conformitate cu art. 4 din Legea privind auditul public intern, auditul public intern este organizat astfel: a) UCAAPI - structura distincta în cadrul Ministerului Finanţelor Publice, constituita din compartimente de specialitate, în directa subordonare a ministrului finanţelor publice, având atribuţii de coordonare, evaluare, sinteza în domeniul activităţii de audit public intern la nivel naţional, care efectueaza şi misiuni de audit public intern de interes naţional cu implicatii multisectoriale. UCAAPI este condusa de un director general, numit de ministrul finanţelor publice, cu avizul CAPI;