-------------- *) Traducere. Guvernele statelor membre ale Organizaţiei pentru Cooperare Economică la Marea Neagră (OCEMN) participante, denumite în continuare părţi, afirmându-şi intenţia de a conlucra strâns în direcţia dezvoltării unui sistem de transport integrat şi interoperabil între ţările de la Marea Neagră şi din regiunea Mării Caspice, având în vedere Declaraţia comună a miniştrilor transporturilor din statele membre OCEMN privind legătura Reţelei de transport a Mării Negre cu Reţeaua de transport transeuropeană în cadrul legăturilor de transport euroasiatice, semnată la 28 ianuarie 2005 la Salonic, conştiente de faptul că dezvoltarea unor legături de transport interoperabile din punct de vedere tehnic şi administrativ între ţările din regiunea Mării Negre şi UE reprezintă un subiect de importanţă maximă pentru creşterea economică deoarece asigură o mobilitate durabilă a persoanelor şi a mărfurilor, ţinând cont de faptul că Comisia Europeană a înfiinţat un grup de lucru la nivel înalt constituit din reprezentanţi ai statelor terţe, ai Comisiei Europene şi ai statelor membre UE, cu scopul de a extinde reţelele TEN-T spre vecinii statelor UE, şi anume în zona Balcanilor, Europa de Est, Marea Neagră şi bazinul de sud al Mării Mediterane, recunoscând profilul avansat al conceptului de "autostrăzi maritime", descris în Decizia nr. 884/2004/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 29 aprilie 2004, şi calitatea sa de a deveni un instrument util de marketing care să promoveze reducerea congestionării traficului rutier şi/sau să îmbunătăţească accesul la zonele şi statele periferice şi izolate, având în vedere că autostrăzile maritime au rolul de a concentra traficul de mărfuri de pe lanţurile logistice având componenta de bază transportul maritim, în aşa fel încât să îmbunătăţească legăturile maritime existente sau să stabilească noi legături maritime constante, permanente şi viabile pentru transportul de mărfuri şi persoane în cadrul statelor membre OCEMN şi/sau între statele membre OCEMN şi statele membre UE, acolo unde este posibil, creând o alternativă competitivă reală la transportul terestru, recunoscând necesitatea unor sisteme de transport maritime nepoluante, sigure, neprimejdioase şi atractive, pentru a promova: a) compatibilitatea şi interconexiunea sistemelor de control al traficului (VTMIS, AIS etc.), valorificate de părţi în conformitate cu standardele internaţionale şi care ar putea fi promovate mai mult, astfel încât să faciliteze schimbul de informaţii relevante. Această acţiune ar putea, de asemenea, sprijini în viitor iniţiativa europeană a reţelei maritime sigure; b) intensificarea schimburilor de informaţii dintre autorităţile de control portuar/de pavilion al statului, conştiente de faptul că această cooperare ar trebui să recunoască cerinţele şi interesele actuale ale părţilor, au ajuns la următoarea înţelegere:
ART. 1