┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniela Ramona │- │
│Mariţiu │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Marinela Mincă. 1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 9 alin. (2) din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, excepţie ridicată de Dorel Crăciun Găvruţă şi de Societatea Doris Prod Com - S.R.L. în Dosarul nr. 596/108/2018 al Tribunalului Arad - Secţia penală. Excepţia formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 1.629D/2018. 2. La apelul nominal se constată lipsa părţilor. Procedura de citare este legal îndeplinită. 3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă. Apreciază că stabilirea unor limite speciale de pedeapsă în cazul anumitor infracţiuni reprezintă atributul exclusiv al legiuitorului. Astfel, formularea unor critici de neconstituţionalitate dintr-o atare perspectivă atrage inadmisibilitatea excepţiei. CURTEA, având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele: 4. Prin Încheierea din 18 octombrie 2018, pronunţată în Dosarul nr. 596/108/2018, Tribunalul Arad - Secţia penală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 9 alin. (2) din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, excepţie ridicată de Dorel Crăciun Găvruţă şi de Societatea Doris Prod Com - S.R.L. cu ocazia soluţionării unei cauze penale. 5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorii acesteia apreciază că valoarea socială ocrotită prin sancţionarea evaziunii fiscale este patrimoniul statului, respectiv stabilirea unei stări fiscale corecte în scopul asigurării colectării tuturor taxelor şi impozitelor. 6. Aceştia susţin că, din perspectiva politicii penale actuale, legiuitorul a optat pentru reducerea semnificativă a limitelor de pedeapsă faţă de vechea reglementare. Cu toate acestea, noua politică penală nu s-a reflectat şi în diminuarea limitelor de pedeapsă pentru infracţiunile prevăzute în legi speciale, cum este şi cea de evaziune fiscală. 7. Plecând de la premisa că limitele de pedeapsă pentru infracţiunea de evaziune fiscală sunt mai mari decât limitele de pedeapsă pentru unele infracţiuni împotriva persoanei, apreciază că pentru această reglementare nu se poate găsi o justificare în actuala politică penală şi nici în necesitatea protejării corespunzătoare a unor valori. 8. Aşa fiind, arată că limitele de pedeapsă stabilite de legiuitor în cazul infracţiunii de evaziune fiscală au un caracter vădit disproporţionat, fiind contrare actualei politici penale şi încălcând principiul proporţionalităţii prevăzut atât de
art. 53 din Constituţie, cât şi de
art. 49 şi
art. 52 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene. Prin urmare, individualizarea legală a pedepsei nu este nici adecvată şi nici necesară. Astfel, dacă scopul urmărit este asigurarea colectării taxelor şi impozitelor la bugetul de stat şi diminuarea fenomenului evazionist, acest scop poate fi atins prin efectuarea unui control fiscal eficient, în condiţiile
Codului de procedură fiscală, iar nu prin aplicarea unor sancţiuni penale disproporţionate.