I. Introducere Evaluarea persoanei/familiei potenţial adoptatoare este un proces complex, planificat, prin care se urmăresc istoricul persoanei/familiei, evoluţia, dinamica şi funcţionarea acesteia în timp, interacţiunile din cadrul familiei şi în comunitate, capacităţile parentale ale persoanei/familiei care solicită obţinerea atestatului. Evaluarea persoanei/familiei potenţial adoptatoare se face de către profesioniştii direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, denumită în continuare DGASPC, sau ai unui organism privat acreditat, denumit în continuare OPA, care a obţinut licenţa de funcţionare; este o activitate care începe odată cu primul contact, atunci când familia/persoana depune cerere în vederea obţinerii atestatului de familie/persoană aptă să adopte, şi continuă printr-o serie de întâlniri cu familia/persoana solicitantă. Procesul de evaluare include trei componente: - evaluarea socială a persoanei/familiei potenţial adoptatoare; - evaluarea psihologică a persoanei/familiei potenţial adoptatoare; - pregătirea pentru asumarea în cunoştinţă de cauză a rolului de părinte a persoanei/familiei potenţial adoptatoare. Familia care doreşte să adopte un copil trebuie să depună la DGASPC din judeţul/sectorul de domiciliu o cerere scrisă în vederea evaluării condiţiilor morale şi materiale. La cerere se vor anexa actele prevăzute de lege (
art. 2 din normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.435/2004). Profesionistul (asistentul social/psihologul) care înregistrează cererea persoanei/familiei realizează o informare administrativă preliminară a solicitantului/ solicitanţilor, oferind informaţii despre actele solicitate de lege pentru întocmirea dosarului în vederea atestării şi etapele procesului de adopţie. Informaţiile vor fi oferite într-o întâlnire de cel puţin 30 de minute. Profesionistul care participă la această întâlnire va oferi solicitantului/solicitanţilor un material informativ despre procedura adopţiei interne, care trebuie să conţină informaţii referitoare la: - cadrul legal care reglementează adopţia în România; - definiţia şi efectele adopţiei; - condiţiile de fond ale adopţiei; - actele care trebuie anexate la cererea de evaluare (
art. 2 din normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.435/2004); - termenul de soluţionare a cererii privind evaluarea, precum şi modalităţile şi termenele de contestare a rezultatelor evaluării;