Inapoi la Cautare

DECIZIE 567 /2014


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 alin. 1 şi 4 şi a celor ale art. 16 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu altă destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile unităţilor economice sau bugetare de stat


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 04.12.2022, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (04.12.2022) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


	

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Toni Greblă - judecător
    Petre Lăzăroiu - judecător
    Mircea Ştefan Minea - judecător
    Daniel Marius Morar - judecător
    Mona-Maria Pivniceru - judecător
    Puskas Valentin Zoltan - judecător
    Tudorel Toader - judecător
    Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 alin. 1 şi 4 şi a celor ale art. 16 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu altă destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile unităţilor economice sau bugetare de stat, excepţie ridicată de Societatea Comercială "Emfor Montaj" - S.A. din Bucureşti în Dosarul nr. 4.554/197/2010 al Judecătoriei Braşov. Excepţia de neconstituţionalitate formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 330D/2014.

    2. La apelul nominal se prezintă, personal, partea George Burghiu. Lipsesc autoarea excepţiei de neconstituţionalitate şi celelalte părţi, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul părţii prezente, care solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate. Astfel, arată că instanţa de contencios constituţional s-a pronunţat în repetate rânduri asupra textelor de lege criticate din Legea nr. 85/1992, statuând, de fiecare dată, că acestea sunt în concordanţă cu Legea fundamentală. În acest sens, invocă Decizia nr. 246/2014 şi depune note scrise la dosar.

    4. Reprezentantul Ministerului Public, invocând jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, concretizată prin Decizia nr. 246/2014, pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate.

                               CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

    5. Prin Încheierea din 23 octombrie 2013, pronunţată în Dosarul nr. 4.554/197/2010, Judecătoria Braşov a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 alin. 1 şi 4 şi a celor ale art. 16 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu altă destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile unităţilor economice sau bugetare de stat. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Societatea Comercială "Emfor Montaj" - S.A. din Bucureşti într-o cauză civilă având ca obiect "obligaţia de a face".

    6. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autoarea acesteia susţine că este o societate comercială cu capital integral privat, care nu a fost înfiinţată prin reorganizarea fostelor unităţi socialiste în societăţi comerciale şi nici nu a dobândit proprietatea asupra unor construcţii edificate înainte de anul 1989 prin privatizare, fiind înfiinţată în anul 2000. Menţionează că a achiziţionat, prin cumpărare de pe piaţa liberă, un imobil - bloc de locuinţe construit înainte, de anul 1989, în scopul efectuării de comerţ şi al obţinerii de profit din activitatea de închiriere. În acest context, apreciază că prevederile art. 7 alin. 1 şi 4, precum şi cele ale art. 16 din Legea nr. 85/1992, republicată, înainte de modificarea acestora din urmă prin Legea nr. 244/2011, sunt neconstituţionale "dacă cel obligat la a vinde un imobil, intrat sub incidenţa legii, este o societate comercială, care nu a fost privatizată şi a luat fiinţă după anul 1991 şi care a cumpărat imobilul de pe piaţa liberă". Arată că, în situaţia în care se face aplicarea prevederilor art. 7 alin. 1 şi 4 şi a celor ale art. 16 din Legea nr. 85/1992, înainte de apariţia Legea nr. 244/2011, s-ar ajunge la un preţ de vânzare derizoriu, care ar face imposibilă continuarea activităţii comerciale. În acest context, autoarea excepţiei susţine că, în situaţia în care, dimpotrivă, statul ar dori să vândă o locuinţă, aceasta s-ar realiza conform Legii locuinţei nr. 114/1996, la valoarea de construcţie a locuinţei, şi nicidecum la un preţ infim, precum în cazul Legii nr. 85/1992.

    7. Judecătoria Braşov consideră că prevederile art. 7 alin. 1 şi 4 şi cele ale art. 16 din Legea nr. 85/1992 sunt în concordanţă cu dispoziţiile constituţionale ale art. 1 alin. (3) şi (5), art. 44 şi art. 45, coroborate cu cele ale art. 1 din Primul Protocol adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. În acest sens, invocă jurisprudenţa instanţei de contencios constituţional, prin care s-a statuat că prevederile art. 7 din actul normativ amintit "consacră o normă de justiţie socială, chiriaşii având posibilitatea să cumpere locuinţele la construirea cărora au contribuit, direct sau indirect, în vechiul regim statal-juridic". De asemenea, arată că, "prin vânzarea locuinţelor închiriate la un preţ de protecţie socială, societăţile comerciale privatizate care au devenit proprietare ale unor astfel de bunuri nu sunt puse în situaţia de a suporta o sarcină exorbitantă care să afecteze însăşi substanţa dreptului de proprietate privată, întrucât obiective legitime, de utilitate publică, precum cele ce urmăresc măsuri de reformă economică sau justiţie socială, pot milita pentru o rambursare inferioară valorii de piaţă a bunului".

    8. În conformitate cu prevederile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

    9. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                               CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, notele scrise depuse la dosar, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic