Inapoi la Cautare

DECIZIE 630 /2021


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 55 alin. (2) teza finală din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 20.01.2022, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (20.01.2022) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


	

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Simina │- │
│Popescu-Marin │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Loredana Brezeanu.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 55 alin. (2) teza finală din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001
, excepţie ridicată de Ramona Diana Marinchi în Dosarul nr. 1.002/30/2019 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 3.346D/2019.

    2. La apelul nominal lipsesc părţile. Procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, sens în care invocă jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, spre exemplu, Decizia nr. 1.567 din 19 noiembrie 2009
.

    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

    4. Prin Încheierea din 5 decembrie 2019, pronunţată în Dosarul nr. 1.002/30/2019, Curtea de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 55 alin. (2) teza finală din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001
. Excepţia a fost ridicată de Ramona Diana Marinchi, cu prilejul soluţionării recursului împotriva unei sentinţe pronunţate într-o cauză având ca obiect o acţiune în constatare.

    5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autoarea acesteia susţine, în esenţă, că textul de lege criticat este neconstituţional, deoarece nu permite exercitarea unei căi de atac împotriva hotărârii pronunţate de prima instanţă. În susţinerea criticilor de neconstituţionalitate sunt invocate dispoziţiile art. 20 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004
 şi ale art. 457 din Codul de procedură civilă
. Se arată că, din posibila interpretare pe care Curtea de Apel Timişoara a dat-o prevederilor de lege criticate, ar rezulta că sentinţa pronunţată în primă instanţă de Tribunalul Timiş şi atacată cu recurs de către autoarea excepţiei ar fi definitivă încă din prima instanţă, ceea ce ar exclude de plano posibilitatea de a formula recurs împotriva acesteia. Prin această interpretare echivocă şi unilaterală a Curţii de Apel Timişoara se încalcă dreptul la un proces echitabil. Autoarea excepţiei opinează că o normă specială derogă de la norma generală şi consideră că, în speţă, norma specială este reprezentată de art. 55 alin. (2) din Legea nr. 215/2001
 ale cărui dispoziţii, pentru a putea fi puse în aplicare, se completează atât cu legea contenciosului administrativ, care prevede posibilitatea atacării cu recurs a hotărârii pronunţate în primă instanţă, cât şi cu Codul de procedură civilă
, care reglementează cadrul general şi principiile după care se desfăşoară procesul civil. Sunt invocate considerente din jurisprudenţa Curţii Constituţionale referitoare la principiul accesului liber la justiţie, care „implică între altele adoptarea de către legiuitor a unor reguli de procedură clare, în care să se prescrie cu precizie condiţiile şi termenele în care justiţiabilii îşi pot exercita drepturile lor procesuale, inclusiv cele referitoare la căile de atac împotriva soluţiilor pronunţate de instanţele de judecată“.

    6. Curtea de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal opinează în sensul caracterului neîntemeiat al excepţiei. În concordanţă cu deciziile anterioare ale Curţii Constituţionale, instanţa apreciază că prevederile art. 55 alin. (2) teza finală din Legea nr. 215/2001
 nu încalcă dreptul la apărare al recurentei şi dreptul acesteia la un proces echitabil, astfel cum susţine autoarea excepţiei de neconstituţionalitate, nefiind contrare garanţiilor unui proces echitabil instituite de art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului
 şi a libertăţilor fundamentale şi nici prevederilor constituţionale invocate de către recurentă, deoarece accesul liber la justiţie nu înseamnă că, în toate cauzele, trebuie să fie asigurat accesul la toate structurile judecătoreşti şi la toate căile de atac prevăzute de lege, competenţa şi procedura de judecată fiind stabilite de legiuitor, iar acesta, asigurând posibilitatea de a ajunge în faţa instanţelor judecătoreşti în condiţii de egalitate, poate stabili reguli deosebite. Din această perspectivă, instanţa constată că, în ceea ce priveşte excepţia de faţă, nu se poate susţine încălcarea dreptului la un proces echitabil, atâta vreme cât asupra dizolvării consiliului local s-a pronunţat o instanţă de judecată, formată din judecători independenţi şi imparţiali, în condiţii de publicitate şi contradictorialitate, pe baza probelor şi a oricăror apărări pe care părţile sunt libere să le prezinte. Instanţa opinează, pentru motivele arătate, că dispoziţiile art. 55 alin. (2) teza finală din Legea nr. 215/2001
 nu sunt neconstituţionale.
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic