Inapoi la Cautare

MEMORANDUM din /2011


între Uniunea Europeană şi România*)


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 16.10.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (16.10.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


_______

    *) Traducere.

    (Memorandum de înţelegere)

    1. În data de 12 mai 2011, Consiliul Uniunii Europene a adoptat o decizie privind alocarea pentru România a unei asistenţe financiare pe termen mediu de tip preventiv în valoare de până la 1,4 miliarde euro*1). Asistenţa UE pentru România în cadrul facilităţii privind balanţa de plăţi (BP) este acordată complementar sprijinului Fondului Monetar Internaţional (FMI) prin intermediul unui acord stand-by (SBA) în valoare de 3,090 miliarde DST (aproximativ 3,5 miliarde euro, 300% din cota României la FMI), aprobat pe data de 25 martie 2011, acord pe care autorităţile române îl vor considera, de asemenea, ca fiind de natură preventivă. Banca Mondială va continua să ofere asistenţa anterior angajată, în valoare de 400 de milioane de euro, în cadrul programului său de împrumut de dezvoltare (DPL3), şi de 750 de milioane euro finanţare pe bază de rezultate pentru reformele din domeniul asistenţei sociale şi sănătăţii. Asistenţa de tip preventiv a UE va fi condiţionată de implementarea unui program complex de politici economice, concentrat în special pe măsuri de reformă structurală care vizează îmbunătăţirea pieţei muncii şi a produselor, precum şi majorarea rezistenţei şi potenţialului de creştere a economiei româneşti. În paralel, programul asigură continuarea consolidării fiscale, reforma administraţiei fiscale, îmbunătăţirea managementului şi controlului finanţelor publice, precum şi asigurarea stabilităţii externe, monetare şi financiare şi reforma pieţei financiare. În ansamblul său, programul urmăreşte: (i) încetarea situaţiei de deficit excesiv până în 2012; (îi) îmbunătăţirea potenţialului de creştere; şi (iii) scăderea probabilităţii de apariţie în viitor a unor noi dezechilibre structurale excesive în economia românească.

________

    *1) Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 132 din 19 mai 2011, p. 18.

    2. Asistenţa financiară a UE va fi disponibilă spre activare până la data de 31 martie 2013 şi va avea caracter preventiv, adică suma totală a Împrumutului va fi disponibilizată doar la solicitarea de activare din partea României, în cazul unei deteriorări însemnate şi neprevăzute a pieţei din punctul de vedere al situaţiei economice şi/sau financiare, cauzată de factori care nu intră sub controlul autorităţilor, ce conduc la apariţia unui deficit de finanţare acut. Disponibilitatea, în vederea activării, a asistenţei este condiţionată, printre altele, de intrarea în vigoare a acestui memorandum de înţelegere (MÎ) şi a acordului-cadru de împrumut (ACÎ). MÎ va fi adoptat şi semnat de către Comisia Europeană (Comisia) ulterior consultării Comitetului Economic şi Financiar al UE (EFC). Părţile vor încheia şi semna Acordul-cadru de împrumut ale cărui condiţii principale vor fi aplicabile tuturor împrumuturilor potenţiale din cadrul programului preventiv de asistenţă financiară al UE pentru România, dar - pentru evitarea oricăror dubii - orice tranşă va fi condiţionată de activarea facilităţii. Comisia va lua o decizie după ce se va fi consultat cu EFC cu privire la activarea programului şi la suma ce va fi disponibilizată din plafonul de 1,4 miliarde euro de tras sub formă de tranşe.

    3. Asistenţa financiară preventivă a UE este pusă la dispoziţia României spre activare în urma solicitării României de a beneficia de un program de asistenţă care să continue facilitatea anterioară pentru BP în valoare de 5 miliarde euro*2). Unele măsuri de politică prevăzute a fi implementate înainte de tragerea ultimei tranşe din împrumutul anterior de la UE au fost reprogramate pentru a fi realizate înainte de termen, în timp ce unele măsuri de politică au fost transferate în programul curent de asistenţă şi fac parte din programul curent de reformă economică.

_________

    *2) Decizia Consiliului 2009/459/CE din 6 mai 2009 de acordare de asistenţă financiară comunitară pe termen mediu României, amendată prin Decizia Consiliului 2010/183/UE din 16 martie 2010.

    4. Ca urmare a măsurilor de austeritate implementate la mijlocul anului 2010, deficitul bugetar (în termeni de numerar) a fost redus la 6,4% din PIB de la un deficit de 7,3% din PIB în 2009, într-un context economic dificil. Inflaţia IPC a ajuns la un maxim aflat puţin sub 8% la finalul anului 2010, ca urmare a unor majorări semnificative a impozitării indirecte şi a preţurilor mai mari la produsele alimentare şi la energie. Pe parcursul anului 2011 se aşteaptă ca inflaţia să se menţină peste nivelurile ţintite de Banca Naţională a României (BNR) înainte de a reveni în acel interval în 2012.

    5. Activarea asistenţei preventive şi acordarea ulterioară de tranşe de împrumut vor fi condiţionate şi de o apreciere pozitivă a Comisiei cu privire la implementarea programului de reformă economică al Guvernului României, la intervale de 6 luni. Acestor evaluări le vor fi ataşate criterii specifice de politică economică. O descriere detaliată a respectivelor criterii este efectuată în anexa 1 la MÎ. Obiectivele generale ale programului sunt următoarele:

    A. Consolidarea fiscală

    Consolidarea fiscală rămâne un element crucial al programului de reformă prin care se prevede o reducere a deficitului fiscal la 4,4% din PIB deficit pentru anul 2011 în termeni de numerar (sub 5% din PIB în termeni ESA) şi la sub 3% din PIB deficit pentru anul 2012 în termeni ESA, punând astfel capăt situaţiei de deficit excesiv. De asemenea, programul va accelera eforturile de reducere a arieratelor la plată ale Guvernului, atât la nivelul autorităţilor centrale, cât şi la nivelul autorităţilor locale. Sistemul de raportare financiară al întreprinderilor de stat (ÎS) incluse sau care riscă să fie incluse în bugetul general consolidat trebuie îmbunătăţit pentru a permite monitorizarea lunară a situaţiei financiare a acestora, inclusiv soldul arieratelor la plată, în vederea reducerii treptate a respectivelor arierate. Cheltuielile cu salariile din sectorul public vor fi în continuare limitate la nivelul de 39 miliarde lei în 2011 (nu include suma de 1.574 de milioane lei reprezentând contribuţii la asigurările sociale pentru militari rezultate în urma aplicării noii legi a pensiilor) şi va trebui să respecte limitele relevante stabilite prin Strategia fiscală pe termen mediu pentru perioada 2012-2014.

    B. Guvernanţa fiscală şi reforma structurală în domeniul fiscal
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic