Inapoi la Cautare

DECIZIE 96 /2006


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 48 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 26/2004 privind unele măsuri pentru finalizarea privatizării societăţilor comerciale aflate în portofoliul Autorităţii pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului şi consolidarea unor privatizări, modificate prin articolul unic al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 54/2005


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 12.08.2022, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (12.08.2022) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorii arată că instituirea prin dispoziţiile criticate a unui termen până la care durează suspendarea judecării tuturor acţiunilor judiciare, extrajudiciare, precum şi a oricărei proceduri de executare silită, îndreptate împotriva societăţilor comerciale enumerate de lege, nu ar fi de natură decât să determine o restrângere temporară şi proporţională a accesului liber la justiţie, iar termenul astfel reglementat suferind deja două prelungiri, nimic nu împiedică Guvernul să opereze asemenea modificări şi pe viitor. Or, în situaţia în care suspendarea este impusă pentru o durată de peste un an şi 6 luni, dreptul justiţiabilului la rezolvarea acţiunii sale într-un termen rezonabil suferă o îngrădire nejustificată, ceea ce determină încălcarea dispoziţiilor art. 21 şi 53 din Constituţie.

    Curtea de Apel Braşov - Secţia civilă apreciază excepţia de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, textul de lege criticat fiind în deplină concordanţă cu prevederile constituţionale referitoare la liberul acces la justiţie, întrucât măsura dispusă de legiuitor are un caracter temporar şi urmăreşte asigurarea masei credale în vederea procedurii de lichidare.

    În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

    Guvernul arată că raţiunea textului, astfel cum rezultă din prevederile alin. 1 ale art. 48 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 26/2004, o reprezintă necesitatea îndeplinirii unor angajamente asumate de Guvernul României, în contextul favorizării privatizării, în mod accelerat, a societăţilor comerciale aflate în portofoliul Autorităţii pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului. Aceasta va avea un impact semnificativ în plan economic şi social, în scopul menţinerii societăţilor comerciale în activitate şi fără perturbări sociale majore, pentru a-şi exercită în continuare funcţiile economice pentru care au fost constituite, inclusiv achitarea obligaţiilor către creditori, aspecte ce privesc interesul public general. Aşa fiind, se apreciază că dispoziţiile criticate nu aduc atingere principiului constituţional al liberului acces la justiţie.

    Avocatul Poporului consideră că prevederile art. 48 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 26/2004, aşa cum au fost modificate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 54/2005, nu împiedică accesul liber la justiţie şi nu contravin cerinţei soluţionării procesului într-un termen rezonabil, întrucât perioada de timp pentru care se pot suspenda acţiunile judiciare, extrajudiciare, precum şi a oricărei proceduri de executare silită, îndreptate împotriva societăţilor comerciale la care fac referire prevederile legale criticate, este limitată în timp şi nu poate depăşi data de 31 decembrie 2005.

    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

                             CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

    Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 48 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 26/2004 privind unele măsuri pentru finalizarea privatizării societăţilor comerciale aflate în portofoliul Autorităţii pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului şi consolidarea unor privatizări, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 385 din 30 aprilie 2004, modificate prin articolul unic al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 54/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 563 din 30 iunie 2005, aprobată prin Legea nr. 325/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.021 din 17 noiembrie 2005, dispoziţii care au următorul conţinut: "(1) În scopul îndeplinirii unor angajamente asumate de Guvernul României, pentru un termen de 18 luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se suspendă judecarea tuturor acţiunilor judiciare, extrajudiciare, precum şi orice procedură de executare silită, îndreptate împotriva următoarelor societăţi comerciale:

    - Societatea Comercială «CUG» - S.A. Cluj-Napoca;

    - Societatea Comercială «Turnu» - S.A. Turnu Măgurele;

    - Societatea Comercială «Brafor» - S.A. Braşov;

    - Societatea Comercială «Ampelum» - S.A. Zlatna;

    - Societatea Comercială «Autotransport» - S.A. Braşov;
<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic