Inapoi la Cautare

HOTĂRÂRE 49 /2014


privind aprobarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu: Un nou cadru UE pentru consolidarea statului de drept COM (2014) 158


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 07.12.2022, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 15,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (07.12.2022) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



    În temeiul prevederilor art. 67 şi 148 din Constituţia României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene şi ale art. 40 din Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 11/2011 privind procedura de lucru şi mecanismul decizional pentru exercitarea controlului parlamentar asupra proiectelor de acte legislative ale Uniunii Europene, în temeiul prevederilor Tratatului de la Lisabona privind rolul parlamentelor naţionale,

    Camera Deputaţilor adoptă prezenta hotărâre.

    ARTICOL UNIC


    Luând în considerare proiectul de opinie nr. 4 c -19/235 din 19 iunie 2014, adoptat de Comisia pentru afaceri europene,

    Camera Deputaţilor reaminteşte că într-o Uniune a valorilor în care statul de drept, democraţia şi drepturile fundamentale sunt valori esenţiale, inseparabile, statul de drept trebuie consolidat, iar acest proces trebuie să se desfăşoare în cadrul Uniunii; crede că statele membre se încadrează în normele statului de drept doar dacă acţionează şi la nivelul Uniunii în susţinerea sa; în acest sens, subliniază că o încălcare a principiilor şi a valorilor comune ale Uniunii de către un stat membru nu poate fi justificată prin tradiţiile naţionale şi nici prin exprimarea identităţii naţionale, dacă această încălcare are drept rezultat deteriorarea principiilor şi a valorilor fundamentale ale construcţiei europene, sau, în termeni juridici, art. 4 (2) din TUE nu se poate aplica decât cu condiţia respectării art. 2 din TUE.

    Camera Deputaţilor face apel la statele membre să respecte toate obligaţiile care le revin conform tratatelor şi implicit principiul cooperării loiale şi aminteşte că principiile subsidiarităţii şi suveranităţii naţionale nu se pot opune celorlalte principii şi cu atât mai puţin valorilor Uniunii.

    Camera Deputaţilor consideră că deşi statul de drept este, în general, perceput ca un principiu constituţional cu forţă juridică obligatorie, sursă a principiilor juridice care pot fi invocate în faţa unei instanţe, se impune, totuşi, o perspectivă mai amplă, întrucât toate aspectele vieţii cetăţenilor Uniunii, ca şi gradul de încredere al cetăţenilor în Uniune sunt legate, într-o formă sau alta, de performanţa implementării statului de drept.

    Camera Deputaţilor consideră că recursul la principiul încrederii reciproce nu ar trebui limitat la funcţionarea sistemelor judiciare ale statelor membre, ci ar trebui extins şi la riscurile induse de diverse fenomene sau acţiuni contrare literei şi spiritului tratatelor; recomandă tranziţia spre o justă interpretare a principiului încrederii reciproce, prin prisma principiilor fundamentale ale Uniunii.

    Camera Deputaţilor felicită instituţiile Uniunii Europene şi statele membre pentru progresele realizate în reglementarea unor zone obscure ca aranjamentele de tipul paradisurilor fiscale sau operaţiuni financiare oneroase şi încurajează continuarea cu fermitate a procesului de reglementare; subliniază că omisiunea de a reglementa este în sine o abatere de la principiul legalităţii, unul dintre principiile sistemelor judiciare conforme statului de drept, în măsura în care procesul "transparent, fiabil, democratic şi pluralist de adoptare a actelor cu putere de lege" nici măcar nu a fost declanşat.

    Camera Deputaţilor recunoaşte că atât Comisia, cât şi UE în ansamblu au trebuit să găsească soluţii ad-hoc, deoarece mecanismele şi procedurile actuale ale UE nu au fost întotdeauna adecvate pentru asigurarea unui răspuns eficient şi rapid în cazul ameninţărilor la adresa statului de drept.

    Camera Deputaţilor acceptă argumentele care promovează soluţionarea "dilemei Copenhaga" prin monitorizarea permanentă a situaţiei statului de drept la nivelul întregii Uniuni şi recunoaşte că ar trebui instituite metode şi instrumente pentru a supraveghea respectarea acestor principii şi după aderare, similare cu cele existente înainte de aderare, în conformitate cu criteriile de la Copenhaga.

    Camera Deputaţilor recunoaşte că este potrivit ca acţiunea Uniunii să se concentreze nu numai asupra încălcărilor specifice ale legislaţiei UE, ce trebuie remediate, în special, prin intermediul art. 258 din TFUE, dar să răspundă în mod adecvat unei schimbări sistemice a sistemului constituţional şi juridic şi a practicilor dintr-un stat membru.

    Camera Deputaţilor susţine modelul de organizare introdus prin noul cadru, prin care se instituie un instrument de avertizare timpurie apt să răspundă ameninţărilor sistemice la adresa statului de drept şi permiţând Comisiei să iniţieze un dialog cu statele membre vizate pentru identificarea unor soluţii, înainte de a se recurge la mecanismele juridice existente, prevăzute la art. 7 din TUE, sporind gradul de transparenţă a modului în care Comisia îşi exercită rolul în temeiul tratatelor.

    Camera Deputaţilor observă că noul cadru este destinat să completeze o lacună, că nu reprezintă o alternativă, ci mai degrabă precedă şi completează mecanismele prevăzute la art. 7 din TUE, nu aduce nimic nou faţă de pârghiile deja existente în tratat, art. 7 din TUE permiţând deja Comisiei să adreseze Consiliului o propunere motivată de constatare a existenţei unui risc clar de încălcare gravă a valorilor prevăzute la art. 2 din TUE; de aceea, chiar dacă acest mecanism ar fi aprobat, recomandările/avizele trimise de Comisie statelor membre nu le obligă pe acestea cu nimic, neexistând sancţiuni concrete, imediate; în plus, activarea art. 7 din TUE ar fi fost precedată de dialogul politic şi în vechiul sistem, acest dialog fiind practic dublat de noul cadru.
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic