Inapoi la Cautare

DECIZIE 542 /2014


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 100, art. 169 alin. (6) şi art. 193 alin. (2) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 28.11.2022, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (28.11.2022) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Toni Greblă - judecător
    Petre Lăzăroiu - judecător
    Mircea Ştefan Minea - judecător
    Daniel Marius Morar - judecător
    Mona-Maria Pivniceru - judecător
    Puskas Valentin Zoltan - judecător
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent


    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 100, art. 169 alin. (6) şi art. 193 alin. (2) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, excepţie ridicată de Ioan Cîmpean în Dosarul nr. 5.867/97/2013 al Tribunalului Hunedoara - Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale şi care constituie obiectul dosarelor Curţii Constituţionale nr. 242D/2014 şi nr. 840D/2014.

    2. Dezbaterile au avut loc în şedinţa din 14 octombrie 2014, în prezenţa reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu, dată la care s-a dispus conexarea Dosarului nr. 840D/2014 la Dosarul nr. 242D/2014. Dezbaterile au fost consemnate în încheierea din acea dată, când, având în vedere imposibilitatea constituirii legale a completului de judecată, Curtea a amânat pronunţarea pentru data de 15 octombrie 2014.

                               CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată următoarele:

    3. Prin Încheierea din 24 martie 2014, pronunţată în Dosarul nr. 5.867/97/2013, Tribunalul Hunedoara - Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 100 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, excepţie ridicată de Ioan Cîmpean în cadrul unui litigiu de asigurări sociale. Prin aceeaşi încheiere, Tribunalul Hunedoara - Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale a respins ca inadmisibilă cererea de sesizare a Curţii Constituţionale în ceea ce priveşte dispoziţiile art. 169 alin. (6) şi art. 193 alin. (2) din Legea nr. 263/2010, arătând că există mai multe decizii ale Curţii Constituţionale prin care s-a constatat constituţionalitatea acestor texte de lege. Această încheiere a fost transmisă Curţii Constituţionale, care a înregistrat-o sub nr. 1.262 din 27 martie 2014, constituindu-se Dosarul nr. 242D/2014.

    4. Ulterior, Ioan Cîmpean a formulat recurs împotriva Încheierii din 24 martie 2014, pronunţată de Tribunalul Hunedoara - Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale în Dosarul nr. 5.867/97/2013, iar prin Decizia civilă nr. 429 din 29 mai 2014, pronunţată în Dosarul nr. 5.867/97/2013/a1, Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia pentru conflicte de muncă şi asigurări sociale a dispus casarea în parte a încheierii atacate în ce priveşte soluţionarea cererii de sesizare a Curţii Constituţionale privind neconstituţionalitatea dispoziţiilor art. 169 alin. (6) şi art. 193 alin. (2) din Legea nr. 263/2010 şi trimiterea cauzei Tribunalului Hunedoara în vedere sesizării Curţii Constituţionale şi cu privire la aceste texte de lege.

    5. Ca urmare, prin Încheierea din 8 septembrie 2014, pronunţată în Dosarul nr. 5.867/97/2013, Tribunalul Hunedoara - Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale a sesizat din nou Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 100, art. 169 alin. (6) şi art. 193 alin. (2) din Legea nr. 263/2010, încheiere care a fost înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 4.110 din 15 septembrie 2014, constituindu-se Dosarul nr. 840D/2014.

    6. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că art. 100 din Legea nr. 263/2010, raportat la art. 169 alin. (6) din aceeaşi lege, este discriminatoriu dacă se interpretează în sensul neaplicării lui şi celor care au lucrat în condiţii speciale de muncă, dar s-au pensionat ori au depus cereri de pensionare înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 263/2010. Astfel, arată că art. 100 din Legea nr. 263/2010 prevede majorarea punctajelor lunare realizate în perioadele în care asiguratul a desfăşurat munca în condiţii deosebite, speciale sau alte condiţii. Art. 169 alin. (6) din Legea nr. 263/2010 stabileşte că majorarea prevăzută la art. 100 se aplică şi persoanelor înscrise la pensie anterior intrării în vigoare a prezentei legi, însă doar în ceea ce priveşte valorificarea perioadelor lucrate în condiţii deosebite, nu şi a celor lucrate în condiţii speciale sau alte condiţii. Or, consideră că excluderea persoanelor care au lucrat în condiţii speciale şi s-au pensionat anterior Legii nr. 263/2010 de la beneficiul majorării punctajului de pensie creează o diferenţă de tratament nejustificată între persoanele care au lucrat în condiţii speciale, dar care s-au pensionat la date diferite. De asemenea, susţine că se creează o discriminare şi între persoanele care au lucrat în condiţii speciale şi cele care au lucrat în grupa I de muncă, acestea aflându-se în situaţii comparabile. De altfel, consideră că, în realitate, nu este vorba de o excludere a persoanelor care au lucrat în condiţii speciale şi s-au pensionat anterior Legii nr. 263/2010 de la beneficiul majorării punctajului de pensie, ci mai degrabă de o greşită interpretare a legii al cărei sens este acela că acordă majorarea pensiei, însă numai la cerere. Astfel, arată că "neclaritatea dispoziţiilor art. 169 din Legea nr. 263/2010 şi necorelarea acestora cu prevederile art. 100 din aceeaşi lege generează confuzii în activitatea de interpretare şi aplicare şi demonstrează lipsuri evidente în modul de legiferare a respectivei legi".

    7. Mai precizează că, fiind pensionat sub imperiul Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, nu a beneficiat de reducerea stagiului de cotizare pentru că a lucrat în condiţii speciale, deoarece nu întrunea condiţiile referitoare la stagiul de cotizare necesar. Totodată, consideră că punctajul pensiei ar fi trebuit majorat ca urmare a aplicării dispoziţiilor Legii nr. 218/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, dar acest lucru nu s-a întâmplat niciodată în practică.

    8. În ceea ce priveşte dispoziţiile art. 193 alin. (2) din Legea nr. 263/2010, autorul excepţiei de neconstituţionalitate arată că acestea creează o discriminare între persoanele care au lucrat în condiţii deosebite. Astfel, asiguraţii care au depus cereri de pensionare în temeiul art. 100 lit. a) din Legea nr. 263/2010 primesc majorarea cu 25% a punctajului de pensie încă de la data de 1 ianuarie 2011. În schimb, asiguraţii care au depus cereri de majorare a punctajului în temeiul art. 169 alin. (6) din Legea nr. 263/2010 primesc majorarea punctajului de pensie doar de la 1 ianuarie 2013, adică după doi ani de la suspendarea plăţii cuvenite.

    9. Tribunalul Hunedoara - Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale consideră că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale raportat la motivele invocate de autorul excepţiei de neconstituţionalitate.

    10. În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

    11. Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale. Astfel, referindu-se la dispoziţiile art. 169 alin. (6) din Legea nr. 263/2010, arată că tratamentul juridic diferit căruia se supun diversele persoane în funcţie de data diferită la care s-au pensionat, potrivit principiului tempus regit actum, nu poate fi considerat ca aducând vreo încălcare prevederilor constituţionale care consacră egalitatea în drepturi a cetăţenilor. De asemenea, arată că cetăţenii au dreptul la pensie şi la alte forme de asigurări sociale şi măsuri de protecţie socială în condiţiile stabilite de lege, legiuitorul având libertatea de a stabili drepturile de asigurări sociale cuvenite, condiţiile şi criteriile de acordare a acestora, modul de calcul şi cuantumul valoric al lor, în raport cu posibilităţile create prin resursele financiare disponibile şi poate, de asemenea, să le modifice în concordanţă cu schimbările ce se produc în resursele economico-financiare.

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic