Inapoi la Cautare

DECIZIE 80 /2006


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 171 alin. 4 din Codul de procedură penală


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 13.08.2022, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (13.08.2022) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    Prin Încheierea din 26 octombrie 2005, pronunţată în Dosarul nr. 1.870/P/2005, Tribunalul Dolj - Secţia penală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 171 alin. 4 din Codul de procedură penală, excepţie ridicată de Dorian Popa în dosarul de mai sus având ca obiect soluţionarea unei cauze penale.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine că textul legal criticat este neconstituţional în măsura în care desemnarea apărătorului din oficiu s-a făcut direct de către instanţă, fără să fie consemnată opţiunea inculpatului de a se apăra singur ori de a-şi alege un apărător. Mai arată că în majoritatea cazurilor asistenţa juridică din oficiu se face formal, astfel că învinuitul sau inculpatul este, în realitate, lipsit de dreptul la apărare.

    Tribunalul Dolj - Secţia penală opinează că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece dispoziţiile art. 171 alin. 4 din Codul de procedură penală nu contravin prevederilor fundamentale şi convenţionale invocate, ci, dimpotrivă, reprezintă o caracterizare a garantării dreptului la apărare în cadrul procesului penal.

    Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    Avocatul Poporului consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece prevederile legale criticate referitoare la luarea măsurilor pentru desemnarea unui apărător din oficiu atunci când asistenţa juridică este obligatorie şi dacă învinuitul sau inculpatul nu şi-a ales un apărător, nu aduc atingere dreptului părţilor de a fi asistate, în tot cursul procesului penal, de un avocat ales sau numit din oficiu, ci, dimpotrivă, prin aceste dispoziţii se înscriu în Codul de procedură penală dreptul la apărare şi obligaţia organelor judiciare de a-l respecta şi de a asigura exercitarea lui în mod efectiv.

    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                     CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

    Curtea Constituţională constată că a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 171 alin. 4 din Codul de procedură penală, cu următorul conţinut: "Când asistenţa juridică este obligatorie, dacă învinuitul sau inculpatul nu şi-a ales un apărător, se iau măsuri pentru desemnarea unui apărător din oficiu."

    Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine că prin dispoziţiile legale criticate sunt încălcate prevederile constituţionale ale art. 24 privind dreptul la apărare şi ale art. 20 referitoare la tratatele internaţionale privind drepturile omului, coroborate cu ale art. 6 paragraful 3 lit. c) din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, referitoare la dreptul acuzatului de a se apăra el singur sau să fie asistat de un apărător ales ori numit din oficiu.

    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că dispoziţiile art. 171 alin. 4 din Codul de procedură penală nu sunt de natură să ştirbească în vreun fel dreptul la apărare al inculpatului sau alt drept al acestuia. Dimpotrivă, pe baza acestora i se asigură inculpatului apărător din oficiu atunci când nu are posibilitatea să beneficieze de serviciile unui avocat ales.

    De altfel, autorul excepţiei nu atacă dispoziţia legală în conţinutul ei, ci îşi exprimă nemulţumirea cu privire la modul în care este aplicată, arătând că i s-a numit un apărător din oficiu fără ca el să fie întrebat şi că apărătorul desemnat din oficiu nu şi-a îndeplinit în mod corespunzător mandatul. Aşadar, critica formulată nu priveşte un aspect de neconstituţionalitate, ci unul de aplicare a legii, a cărui examinare este de competenţa instanţelor judecătoreşti.

    Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic