Inapoi la Cautare

DECIZIE 719 /2006


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (2) şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2005 pentru accelerarea procedurilor de recuperare a sumelor de bani datorate Agenţiei Domeniilor Statului de către partenerii contractuali


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 09.08.2022, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (09.08.2022) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

    Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

    Prin încheierea din 12 aprilie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 31.770/2/2005 (5.166/2005), Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a V-a comercială a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (2) şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2005 pentru accelerarea procedurilor de recuperare a sumelor de bani datorate Agenţiei Domeniilor Statului de către partenerii contractuali. Excepţia a fost ridicată de Asociaţia Toplacer Topraisar într-o cauză comercială având drept obiect o contestaţie la executare şi suspendarea executării până la soluţionarea acesteia.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că dispoziţiile art. 1 alin. (2) şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2005 sunt neconstituţionale în raport cu art. 15 alin. (2) din Legea fundamentală, privind principiul neretroactivităţii legii civile.

    În opinia autorului excepţiei art. 2 din ordonanţă, potrivit căruia contractele de vânzare-cumpărare de acţiuni încheiate de Agenţia Domeniilor Statului constituie titluri executorii, precum şi art. 1 alin. (2) din aceasta, referitor la aplicarea unor dispoziţii din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului şi Agenţiei Domeniilor Statului, încalcă principiile tempus regit actum şi pacta sunt servanda. încălcarea constă în aceea că aceste texte de lege se aplică şi unor contracte încheiate în anul 2000, înainte de momentul intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă criticate, precum şi a legii de aprobare a sa. Deoarece Legea nr. 368/2005 aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2005 fără nicio modificare asupra aspectelor de neconstituţionalitate sesizate, autorul excepţiei apreciază că şi aceasta este neconstituţională, pentru aceleaşi raţiuni expuse mai sus.

    Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a V-a comercială apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, având în vedere că art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2005, aprobată prin Legea nr. 368/2005, nu cuprinde dispoziţii care să contravină principiului neretroactivităţii legii. Critica de neconstitu-ţionalitate vizează, în realitate, modul de aplicare a legii, aspect ce urmează a fi analizat de instanţa de judecată.

    Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

    Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.

    Dispoziţiile art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2005 sunt de imediată aplicare şi produc efecte pentru viitor, aplicându-se tuturor actelor ce se regăsesc în ipoteza normei legale, fără a exista vreo referire în lege cu privire la aplicarea lor asupra actelor juridice încheiate înaintea intrării în vigoare a ordonanţei criticate. Totodată, pentru raţiuni specifice, legiuitorul poate institui, pentru anumite acte juridice, caracter executoriu, astfel cum a procedat şi în alte situaţii (anumite acte notariale, contracte bancare sau acte juridice încheiate de instituţii publice), fără ca această soluţie să releve vreun fine de neconstituţionalitate. în cazul de faţă, contractele de vânzare-cumpărare de acţiuni încheiate de Agenţia Domeniilor Statului au un rol important pentru diminuarea participării statului la viaţa economică şi sporirea rolului capitalului privat, cât şi pentru recuperarea de urgenţă a sumelor de bani datorate de cumpărătorii de acţiuni, sume ce se fac venit la bugetul de stat şi sunt destinate atingerii obiectivelor de interes public.

    Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2005, aprobată prin Legea nr. 368/2005, sunt constituţionale, deoarece acestea nu contravin sub niciun aspect principiului neretroactivităţii legii. Mai mult, susţinerile formulate de autorul excepţiei se referă la aplicarea în timp a legii, aspect ce nu intră în competenţa Curţii Constituţionale.

    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

                                    CURTEA,

    examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

    Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic