Inapoi la Cautare

DECIZIE 904 /2020


referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 78/2019 privind modificarea unor acte normative şi stabilirea unor măsuri în domeniul agriculturii, precum şi pentru aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 15.04.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (15.04.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 13 aprilie 2017). Cu privire la semnificaţia sintagmei „decide definitiv“, cuprinsă în art. 75
 alin. (3) din Constituţie
, reţine că instanţa de control constituţional a apreciat că aceasta nu exclude, ci, dimpotrivă, presupune ca proiectul sau propunerea legislativă adoptată de prima Cameră sesizată să fie dezbătut/ă în Camera decizională, unde i se pot aduce modificări şi completări. Însă, în acest caz, Camera decizională nu poate modifica substanţial obiectul de reglementare şi configuraţia iniţiativei legislative, cu consecinţa deturnării de la finalitatea urmărită de iniţiator (în acest sens, deciziile nr. 624 din 26 octombrie 2016
, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 937 din 22 noiembrie 2016, nr. 89 din 28 februarie 2017
, precitată, nr. 392 din 6 iunie 2018
, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 579 din 9 iulie 2018, şi nr. 581 din 20 septembrie 2018
, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 883 din 19 octombrie 2018).

    4. În cadrul procesului legislativ privind Legea pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 78/2019
 privind modificarea unor acte normative şi stabilirea unor măsuri în domeniul agriculturii, precum şi pentru aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare, Guvernul observă că, în prima Cameră sesizată, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2019
 a fost aprobată fără modificări, fiind apoi transmisă la Camera Deputaţilor. În Camera decizională, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2019
 a fost aprobată cu modificări atât faţă de forma iniţiatorului, cât şi faţă de cea adoptată de Senat, respectiv prin promovarea unor soluţii legislative care nu se integrează organic în actul normativ în discuţie. În acest sens, Guvernul susţine că art. II din legea criticată reprezintă o normă care nu a parcurs circuitul legislativ în integralitate, întrucât, direct în etapa decizională a procesului de legiferare, intenţia de reglementare a iniţiatorului şi forma adoptată de Senat au fost modificate cantitativ şi substanţial în Camera Deputaţilor.

    5. Reaminteşte jurisprudenţa instanţei de control constituţional cu privire la principiul bicameralismului, respectiv deciziile nr. 472 din 22 aprilie 2008
, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 336 din 30 aprilie 2008, nr. 710 din 6 mai 2009
, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 358 din 28 mai 2009, nr. 624 din 26 octombrie 2016
, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 937 din 22 noiembrie 2016, şi nr. 89 din 28 februarie 2017
, precitată, paragrafele 53 şi 56, pentru a argumenta că, în procesul legislativ, este esenţial pentru Camera decizională să respecte atât intenţia, materia şi obiectul de reglementare avute în vedere de către iniţiator, cât şi forma şi conţinutul soluţiei legislative adoptate de către prima Cameră sesizată. În caz contrar, în măsura în care Camera decizională nu ar fi ţinută de aceste principii constituţionale, s-ar crea contextul în care aceasta ar putea legifera în mod singular, anihilând voinţa primei Camere sesizate şi, în consecinţă, arogându-şi în integralitate rolul de unică autoritate legiuitoare, care aparţine, conform Constituţiei
, celor două structuri ale Parlamentului. Prin urmare, Guvernul susţine că, în cadrul Camerei decizionale, legea criticată a fost modificată în mod substanţial în raport cu forma iniţiatorului şi cu cea adoptată de Camera de reflecţie, fiind încălcat principiul bicameralismului.

    6. Altă critică de neconstituţionalitate extrinsecă vizează încălcarea principiului cooperării şi colaborării loiale între autorităţi prin raportare la prevederile art. 1 alin. (3) şi (5) din Legea fundamentală
. În acest sens, Guvernul arată că obiectul de reglementare al art. II din Legea pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 78/2019
 privind modificarea unor acte normative şi stabilirea unor măsuri în domeniul agriculturii, precum şi pentru aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare vizează o măsură adoptată de către Guvernul României, respectiv art. 10^1 [s.n. art. I pct. 9, care a introdus un nou articol, articolul 10^1
, după articolul 10, la anexa nr. 3
, la Hotărârea Guvernului nr. 856/2020
] din Hotărârea nr. 935 din 5 noiembrie 2020
 pentru modificarea şi completarea anexelor nr. 2 şi 3 la Hotărârea Guvernului nr. 856/2020
 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 15 octombrie 2020, precum şi stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, potrivit căruia: „(1) În condiţiile art. 5 alin. (3) lit. f) din Legea nr. 55/2020
, cu modificările şi completările ulterioare, se suspendă activitatea pieţelor agroalimentare în spaţii închise, târgurilor, bâlciurilor, pieţelor mixte şi volante şi a talciocurilor, definite potrivit art. 7 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 348/2004
 privind exercitarea comerţului cu produse şi servicii de piaţă în unele zone publice, cu modificările şi completările ulterioare. (2) Prin excepţie de la alin. (1), se permite activitatea pieţelor agroalimentare ce pot fi organizate în zone publice deschise, cu respectarea normelor de protecţie sanitară.“ Reţine că amendamentul introdus de Camera Deputaţilor nu este însoţit de motivarea cerută de lege, sens în care nu se poate identifica raţiunea intervenţiei legislative asupra voinţei Executivului. Astfel, Guvernul apreciază că, prin adoptarea legii criticate, s-a încălcat principiul colaborării loiale şi al respectului reciproc între Parlament şi Guvern, întrucât Parlamentul a intervenit în domeniul rezervat legiuitorului delegat, deturnând voinţa acestuia din urmă fără a-şi motiva demersul. În acest context, apreciază ca fiind incidente considerentele Deciziei Curţii Constituţionale nr. 611 din 3 octombrie 2017
<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.