Inapoi la Cautare

DECIZIE 742 /2007


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 alin. (1) din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 23.05.2022, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (23.05.2022) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

    Curtea, având în vedere că excepţiile de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 717D/2007, nr. 1.027D/2007, nr. 1.056D/2007, nr. 1.065D/2007 şi nr. 1.143D/2007 au conţinut identic, pune în discuţie, din oficiu, problema conexării cauzelor.

    Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere dispoziţiile art. 164 din Codul de procedură civilă, nu se opune conexării dosarelor.

    Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, dispune conexarea dosarelor nr. 1.027D/2007, nr. 1.056D/2007, nr. 1.065D/2007 şi nr. 1.143D/2007 la Dosarul nr. 717D/2007, care este primul înregistrat.

    Cauza se află în stare de judecată.

    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, sens în care face trimitere la jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.

                           CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată următoarele:

    Prin încheierile din 30 martie 2007, 18 mai 2007, 6 iunie 2007, 1 noiembrie 2006 şi 26 iunie 2007, pronunţate în dosarele nr. 411/271/2001, nr. 4.219/271/2000, nr. 2.831/271/2006, nr. 4.680/111/2005 şi nr. 9.050/111/2002, Judecătoria Oradea şi Tribunalul Bihor - Secţia penală au sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale.

    Excepţia a fost ridicată, în dosarele de mai sus, de Ciprian George Bratu, Iuliu Şandor, Eugen Mureşan, Liviu Paul Urugiuc, Bagya Ferencz, Corneliu Iuonas, Radu Negruţ şi Daniel Chipe Negruţ.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorii acesteia susţin că prevederile legale menţionate încalcă dispoziţiile constituţionale ale art. 4 alin. (2) referitoare la egalitatea între cetăţeni, ale art. 16 alin. (1) şi (2) referitoare la egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi autorităţilor, ale art. 21 alin. (3) referitoare la dreptul la un proces echitabil, ale art. 23 alin. (11) referitoare la prezumţia de nevinovăţie şi ale art. 15 alin. (2) referitoare la aplicarea legii numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile, precum şi ale art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale referitoare la Dreptul la un proces echitabil, deoarece se creează o discriminare între făptuitorii care au comis fapte identice anterior intrării în vigoare a legii noi şi aceia care sunt cercetaţi şi judecaţi fără restricţii sub imperiul Legii nr. 241/2005, mai favorabilă decât cea anterioară.

    În plus, beneficiul instituit de legea nouă este condiţionat de stadiul procesului penal în momentul publicării actului normativ, situaţie care este de natură să lipsească de tratamentul juridic mai blând pe cei aflaţi deja în curs de judecată.

    Redactarea textului legal criticat legitimează asumarea şi recunoaşterea faptei penale prin achitarea prejudiciului cauzat şi recuperat în modul impus. Aşa fiind, se încalcă prezumţia de nevinovăţie, precum şi egalitatea cetăţenilor în faţa legii, acceptându-se o discriminare pe criterii de avere între cetăţenii care, deşi sunt în aceeaşi situaţie juridică, au achitat prejudiciul şi aceia care nu l-au achitat întrucât nu dispun de resursele necesare.

    Judecătoria Oradea opinează că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată deoarece prin dispoziţiile legale criticate nu se încalcă principiul egalităţii în drepturi şi accesul liber la justiţie, cauza de impunitate aplicându-se în mod egal tuturor persoanelor aflate în ipoteza normei.

    Tribunalul Bihor - Secţia penală opinează că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată deoarece prin dispoziţiile legale criticate se creează un tratament diferenţiat între cetăţeni, în funcţie de faza procesuală în care se află învinuitul sau inculpatul şi de posibilitatea achitării prejudiciului creat prin săvârşirea infracţiunii. De asemenea, se instituie un regim discriminator faţă de persoanele care au comis astfel de fapte anterior intrării în vigoare a legii noi şi a căror cauză nu a fost până în prezent soluţionată, în condiţiile în care prevederile art. 10 alin. (1) din Legea nr. 241/2005 nu le sunt aplicabile şi acestor persoane.

    Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic