Curtea, în temeiul art. 14 şi al
art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, raportate la art. 164 din Codul de procedură civilă, dispune conexarea Dosarului nr. 195D/2008 la Dosarul nr. 1D/2008, care a fost primul înregistrat. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate. Precizează că textul de lege criticat oferă o soluţie care se bazează pe raporturile de prepuşenie existente între angajat şi angajator, ca urmare a cărora acesta din urmă, în calitate de comitent, poate uza de o acţiune în regres împotriva comitentului, soluţie legislativă ce nu contravine prevederilor constituţionale invocate în susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate. CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată următoarele: Prin Încheierea nr. 509 din 11 decembrie 2007 şi prin Încheierea din 30 ianuarie 2008, pronunţate în dosarele nr. 2.445/229/2007 şi, respectiv, nr. 6.223/312/2007, Judecătoria Feteşti şi Judecătoria Slobozia au sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor
art. 9 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto şi utilizarea aparatelor de înregistrare a activităţii acestora. Excepţia a fost ridicată de Societatea Comercială "Analog Trans" - S.R.L. din Ovidiu şi, respectiv, Societatea Comercială "Ogutur" - S.R.L. din Constanţa în cadrul soluţionării plângerilor contravenţionale formulate împotriva unor procese-verbale de constatare şi sancţionare a unor contravenţii. În motivările excepţiei, având un conţinut similar, se critică textele de lege ce formează obiectul acesteia, întrucât atribuie calitatea de contravenient persoanei juridice operator de transport, deşi "este mai mult decât evidentă persoana în sarcina căreia cade respectarea dispoziţiilor legale, şi anume conducătorul auto", multe dintre "atitudinile sancţionabile prevăzute de actul normativ neputând fi adoptate de persoana juridică, societate comercială". Se arată că dispoziţiile unuia dintre actele comunitare care a stat la baza adoptării
Ordonanţei Guvernului nr. 37/2007, şi anume cele ale art. 8 alin. 1 din
Regulamentul (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului Uniunii Europene, prevăd că obligativitatea respectării perioadelor de repaus zilnic şi săptămânal revine "în mod expres şi singular" conducătorului auto, răspunderea întreprinderii de transport nefiind atrasă, conform art. 10 din acelaşi act normativ comunitar, decât pentru acele fapte ce pot fi imputate în mod direct acesteia sau reprezentanţilor săi legali. Autorii excepţiei precizează că înţeleg să invoce dispoziţiile art. 23 alin. (12) din Constituţie, având în vedere similitudinea dintre răspunderea penală şi cea contravenţională, diferenţiate doar de gradul de pericol social al faptei şi de nivelul pedepselor aplicate. În ceea ce priveşte neconstituţionalitatea prevederilor legale sus-menţionate prin raportare la dispoziţiile art. 45 din Constituţie, autorul excepţiei apreciază că "prin aplicarea unei sancţiuni societăţii comerciale care nu are calitatea de contravenient se afectează, în mod nelegal, desfăşurarea în condiţii normale a activităţii persoanei juridice cu efecte directe asupra patrimoniului acesteia, care este diminuat în lipsa unui temei juridic". Judecătoria Feteşti şi Judecătoria Slobozia consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Potrivit prevederilor
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate. Guvernul apreciază, în punctul de vedere transmis în Dosarul nr. 195D/2008, că este neîntemeiată atât critica prin raportare la prevederile art. 23 alin. (12) din Constituţie, întrucât acestea vizează exclusiv domeniul penal, cât şi cea referitoare la pretinsa nesocotire a principiului libertăţii economice, instituit prin art. 45 din Legea fundamentală. Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile criticate sunt constituţionale. Precizează că art. 23 alin. (12) din Legea fundamentală nu este incident în cauză, întrucât acesta garantează libertatea individuală şi siguranţa persoanei fizice, iar nu a persoanei juridice. În opinia sa, textele de lege criticate nu conţin norme care să îngrădească accesul liber al persoanei la o activitate economică. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere. CURTEA,examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorii-raportori, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele: Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale
art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile
art. 9 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto şi utilizarea aparatelor de înregistrare a activităţii acestora, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 565 din 16 august 2007, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 371/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 898 din 28 decembrie 2007. Textul de lege criticat stabileşte sancţiunile aplicabile în cazul săvârşirii contravenţiilor constând în încălcarea regulilor privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto şi utilizarea aparatelor de înregistrare a activităţii acestora.