Inapoi la Cautare

MEMORANDUM din /2011


(al treilea addendum la Memorandumul de înţelegere) între Uniunea Europeană şi România*)


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 28.10.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (28.10.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


--------

    *) Traducere.

    1. La data de 6 mai 2009, Consiliul Uniunii Europene a adoptat Decizia 2009/459/CE pentru a pune la dispoziţia României asistenţă financiară pe termen mediu de până la 5 miliarde euro. La data de 16 februarie 2010, Consiliul a modificat această decizie pentru a ţine cont de impactul pe care l-a avut asupra obiectivelor programului recesiunea mai puternică decât cea anticipată. Asistenţa este oferită ca un împrumut pe termen mediu în cadrul Facilităţii balanţei de plăţi a statelor membre [având la bază art. 143*1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (Tratatul) şi Regulamentul nr. 332/2002*2)]. Asistenţa Uniunii Europene (UE) pentru România vine în completarea sprijinului acordat de FMI prin intermediul unui acord stand-by (ASB), în valoare de 11,4 miliarde DST (aproximativ 12,95 miliarde euro), aprobat la data de 4 mai 2009. Sprijinul suplimentar multilateral în valoare de 2 miliarde euro va fi furnizat de către Banca Mondială (1 miliard euro), precum şi de BEI şi BERD (1 miliard euro).

----------

    *1) Fostul art. 119 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene.

    *2) Aşa cum este modificat de Regulamentul nr. 431/2009.

    2. Memorandumul de înţelegere (Memorandumul), care stabileşte criteriile de politică economică legate de fiecare tranşă, precum şi condiţiile de raportare şi monitorizare a împrumutului, a fost semnat la data de 23 iunie 2009. Implementarea măsurilor fiscale, a celor din sectorul financiar şi a măsurilor de reformă structurală prevăzute în Memorandum ar trebui să permită economiei să reziste la presiunile de lichiditate pe termen scurt, asigurând în acelaşi timp şi îmbunătăţirea competitivităţii şi sprijinirea ajustării coerente a dezechilibrelor pe termen mediu, aducând astfel economia înapoi la o bază solidă şi durabilă. Prima tranşă de 1,5 miliarde euro a fost virată la data de 27 iulie 2009 în urma semnării Acordului de împrumut din 23 iunie 2009. Alte 4 tranşe au fost programate pentru perioada acoperită de restul programului.

    3. În luna august 2009, serviciile Comisiei Europene au participat la o misiune de evaluare a FMI, care a dus la tragerea celei de-a doua tranşe în cadrul programului FMI. Deoarece la acel moment nu era planificată nicio tranşă UE, misiunea nu a reprezentat o evaluare formală în cadrul programului de asistenţă din partea UE. S-a convenit cu autorităţile revizuirea unora dintre obiectivele programului. În mod special, ţinta de deficit guvernamental pe 2009 a fost stabilită la 7,8% din PIB în termeni ESA95 (7,3% din PIB în termeni cash), datorită recesiunii mai puternice decât cea prognozată. Au fost identificate măsuri suplimentare pentru limitarea deficitului în 2010 la 6,4% din PIB în termeni ESA95 (5,9% din PIB în termeni cash), inclusiv măsuri menite să menţină sub control cheltuielile cu salariile ca procent din PIB şi să limiteze cheltuielile cu pensiile şi cele cu bunuri şi servicii, precum şi creşteri ale accizelor.

    4. Serviciile Comisiei Europene au efectuat, în lunile octombrie/noiembrie 2009 şi ianuarie 2010, misiuni de evaluare a progreselor realizate în ceea ce priveşte condiţiile specifice ataşate celei de-a doua tranşe de 1 miliard euro în cadrul programului de asistenţă financiară a UE. Aceste misiuni au fost misiuni comune cu FMI şi Banca Mondială. Conform constatărilor acestor misiuni şi după consultarea cu Comitetul Economic şi Financiar, criteriile de politică economică de virare a celei de-a doua tranşe din împrumutul UE au fost îndeplinite. În mod special, Parlamentul a adoptat un buget pe anul 2010 în conformitate cu ţintele programului şi au fost realizate progrese satisfăcătoare în alte domenii ale reformelor structurale. Totuşi, ţinând seama de prognoza macroeconomică modificată şi de întârzierile ivite în implementarea unora dintre măsurile de reformă prevăzute în Memorandum, s-a impus ajustarea condiţiilor asociate virării tranşelor viitoare din cadrul asistenţei financiare. Modificările convenite în legătură cu criteriile specifice de politică economică au fost prevăzute în anexa la Memorandumul suplimentar de înţelegere (primul Memorandum suplimentar), care a fost semnat de autorităţile române la data de 18 februarie 2010 şi de comisarul Olli Rehn la data de 22 februarie 2010. Totodată, s-a convenit reducerea treptată în continuare a deficitului fiscal până sub nivelul de referinţă de 3% din PIB prevăzut în Tratat în anul 2012. La data de 16 februarie 2010, acest acord a fost avizat de Consiliul Ecofin prin Recomandările sale revizuite către România, conform art. 126(7) din Tratat.

