Inapoi la Cautare

DECIZIE 817 /2011


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 1 şi ale art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 62/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 221/2009 privind condamnările cu caracter politic şi măsurile administrative asimilate acestora, pronunţate în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, şi pentru suspendarea aplicării unor dispoziţii din titlul VII al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 01.12.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (01.12.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

    În Dosarul nr. 4.579D/2010, Direcţia Generală a Finanţelor Publice Călăraşi a depus cerere de amânare, susţinând că este în imposibilitatea de a-şi formula apărarea.

    Reprezentantul Ministerului Public arată că nu este de acord cu măsura amânării, întrucât partea a avut la dispoziţie suficient de mult timp pentru a-şi pregăti apărarea.

    Curtea, având în vedere dispoziţiile art. 156 alin. 1 din Codul de procedură civilă şi art. 14 din Legea nr. 47/1992, respinge cererea de amânare formulată, întrucât încheierea de sesizare datează din 10 noiembrie 2010, astfel încât partea a avut suficient timp pentru a-şi pregăti apărarea.

    Curtea, având în vedere identitatea de obiect a excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele sus-menţionate, din oficiu, pune în discuţie conexarea dosarelor nr. 4.451D/2010, nr. 4.452D/2010 şi nr. 4.579D/2010 la Dosarul nr. 4.450D/2010.

    Reprezentantul Ministerului Public arată că este de acord cu măsura conexării dosarelor.

    Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 4.451D/2010, nr. 4.452D/2010 şi nr. 4.579D/2010 la Dosarul nr. 4.450D/2010, care este primul înregistrat.

    Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenită inadmisibilă, invocând în acest sens Decizia Curţii Constituţionale nr. 1.354 din 20 octombrie 2010.

                                     CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată următoarele:

    Prin încheierile din 5 octombrie 2010, pronunţate în dosarele nr. 1.481/90/2010, nr. 1.627/90/2010 şi nr. 2.283/90/2010, Tribunalul Vâlcea - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 62/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 221/2009 privind condamnările cu caracter politic şi măsurile administrative asimilate acestora, pronunţate în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, şi pentru suspendarea aplicării unor dispoziţii din titlul VII al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, excepţie ridicată de Mihnea-Horea Crăciunescu şi Luminiţa-Elena Dălălău, de Floriada Ungureanu şi de Floriana Dina în cauze având ca obiect acordarea unor despăgubiri potrivit Legii nr. 221/2009.

    Prin Încheierea din 10 noiembrie 2010, pronunţată în Dosarul nr. 3.041/116/2010, Tribunalul Călăraşi - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 62/2010, excepţie ridicată de Matilda Marinescu într-o cauză având ca obiect acordarea unor despăgubiri potrivit Legii nr. 221/2009.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate în ceea ce priveşte pretinsa încălcare a dispoziţiilor art. 1 alin. (4) din Constituţie, autorii susţin că adoptarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 62/2010 reprezintă, pe de o parte, o ingerinţă a puterii executive în atribuţiile puterii legislative, deoarece la acea dată exista în procedura parlamentară un alt proiect, mai amplu, de modificare şi completare a Legii nr. 221/2009, iar, pe de altă parte, o ingerinţă a Guvernului în sfera atribuţiilor instanţelor judecătoreşti, care sunt singurele în măsură să stabilească cuantumul despăgubirilor pe care le acordă, despăgubiri ce, prin natura lor, nu pot fi individualizate decât în funcţie de probele administrate în fiecare caz în parte.

    Referitor la pretinsa încălcare a prevederilor art. 15 alin. (2) din Constituţie, se susţine că textele criticate contravin principiului neretroactivităţii legii şi se arată că acestea nu pot fi aplicate persoanelor care au introdus cereri de chemare în judecată având ca obiect acordarea de despăgubiri potrivit Legii nr. 221/2009 înainte de intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 62/2010, întrucât, potrivit principiului tempus regit actum, acestora le sunt aplicabile normele juridice în vigoare la data introducerii cererilor.

    Cu privire la pretinsa încălcare a dispoziţiilor constituţionale ale art. 1 alin. (3), art. 4 alin. (2) şi art. 16 alin. (1) şi a prevederilor art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, se arată că textele criticate creează discriminare între persoanele ale căror litigii având ca obiect acordarea de despăgubiri conform Legii nr. 221/2009 erau în curs de soluţionare la data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 62/2010, pe de o parte, şi persoanele care obţinuseră până la acea dată hotărâri definitive având acelaşi obiect şi persoanele care solicită despăgubiri de aceeaşi natură potrivit dreptului comun.

    În ceea ce priveşte pretinsa încălcare prin dispoziţiile criticate a prevederilor constituţionale ale art. 108 coroborate cu cele ale art. 75, se arată că, potrivit ierarhiei actelor juridice, legile nu pot fi modificate prin acte normative de rang inferior, cum sunt ordonanţele de urgenţă.

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic