Valer Dorneanu - preşedinte
Marian Enache - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Mircea Ştefan Minea - judecător
Daniel Marius Morar - judecător
Livia Doina Stanciu - judecător
Simona-Maya Teodoroiu - judecător
Varga Attila - judecător
Cosmin-Marian Văduva - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Ştefania Sofronea. 1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor
art. 258 alin. (5) şi (5^1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicată de Societatea Panserv - S.R.L. din Sfântu Gheorghe în Dosarul nr. 1.171/119/2015 al Tribunalului Covasna - Secţia civilă. Excepţia de neconstituţionalitate formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 1.088D/2016. 2. La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită. 3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, arătând că nu au intervenit elemente noi care să determine schimbarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale prin care s-a constatat constituţionalitatea dispoziţiilor
art. 258 alin. (5^1) şi (5^2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. În acest sens, invocă
Decizia Curţii Constituţionale nr. 503 din 30 iunie 2015. CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele: 4. Prin Încheierea din 20 mai 2016, pronunţată în Dosarul nr. 1.171/119/2015, Tribunalul Covasna - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 258 alin. (5) şi (5^1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Excepţia a fost ridicată de Societatea Panserv - S.R.L. din Sfântu Gheorghe, într-o cauză având ca obiect anularea unui act administrativ. 5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autoarea susţine că textul criticat este interpretabil, nefiind prevăzute condiţiile în care se aplică facilitatea fiscală ce face obiectul de reglementare al acestuia. Menţionează o jurisprudenţă neunitară în interpretarea şi aplicarea textului criticat. Susţinând că textul criticat este interpretabil, autoarea trage concluzia că acesta este lipsit de claritate, precizie, previzibilitate şi accesibilitate, împrejurare ce determină încălcarea art. 1 alin. (5) din Constituţie. 6. Tribunalul Covasna - Secţia civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât textul criticat prevede categoriile de contribuabili cărora li se aplică şi, totodată, condiţiile în care este operant. În plus, instanţa de judecată arată că autoarea, prin criticile formulate, vizează modul de aplicare a legii, situaţie în care competente să controleze eventuala aplicare greşită a legii de către organele fiscale sunt instanţele de contencios administrativ. 7. Potrivit
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru aşi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate. 8. Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, întrucât din analiza motivării rezultă că, în fapt, nu este vorba despre o veritabilă critică de neconstituţionalitate, autoarea excepţiei exprimând nemulţumirea faţă de faptul că textul criticat nu a reglementat în mod expres situaţia veniturilor din arendă. 9. Preşedinţii celor două camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate. CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere ale Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele: