Inapoi la Cautare

DECIZIE 9 /2014


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 25, art. 208 alin. (3) lit. e) şi alin. (6), art. 209 alin. (2), art. 211 alin. (3), art. 213 alin. (3) şi (4) şi art. 216 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 09.02.2023, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (09.02.2023) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

    Prin Încheierea din 10 septembrie 2013, pronunţată în Dosarul nr. 7.951/62/2012, Curtea de Apel Braşov - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 208 alin. (3) lit. e) şi alin. (6), art. 209 alin. (2), art. 211 alin. (3), art. 213 alin. (3) şi (4), art. 216 şi art. 25 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de recurentul Ion Scarlat în cadrul soluţionării unei cauze având ca obiect anularea unei decizii de impunere emise de Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului Braşov.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile de lege criticate încalcă egalitatea în drepturi, "prin conferirea dreptului de a-şi realiza creanţele pe o durată mai mare cu 2 ani faţă de durata acordată de lege persoanelor fizice şi juridice de drept privat, deşi nici creanţele pârâtei nu sunt de drept public din moment ce, potrivit art. 138 alin. (1) din Constituţie, bugetul pârâtei nu face parte din bugetul public naţional".

    Arată că dispoziţiile de lege criticate contravin şi principiului garantării şi ocrotirii în mod egal a creanţelor, pentru că, în timp ce pârâtei i se conferă dreptul de a emite titluri executorii pentru creanţele pe care le stabileşte unilateral şi le execută prin executori proprii fără învestire cu formulă executorie şi încuviinţare de către instanţă, persoana fizică are doar dreptul de a se adresa instanţei. Or, "discriminarea este străină statului de drept".

    De asemenea, susţine că este încălcat dreptul constituţional la asistenţă medicală în unităţile sanitare de stat, pentru că art. 47 din Constituţie nu prevede obligaţia cetăţenilor de a suporta cheltuielile de asistenţă medicală.

    Statul, "fiind degrevat de costurile de asigurare a sănătăţii prin obligarea cetăţenilor să plătească, restrânge dreptul cetăţenilor la un nivel de trai decent şi suprimă dreptul acestora de a beneficia gratuit de asistenţă medicală".

    Totodată, susţine că Legea nr. 95/2006 obligă la contribuţii financiare interzise de art. 56 alin. (3) din Constituţie. În realitate, Legea nr. 95/2006 deghizează obligarea cetăţenilor la încă un impozit pe venit, "adică majorarea impozitului de la 16 la 22,5%, din moment ce simulata contribuţie CAS se stabileşte şi se încasează exact după procedura fiscală, obligarea la contribuţia în cauză fiind interzisă şi pentru că se impune inclusiv deducerea personală scutită de Codul fiscal".

    Legea nr. 95/2006 încalcă art. 139 alin. (3) din Constituţie, pentru că fondurile destinate asigurării de sănătate nu sunt folosite în totalitate potrivit destinaţiei acestora. În realitate, mare parte din aceste fonduri este destinată salariaţilor şi patrimoniului caselor de asigurări de sănătate, mai exact, s-a creat o "entitate parazitară - străină statului de drept".

    Curtea de Apel Braşov - Secţia contencios administrativ şi fiscal opinează în sensul că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât criticile autorului excepţiei de neconstituţionalitate nu au suport legal din punctul de vedere al unei eventuale încălcări a normelor constituţionale invocate. Totodată, autorul a motivat excepţia prin invocarea unor opinii subiective referitoare la interpretarea textelor de lege şi prin raportare la propria cauză aflată pe rolul instanţei.

    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    Avocatul Poporului apreciază, în esenţă, că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale, invocând în acest sens deciziile Curţii Constituţionale nr. 410/2012 şi nr. 121/2012.

    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

    Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 25, art. 208 alin. (3) lit. e) şi alin. (6), art. 209 alin. (2), art. 211 alin. (3), art. 213 alin. (3) şi (4) şi art. 216 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 372 din 28 aprilie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, având următorul conţinut:

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic