Inapoi la Cautare

HOTĂRÂRE 51 /2014


privind cererile de anulare a alegerilor desfăşurate în primul tur de scrutin la data de 2 noiembrie 2014 pentru funcţia de Preşedinte al României, formulate de Diana Fanea, Dragoş Nicolae Şaramet, Irina Nedelcu, Antonio Alexandru Voinescu, Daniel Ionuţ Bogdan, Amandi-Bianka Budai, Cezar Cernea, Octavian Andre Antony şi de Kiss Iosif Karoly


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 09.02.2023, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 15,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (09.02.2023) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


    În cererea sa, Daniel Ionuţ Bogdan apreciază că "primul tur de scrutin al alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al României nu s-a desfăşurat în condiţii normale pentru toţi românii şi foarte mulţi dintre concetăţenii noştri rămânând fără dreptul constituţional de a vota." Consideră că, pentru aceste motive, "alegerile trebuie repetate pentru a da un semnal tuturor că românii au drepturi şi că le sunt respectate."

    Cezar Cernea, în cererea formulată, solicitând anularea alegerilor şi reorganizarea acestora "în funcţie de densitatea umană pe anumite zone geografice", susţine că "este inadmisibil ca în Frankfurt am Main, mare oraş din mijlocul ţării, centru bancar european, să nu existe centre de votare româneşti, iar la «cucuiata din deal» din România să fie în plus, unde nu sunt decât câţiva votanţi." În continuare arată că înţelege să sesizeze şi "plângerile românilor din Praga care au observat că, de exemplu, Monica Macovei era poziţionată «în oglindă» cu Viorel Ponta şi punând ştampila pe Macovei se putea confunda cu vot pentru Ponta." În final arată că va sesiza Curtea Europeană a Drepturilor Omului în legătură cu aceste aspecte.

    Octavian Andre Antony susţine, în esenţă, că nu s-a putut asigura dreptul constituţional de a vota pentru sute de mii sau chiar milioane de cetăţeni români din străinătate din cauza lipsei resurselor umane şi a proastei organizări de către Biroul Electoral Central şi Ministerul Afacerilor Externe, ceea ce a dus cu siguranţă la modificarea rezultatului alegerilor şi a viciat ordinea candidaţilor.

    Kiss Iosif Karoly, în cererea formulată, susţine că, urmare a modificării art. 44 din Legea nr. 370/2004, prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 45/2014, alegătorii sunt obligaţi să declare în scris că nu au mai votat şi că nu vor mai vota la o altă secţie de votare, încălcându-se astfel prevederile art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale privind prezumţia de nevinovăţie. Astfel, condiţionarea exercitării dreptului la vot de completarea declaraţiei pe propria răspundere este un abuz şi un mijloc de îngrădire a liberului exerciţiu al dreptului de a alege. Totodată arată că Biroul Electoral Central a emis o decizie abuzivă, prin care persoanele, care au ales să îşi exercite dreptul la vot în altă localitate decât cea de domiciliu, au fost îngrădiţi să îşi exercite dreptul de vot, prin completarea formularului tipizat.

    Curtea, având în vedere aceste cereri de anulare a alegerilor desfăşurate în primul tur de scrutin la data de 2 noiembrie 2014 pentru funcţia de Preşedinte al României, pune în discuţie, din oficiu, conexarea cauzelor.

    Reprezentantul Ministerului este de acord cu conexarea dosarelor.

    Curtea, în temeiul prevederilor art. 14 din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 1.072F/2014, nr. 1.073F/2014, nr. 1.075F/2014, nr. 1.076F/2014, nr. 1.077F/2014, nr. 1.078F/2014, nr. 1.083F/2014 şi nr. 1.084F/2014 la Dosarul nr. 1.071F/2014, care a fost primul înregistrat.

    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca inadmisibile, a cererilor de anulare a alegerilor desfăşurate în primul tur de scrutin la data de 2 noiembrie 2014 pentru funcţia de Preşedinte al României, formulate de Diana Fanea, Dragoş Nicolae Şaramet, Irina Nedelcu, Antonio Alexandru Voinescu, Daniel Ionuţ Bogdan, Amandi-Bianka Budai, Cezar Cernea, Octavian Andre Antony şi Kiss Iosif Karoly.

                         CURTEA,

analizând cererile în raport cu prevederile Constituţiei, ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, cu modificările ulterioare, precum şi concluziile reprezentantului Ministerului Public, reţine următoarele:

    Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, ale art. 37 şi art. 38 din Legea nr. 47/1992, precum şi ale art. 52 din Legea nr. 370/2004, Curtea Constituţională este competentă să soluţioneze cererile de anulare a alegerilor desfăşurate în turul întâi de scrutin la data de 2 noiembrie 2014 pentru funcţia de Preşedinte al României, formulate de Diana Fanea, Dragoş Nicolae Şaramet, Irina Nedelcu, Antonio Alexandru Voinescu, Daniel Ionuţ Bogdan, Amandi-Bianka Budai, Cezar Cernea, Octavian Andre Antony şi Kiss Iosif Karoly.

    Examinând cererile formulate, Curtea reţine că, potrivit art. 52 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 12 septembrie 2011, "Curtea Constituţională anulează alegerile în cazul în care votarea şi stabilirea rezultatelor au avut loc prin fraudă de natură să modifice atribuirea mandatului sau, după caz, ordinea candidaţilor care pot participa la al doilea tur de scrutin. În această situaţie Curtea va dispune repetarea turului de scrutin în a doua duminică de la data anulării alegerilor", iar conform alineatului (2) al aceluiaşi articol din lege, "Cererea de anulare a alegerilor se poate face de partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale reprezentate în Consiliul Minorităţilor Naţionale şi de candidaţii care au participat la alegeri, în termen de cel mult 3 zile de la închiderea votării; cererea trebuie motivată şi însoţită de dovezile pe care se întemeiază."

    În cauza de faţă, Curtea constată că, deoarece cererile de anulare a primului tur de scrutin pentru alegerea Preşedintelui României sunt formulate de persoane fizice, iar nu de "partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale reprezentate în Consiliul Minorităţilor Naţionale şi de candidaţii care au participat la alegeri", acestea nu întrunesc condiţiile dispoziţiilor art. 52 alin. (2) din Legea nr. 370/2004, urmând să fie respinse ca inadmisibile.

    Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, al art. 37 şi art. 38 din Legea nr. 47/1992, republicată, precum şi al art. 52 din Legea nr. 370/2004, cu unanimitate de voturi,

                CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic