CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele: Prin Încheierea din 12 noiembrie 1998 Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998, precum şi a ordonanţei în întregime, excepţie ridicată de Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ într-o cauza civilă având ca obiect cererea formulată de autoarea excepţiei de a obliga Ministerul Educaţiei Naţionale să aplice prevederile
Legii nr. 154/1998 începând cu data intrării ei în vigoare. În motivarea excepţiei autoarea acesteia susţine ca prevederile
art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 sunt neconstituţionale prin aceea ca încalcă principiul neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din legea fundamentală, deoarece coeficienţii de multiplicare prevăzuţi la alin. (2) al aceluiaşi articol din ordonanţa se utilizează de la data aplicării prevederilor
Legii nr. 154/1998. Din acest motiv, susţine autoarea excepţiei, aceasta prevedere din ordonanţa "apare ca vadit neconstitutionala", având caracter retroactiv. În acelaşi timp, se mai arata în motivarea excepţiei, ordonanţa, în întregul său, încalcă şi normele constituţionale cuprinse în art. 107 alin. (1) şi (3) şi în art. 114 alin. (1) şi (4), întrucât Guvernul modifica printr-o ordonanţa o lege şi reglementează într-un domeniu al legii organice. Or, salarizarea face parte din domeniul protecţiei sociale, domeniu ce trebuie reglementat prin lege organică. Exprimandu-şi opinia asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate, instanţa de judecată apreciază ca, într-adevăr, prevederile atacate din
Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 sunt neconstituţionale, ele fiind în contradictie cu dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie, excepţia fiind, în acest sens, intemeiata. În conformitate cu prevederile
art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, au fost solicitate punctele de vedere ale preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului. În punctul de vedere primit din partea Guvernului se arata ca "
art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 creează un caz de retroactivitate a legii prin faptul ca prevede expres ca se va aplica de la o dată anterioară intrării în vigoare a întregii reglementări". Pentru aceste motive excepţia de neconstituţionalitate este intemeiata. În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate, formulată de autoarea excepţiei, în legătură cu faptul ca
Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 este neconstitutionala, întrucât încalcă prevederile art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţie, opinia Guvernului este aceea a respingerii excepţiei ca neîntemeiată, invocandu-se practica Curţii Constituţionale, care a statuat ca interdicţia reglementării prin ordonanţa în domenii rezervate legii organice nu este aplicabilă ordonanţelor de urgenta. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere. CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile părţii prezente şi ale procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, retine următoarele: Potrivit art. 144 lit. c) din Constituţie şi
art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată. 1. Din examinarea încheierii de sesizare, precum şi a susţinerilor formulate în dosarul cauzei de autoarea excepţiei rezultă ca aceasta a ridicat excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor
art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 357 din 21 septembrie 1998, solicitandu-se Curţii Constituţionale să se pronunţe asupra efectelor în timp ale acestor dispoziţii. Potrivit acestui text, "Coeficienţii de multiplicare (ierarhizare) prevăzuţi la alin. (2) se utilizează de la data aplicării prevederilor
Legii nr. 154/1998". Pe fond se constată că, potrivit
art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998, elementele sistemului de stabilire a salariilor de baza cuprinse în anexele la
Legea nr. 154/1998 sunt modificate, stabilindu-se coeficienţi corectati de multiplicare (ierarhizare) a salariilor. Aceştia vor fi utilizaţi, potrivit art. 6 alin. (3) din ordonanţa, începând cu data intrării în vigoare a
Legii nr. 154/1998.