    5. Serviciile Comisiei Europene au mai efectuat o misiune de evaluare împreună cu experţii FMI şi ai Băncii Mondiale în perioada 26 aprilie-10 mai 2010, pentru a analiza progresele înregistrate în ceea ce priveşte condiţiile specifice ataşate tranşei a treia în valoare de 1,15 miliarde euro în cadrul programului de asistenţă financiară. S-a constatat că, în condiţiile unor politici nemodificate, ţinta de deficit fiscal pentru 2010, de 6,4% din PIB (ESA95), va fi ratată cu o marjă semnificativă, ca urmare a unei deteriorări a condiţiilor economice, dificultăţilor în colectarea veniturilor şi derapajelor pe partea de cheltuieli. Ţinta de deficit guvernamental pentru 2010 a fost modificată la 7,3% din PIB în termeni ESA95 (6,8% din PIB în termeni cash). Pentru a realiza această nouă ţintă, Guvernul României şi-a asumat angajamentul de a lua măsuri de consolidare suplimentare în valoare de 4,6% din PIB (anualizat), de adoptarea acestora fiind condiţionată eliberarea celei de-a treia tranşe din împrumutul UE. Acestea au fost verificate în iulie 2010. În alte domenii de reformă a părut a se fi înregistrat progrese, care au inclus adoptarea de către Parlament a legii responsabilităţii fiscale, adoptarea de către Guvern a unei propuneri de reformă a sistemului de pensii, precum şi semnarea contractului privind analiza funcţională a administraţiei publice. Conform acestor constatări şi după consultarea cu Comitetul Economic şi Financiar, criteriile de politică economică pentru virarea celei de-a treia tranşe din împrumutul UE au părut a fi fost îndeplinite în linii mari şi a treia tranşă a fost virată în septembrie 2010.

    6. Serviciile Comisiei Europene au mai efectuat o altă misiune de evaluare împreună cu experţii FMI şi ai Băncii Mondiale începând din 20 octombrie până pe 1 noiembrie 2010, pentru a analiza progresele înregistrate în ceea ce priveşte condiţiile specifice ataşate tranşei a patra în valoare de 1,2 miliarde euro în cadrul programului de asistenţă financiară UE. Pe baza informaţiilor existente la data misiunii, misiunea a considerat că implementarea bugetului pe 2010 ce vizează un deficit al bugetului general consolidat de 7,3% din PIB în termeni ESA95 (6,8% din PIB în termeni cash) corespundea planificării. La data misiunii, se menţiunea totuşi o incertitudine considerabilă cu privire la un număr de reforme esenţiale ce prezintă o importanţă majoră pentru traiectoria de consolidare fiscală convenită pentru 2011 şi 2012. Concret, deşi Parlamentul a adoptat legea revizuită a pensiilor pe data de 15 septembrie, legea a fost ulterior retransmisă Parlamentului de către Preşedinte, acesta solicitând reanalizarea unui singur articol, astfel încât acesta să prevadă majorarea vârstei de pensionare a femeilor la 63 de ani, şi nu la 65 de ani, cum propusese Guvernul. Totodată, au intervenit întârzieri şi în adoptarea Legii salarizării unitare care ar trebui să raţionalizeze sistemul de salarizare în sectorul public şi să fundamenteze un fond de salarii mai mic în anii ce vor urma, după reducerea de urgenţă cu 25% a salariilor aplicată în al doilea semestru al anului 2010. La data misiunii, această lege, care este esenţială pentru traiectoria de consolidare fiscală deoarece ar asigura o reducere structurală a fondului de salarii în sectorul public în anii următori, nu a fost încă aprobată. De asemenea, la data misiunii părea că sectorul sănătate va acumula până la sfârşitul anului 2010 arierate substanţiale, ceea ce va impune o acţiune majoră pentru a se respecta traiectoria de consolidare fiscală (deficit al bugetului general consolidat de 4,4% din PIB pentru 2011 şi sub 3% din PIB în termeni ESA pentru 2012). Pentru a asigura corespondenţa dintre cheltuieli şi resursele bugetare disponibile, evitând deci acumularea de noi arierate pe viitor, reformele structurale în domeniul sănătăţii (inclusiv introducerea coplăţii) au devenit esenţiale. Guvernul s-a angajat să întreprindă un set amplu de reforme în domeniul sănătăţii. Având în vedere aspectele identificate mai sus şi incertitudinile rămase, Guvernul român a fost de acord că înainte de disponibilizarea celei de-a patra tranşe din împrumutul UE trebuie luate măsuri suplimentare (anexa nr. 1).

    7. Modificările convenite a fi aduse criteriilor specifice de politică economică aferente disponibilizării celei de-a cincea tranşe şi ultimei tranşe din programul de asistenţă financiară sunt prezentate în anexa la acest al treilea Memorandum suplimentar de înţelegere (al treilea Memorandum suplimentar), ce constituie al treilea addendum la Memorandumul de înţelegere. Aceste modificări au fost efectuate pentru a se ajusta condiţiile puse în memorandumurile anterioare şi la care se impun acţiuni suplimentare, precum şi evoluţia situaţiei ce implică noi priorităţi de politici.

    8. Articolele prevăzute în Memorandum şi în primul şi al doilea Memorandum suplimentar (inclusiv anexele acestora) rămân valabile şi în vigoare dacă nu sunt amendate în mod explicit prin acest al treilea Memorandum suplimentar.

    9. Disponibilizarea tranşelor restante din program este condiţionată de implementarea de către autorităţile române a măsurilor prevăzute de acest al treilea Memorandum suplimentar. Aceste măsuri sunt total conforme cu Tratatul UE.

    10. În baza îndeplinirii condiţiilor din Memorandum şi din al doilea Memorandum suplimentar şi în urma consultării Comitetului Economic şi Financiar, Comisia Europeană va decide cu privire la eliberarea tranşei a patra, în valoare de 1,2 miliarde euro, sub rezerva implementării măsurilor descrise în anexa nr. 1 (secţiunea "Acţiuni ce vor fi întreprinse înaintea virării celei de-a patra tranşe a împrumutului UE") şi a semnării celui de-al treilea Memorandum suplimentar de către părţi şi a intrării în vigoare a acestuia.
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic