Pentru realizarea misiunilor de consiliere formalizate auditorii interni trebuie să dea dovadă de un înalt standard profesional, acţionând în vederea: a) respectării dispoziţiilor Cartei auditului intern şi a celorlalte prevederi care guvernează efectuarea misiunilor de consiliere; b) realizării misiunilor de consiliere la termenele prevăzute şi comunicării rezultatelor acestora către conducerea entităţii publice; c) stabilirii sferei activităţilor necesare atingerii obiectivelor misiunilor de consiliere; d) prezentării în scris a cerinţelor generale, a problemelor identificate şi a rezultatelor misiunilor de consiliere, precum şi a elementelor referitoare la modul de organizare şi de desfăşurare a acestora; e) comunicării şi raportării rezultatelor misiunilor de consiliere.
CAP. III Norme privind desfăşurarea misiunilor de consiliere
ART. 10 Conducătorii compartimentelor de audit intern răspund de organizarea şi desfăşurarea misiunilor de consiliere şi de resursele necesare pentru efectuarea acestor misiuni, astfel încât activitatea auditorilor interni să se deruleze în conformitate cu principiile şi regulile prevăzute în Codul privind conduita etică a auditorului intern.
ART. 11 Desfăşurarea misiunilor de consiliere formalizate se realizează prin parcurgerea procedurilor şi elaborarea unor documente specifice activităţii, respectiv prin etapele misiunilor de consiliere: pregătirea, intervenţia la faţa locului şi comunicarea rezultatelor, conform schemei următoare: Schema derulării unei misiuni de consiliere
Etape Proceduri Documente
┌────────────────────────┐
│A01-Ordinul de serviciu │
│A02-Declaratia de impar-│ ┌────┐
│tialitate şi pastrare a │ │P11 │
┌─────────────┐ ┌─────────────┐ │independentei │ │ │
│I. Pregătirea│ ┌─┤P01-Iniţierea│ │B01-Notificarea privind │ │ │
│misiunii de ├──┤ │misiunii de ├──>│declanşarea misiunii de │ │ │
│consiliere │ │ │consiliere │ │consiliere │ │S │
└─────┬───────┘ │ └─────────────┘ └────────────────────────┘ │ │
│ │ ┌──────────────┐ ┌────────────────────────┐ │u │
│ │ │P02-Colectarea│ │C01-Lista centraliza- │ │ │
│ ├─┤şi prelucrarea├─>│toare a obiectivelor │ │p │
│ │ │informaţiilor │ │auditabile │ │ │
│ │ └──────────────┘ │C02-Tematica de detaliu │ │e │
│ │ ┌──────────────┐ └────────────────────────┘ │ │
│ │ │P03-Elaborare │ ┌────────────────────────┐ │r │
│ ├─┤programului ├─>│A03-Programul de │ │ │
│ │ │misiunii de │ │consiliere │ │ │
│ │ │consiliere │ │ │ │ │
│ │ └──────────────┘ └────────────────────────┘ │v │
│ │ ┌──────────────┐ ┌────────────────────────┐ │ │
│ └─┤P04-Sedinta de│ │B02-Minuta sedintei de │ │i │
│ │deschidere ├─>│deschidere │ │ │
V └──────────────┘ └────────────────────────┘ │z │
┌─────────────┐ ┌──────────────┐ ┌────────────────────────┐ │ │
│II.Interven- │ ┌─┤P05-Colectarea├─>│A04-Teste │ │a │
│tia la faţa ├──┤ │ dovezilor │ └────────────────────────┘ │ │
│locului │ │ └──────────────┘ │r │
└────┬────────┘ │ ┌──────────────┐ │ │
│ │ │P06-Analiza │ ┌────────────────────────┐ │e │
│ │ │Problemelor │ │A05-Formularele de lucru│ │ │
│ ├─┤identificate ├─>│ │ │a │
│ │ │şi formularea │ └────────────────────────┘ │ │
│ │ │ solutiilor │ │ │
│ │ └──────────────┘ │ │
│ │ ┌──────────────┐ ┌────────────────────────┐ │ │
│ │ │P07-Revizuirea│ │C03-Nota centralizatoare│ │ │
│ ├─┤documentelor ├─>│a documentelor de lucru │ │ │
│ │ │de lucru │ └────────────────────────┘ │ │
│ │ └──────────────┘ │ │
│ │ ┌──────────────┐ ┌────────────────────────┐ │ │
│ └─┤P08-Sedinta de├─>│B03-Minuta sedintei de │ │ │
│ │inchidere │ │ inchidere │ │ │
│ └──────────────┘ └────────────────────────┘ │ │
│ │ │
V ┌──────────────┐ │ │
┌─────────────┐ ┌─┤P09-Elaborarea│ ┌──────────────────────────┐ │ │
│III.Raportul │ │ │raportului de ├─>│A06-Raportul de consiliere│ │ │
│de consiliere├──┤ │consiliere │ └──────────────────────────┘ │ │
└─────────────┘ │ └──────────────┘ │ │
│ ┌───────────────┐ │ │
│ │P10-Comunicarea│ │ │
└─┤raportului de │ └────┘
│consiliere │
└───────────────┘
ART. 12