Inapoi la Cautare

DECIZIE 673 /2007


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 45 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 28.05.2022, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (28.05.2022) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

    La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

    Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea Dosarului nr. 297D/2007 la Dosarul nr. 189D/2007, având în vedere că sunt îndeplinite cerinţele conexării prevăzute de art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992.

    Reprezentantul Ministerului Public este de acord ca aceste dosare să fie conexate.

    Curtea, având în vedere identitatea de obiect a excepţiilor, în temeiul prevederilor art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 279D/2007 la Dosarul nr. 189D/2007, care este primul înregistrat

    Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, invocând jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.

                                    CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    Prin Încheierea din 30 decembrie 2005, pronunţată în Dosarul nr. 672/2005, Tribunalul Comercial Mureş a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 46 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, excepţie ridicată de Ioan Vasile-Dumitru Goia şi Maria Elena Goia, prin mandatar Codruţa Stoica.

    Prin Încheierea din 20 februarie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 2.513/306/2006, Tribunalul Sibiu - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 45 alin. (5) din Legea nr. 10/2001, excepţie ridicată de Reinhold Muhlsteffen.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că prin instituirea termenului de prescripţie de un an, prevăzut de art. 45 alin. (5) din Legea nr. 10/2001, sunt validate acte lovite de nulitate absolută, încheiate prin fraudarea legii, astfel că imobilele ce fac obiectul acestor acte nu mai pot fi restituite în natură foştilor proprietari. Pe cale de consecinţă, se creează două prejudicii, atât fostului proprietar care nu va mai beneficia de restituirea în natură, cât şi "societăţii şi ordinii publice care vor trebui să accepte un act nul absolut, ca fiind valabil".

    De asemenea, se susţine că stabilirea, prin norma criticată, ca termenul de prescripţie pentru a ataca contractele de vânzare-cumpărare a imobilelor cumpărate de foştii chiriaşi să înceapă să curgă de la data la care aceste contracte au fost făcute publice contravine dispoziţiilor constituţionale. Astfel, se arată că, "în regiunile în care publicitatea imobiliară se realizează prin cartea funciară, fostul proprietar care a formulat notificare pentru restituirea imobilului nu avea cunoştinţă de existenţa unor contracte de vânzare-cumpărare încheiate între statul român şi foştii chiriaşi şi nu a putut să solicite nulitatea lor în termenul prevăzut de art. 45 alin. (5) din Legea nr. 10/2001".

    Tribunalul Comercial Mureş consideră că derogarea de la dreptul comun în materia prescripţiei extinctive reglementată de norma criticată nu reprezintă o încălcare directă a dispoziţiilor art. 21 şi 52 din Constituţie.

    Totuşi, arată acesta, dificultatea obţinerii tuturor informaţiilor necesare promovării acţiunilor judiciare instituite de dispoziţiile art. 46 alin. (2), (3) şi (4) din Legea nr. 10/2001 ar trebui avută în vedere de legiuitor la stabilirea termenului special instituit prin norma juridică criticată. În opinia instanţei, textul de lege criticat ar trebui să precizeze momentul la care persoanele îndreptăţite au cunoscut sau ar trebui să cunoască reaua-credinţă a terţilor la încheierea actului de înstrăinare afectat de o cauză de nulitate, şi nu data intrării în vigoare a acestei legi. De asemenea, instanţa apreciază că nu sunt încălcate dispoziţiile art. 44, coroborate cu cele ale art. 20 din Constituţie şi cu cele ale art. 1 din primul Protocol adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, din moment ce acţiunile judiciare la care se aplică prevederile normei criticate au ca finalitate restabilirea unei situaţii anterioare încheierii actului de înstrăinare vizat, dar ulterioară preluării bunului de către statul român.

    Tribunalul Sibiu - Secţia civilă consideră excepţia de neconstituţionalitate neîntemeiată. În acest sens, arată că legiuitorul este competent să stabilească cadrul juridic pentru exercitarea dreptului de proprietate, instituind limitări rezonabile în acord cu interesul general sau particular.

    Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic