Inapoi la Cautare

DECIZIE 817 /2011


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 1 şi ale art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 62/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 221/2009 privind condamnările cu caracter politic şi măsurile administrative asimilate acestora, pronunţate în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, şi pentru suspendarea aplicării unor dispoziţii din titlul VII al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 19.01.2022, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (19.01.2022) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

    Referitor la încălcarea dispoziţiilor art. 115 alin. (4) din Constituţie, se susţine că nu a existat o situaţie extraordinară care să justifice adoptarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 62/2010, câtă vreme la acea dată era în curs de adoptare un alt proiect de modificare şi completare a Legii nr. 221/2009 şi că lipsa banilor sau menţinerea echilibrului bugetar nu sunt motive care să justifice adoptarea actului normativ criticat.

    Cu privire la încălcarea prevederilor constituţionale ale art. 124 alin. (1) şi (3), se susţine că dispoziţiile criticate limitează dreptul instanţelor de a stabili în mod liber, pentru fiecare caz în parte, cuantumul despăgubirilor acordate, puterea executivă arogându-şi în acest fel o atribuţie ce aparţine exclusiv judecătorului învestit cu soluţionarea litigiului.

    În ceea ce priveşte încălcarea prevederilor art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, autorul excepţiei arată că prin introducerea unor plafoane a sumelor acordate ca despăgubiri potrivit Legii nr. 221/2009, ce vor fi aplicate proceselor în curs de soluţionare, este îngrădit dreptul judecătorului de a stabili în mod liber cuantumul acestor despăgubiri.

    Tribunalul Vâlcea - Secţia civilă, în dosarele nr. 4.450D/2010, 4.451D/2010 şi 4.452D/2010, apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.

    Referitor la constituţionalitatea textelor criticate în raport cu prevederile art. 15 alin. (2) din Constituţie, instanţa arată că acestea nu contravin principiului neretroactivităţii, deoarece, potrivit acestui principiu, legea nouă se aplică atât raporturilor juridice născute după data intrării ei în vigoare, cât şi raporturilor juridice existente la data intrării în vigoare a legii noi (facta pendentia) şi efectelor viitoare ale raporturilor juridice încheiate în trecut (facta futura).

    Instanţa arată, de asemenea, că textele criticate nu încalcă nici prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât categoriile de persoane enumerate de autorii excepţiei se află în situaţii juridice diferite, iar dreptul material al fiecărei persoane de a obţine despăgubiri este condiţionat de caracterul politic al condamnării suferite, caracter ce este constatat de instanţă pentru fiecare caz în parte.

    În ceea ce priveşte dispoziţiile constituţionale referitoare la ierarhia legilor, instanţa constată că autorii excepţiei s-au referit greşit la art. 75 din Constituţie, fiind vorba în realitate de norma constituţională de la art. 73. Instanţa apreciază, însă, că prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 62/2010 nu încalcă dispoziţiile art. 73 şi 108 din Constituţie, cerinţele referitoare la domeniul de reglementare, la redactarea şi semnarea ordonanţelor fiind respectate, şi că pot fi adoptate ordonanţe de urgenţă în domenii destinate legii organice cu respectarea prevederilor art. 115 alin. (5) din Constituţie.

    De asemenea, instanţa apreciază că textele legale criticate nu încalcă nici dispoziţiile art. 124 alin. (1) şi (3) din Constituţie, întrucât, potrivit prevederilor constituţionale de la art. 52 alin. (3), legiuitorul este singurul competent să stabilească regimul juridic al răspunderii statului pentru erori judiciare şi al reparării de către stat a prejudiciilor, putând să impună limite maxime ale despăgubirilor ce pot fi acordate, limite ce sunt obligatorii pentru instanţe, fără ca prin aceasta să aducă atingere dreptului persoanelor lezate la repararea prejudiciilor.

    În Dosarul nr. 4.452D/2010 se susţine că dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 62/2010 nu contravin prevederilor art. 115 alin. (4) din Constituţie, întrucât în preambulul acestei ordonanţe este motivată urgenţa situaţiei şi necesitatea adoptării în regim de urgenţă a normelor legale criticate, iniţiatorul arătând că prevederile Legii nr. 221/2009 au un impact semnificativ asupra bugetului de stat, generând probleme financiare, şi că adoptarea actului modificator vizează interesul public general referitor la menţinerea echilibrului bugetar.

    Tribunalul Călăraşi -- Secţia civilă, în Dosarul nr. 4.579D/2010, contrar dispoziţiilor art. 29 alin. (4) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, nu şi-a exprimat opinia cu privire la excepţia de neconstituţionalitate formulată de reclamantă.

    Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                     CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

    Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

<   2   3   4   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic