Inapoi la Cautare

DECIZIE 8 /1999


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 24 şi 27 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societăţilor comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 29.11.2022, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (29.11.2022) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


    Lucian Mihai - preşedinte

    Constantin Doldur - judecător

    Kozsokar Gabor - judecător

    Ioan Muraru - judecător

    Nicolae Popa - judecător

    Lucian Stangu - judecător

    Florin Bucur Vasilescu - judecător

    Romul Petru Vonica - judecător

    Paula C. Pantea - procuror

    Maria Bratu - magistrat-asistent

    Pe rol, soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 24 şi 27 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societăţilor comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998, în condiţiile prevăzute la art. 113 din Constituţie, excepţie ridicată de Societatea Comercială "Broadhurst Investments Limited", cu sediul în Nicosia - Cipru, în Dosarul nr. 2.781/1998 al Tribunalului Bucureşti - Secţia comercială.

    La apelul nominal este prezenta Societatea Comercială "Broadhurst Investments Limited", reprezentată prin avocaţii Danil Matei şi Marcel Gheorghe, lipsind Societatea Comercială "Delfincom" - S.A., pentru care procedura de citare este legal îndeplinită.

    Întrucât nu sunt cereri prealabile, se da cuvântul în fond părţii prezente. Din partea Societăţii Comerciale "Broadhurst Investments Limited", avocatul Danil Matei solicita admiterea excepţiei, cu motivarea ca dispoziţiile art. 24 şi 27 din Legea nr. 44/1998 - potrivit cărora vânzarea de active aparţinând societăţilor comerciale la care statul sau o autoritate a administraţiei publice locale este acţionar majoritar se poate face numai cu acordul sau cu avizul Fondului Proprietăţii de Stat - sunt neconstituţionale, contravenind prevederilor art. 4 alin. (2), art. 16 alin. (1) şi (2), art. 41 alin. (2) teza întâi, art. 134 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) şi art. 135 alin. (1) şi (6) din legea fundamentală. Se mai susţine ca societăţile comerciale, potrivit Legii nr. 31/1990, au în proprietate bunuri mobiliare şi imobiliare, aflate în patrimoniul lor, ceea ce le conferă toate atributele dreptului de proprietate. Acest drept de proprietate, garantat de Constituţie potrivit art. 41 alin. (1), este încălcat prin dispoziţiile atacate, conform cărora Fondul Proprietăţii de Stat îşi da avizul sau acordul de vânzare asupra activelor societăţii comerciale. Astfel i se creează statului, în calitate de acţionar, drepturi mult mai mari faţă de ceilalţi acţionari, ceea ce contravine prevederilor art. 41 alin. (2), cat şi prevederilor art. 135 alin. (1) şi (6) din legea fundamentală. Curtea Constituţională, se arata în continuare, a statuat prin deciziile nr. 18/1997 şi nr. 73/1997 ca societatea comercială are drept de proprietate asupra bunurilor aflate în patrimoniul sau, iar statul este un simplu acţionar care deţine o parte din capitalul social ce nu se confunda cu patrimoniul persoanei juridice, inclusiv în situaţia în care statul deţine majoritatea capitalului social. Se mai susţine, de asemenea, ca statul şi-a câştigat poziţia de acţionar majoritar printr-un plasament inegal, fapt care afectează procesul de privatizare, care nu se poate realiza în aceste condiţii decât parţial. Astfel, datorită acestei poziţii privilegiate, se infrang dispoziţiile art. 134 şi 135 din Constituţie. În concluzie, cere admiterea excepţiei şi declararea ca neconstituţionale a celor două texte de lege atacate.

    Cel de al doilea reprezentant al societăţii susţine ca dispoziţiile art. 24 şi 27 din Legea nr. 44/1998 sunt neconstituţionale, deoarece pe baza lor se încalcă voinţa acţionarilor de a participa la procesul de privatizare, demobilizand investitorii care nu mai au garanţia plasamentelor efectuate. Cu privire la poziţia statului în cadrul societăţilor comerciale, face referire la deciziile Curţii Constituţionale nr. 18/1997 şi nr. 34/1998. În fine apreciază ca acordul sau avizul Fondului Proprietăţii de Stat cu privire la vânzarea activelor societăţilor comerciale duce la controlul comerţului, contravenind astfel art. 134 alin. (2) lit. b) din Constituţie.

    Reprezentantul Ministerului Public precizează în cuvântul sau ca achieseaza la concluziile din raportul judecătorului raportor, arătând ca cele doua texte de lege nu infrang dispoziţiile art. 41 alin. (1) şi (2) din Constituţie, deoarece, potrivit art. 8 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, aprobată prin Legea nr. 44/1998, Fondul Proprietăţii de Stat exercita în numele statului sau al administraţiei publice locale toate drepturile acţionarului la societăţile comerciale enumerate la art. 2 din ordonanţa. În concluzie solicita respingerea excepţiei.
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic