Inapoi la Cautare

DECIZIE 528 /2013


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 10/2013 pentru plata eşalonată a despăgubirilor stabilite potrivit dispoziţiilor Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensaţii cetăţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicării Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, ale Legii nr. 290/2003 privind acordarea de despăgubiri sau compensaţii cetăţenilor români pentru bunurile proprietate a acestora, sechestrate, reţinute sau rămase în Basarabia, Bucovina de Nord şi Ţinutul Herţa, ca urmare a stării de război şi a aplicării Tratatului de Pace între România şi Puterile Aliate şi Asociate, semnat la Paris la 10 februarie 1947, precum şi ale Legii nr. 393/2006 privind acordarea de compensaţii cetăţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea fostului Regat al Sârbilor, Croaţilor şi Slovenilor, în urma aplicării Protocolului privitor la câteva insule de pe Dunăre şi la un schimb de comune între România şi Iugoslavia, încheiat la Belgrad la 24 noiembrie 1923, şi a Convenţiei dintre România şi Regatul Sârbilor, Croaţilor şi Slovenilor, relativă la regimul proprietăţilor situate în zona de frontieră, semnată la Belgrad la 5 iulie 1924, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 9/1998, Legii nr. 290/2003 şi Legii nr. 393/2006


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 04.02.2023, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (04.02.2023) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

    Curtea, având în vedere obiectul identic al excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 510D/2013 şi nr. 511D/2013, pune în discuţie, din oficiu, problema conexãrii cauzelor.

    Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.

    Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, dispune conexarea Dosarului nr. 511D/2013 la Dosarul nr. 510D/2013, care este primul înregistrat.

    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neîntemeiatã, a excepţiei de neconstituţionalitate. În acest sens, un prim aspect reţinut este acela cã, ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale, Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 10/2013 a fost aprobatã, cu modificãri şi completãri, prin Legea nr. 287/2013.

    Referitor la criticile autorilor excepţiei, reprezentantul Ministerului Public aratã cã aceştia au invocat neconstituţionalitatea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 10/2013 atât din perspectiva unor critici de naturã extrinsecã, prin raportare la dispoziţiile art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie, cât şi de naturã intrinsecã, cu privire la încãlcarea dreptului de proprietate.

    În ceea ce priveşte critica privind încãlcarea art. 115 alin. (4) din Constituţie, apreciazã cã aceasta este neîntemeiatã, având în vedere cã situaţia extremã generatã de imposibilitatea de a asigura sumele suplimentare pentru plata despãgubirilor îndeplineşte cerinţele unei stãri de fapt obiective, cuantificabile şi independente de voinţa Guvernului, ceea ce justificã instituirea plãţii eşalonate a despãgubirilor prevãzute în deciziile de platã sau hotãrârile judecãtoreşti prin care se stabileşte cuantumul despãgubirilor.

    Totodatã, aratã cã în Nota de fundamentare a Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 10/2013 şi în Expunerea de motive a Legii nr. 287/2013, legiuitorul a motivat atât existenţa situaţiei extraordinare, cât şi urgenţa ce a determinat adoptarea reglementãrii criticate.

    În ceea ce priveşte încãlcarea art. 115 alin. (6) din Constituţie, apreciazã cã un aspect ce se impune a fi analizat este acela al termenului în care a fost eşalonatã plata unei creanţe asupra statului şi dacã acest termen este unul rezonabil, de naturã a nu afecta substanţa dreptului de proprietate, cu consecinţa încãlcãrii art. 1 paragraful 1 din Primul Protocol adiţional la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.

    În acest context, aratã cã, în cadrul procedurii de acordare a despãgubirilor, în cuprinsul Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 10/2013 se stipuleazã cã plata acestora se efectueazã în ordine cronologicã, iar sumele acordate cu titlu de despãgubiri se actualizeazã prin aplicarea indicelui preţurilor de consum aferent perioadei cuprinse între începutul lunii urmãtoare celei în care a fost emis titlul de platã şi sfârşitul lunii anterioare datei plãţii efective a fiecãrei tranşe.

    Ca atare, apreciazã cã prin procedura de platã instituitã legiuitorul a urmãrit protejarea titularilor drepturilor de creanţã de o eventualã "eroziune financiarã", astfel încât nu se poate vorbi de o transformare a dreptului într-unul teoretic sau iluzoriu. În acest sens, invocã jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, concretizatã prin Hotãrârea din 10 decembrie 2013, pronunţatã în Cauza Krstic contra Serbiei.

                                    CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:

    Prin Încheierea din 14 iunie 2013, pronunţatã în Dosarul nr. 1.436/118/2013, Tribunalul Constanţa - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. I şi art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 10/2013 pentru plata eşalonatã a despãgubirilor stabilite potrivit dispoziţiilor Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensaţii cetãţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicãrii Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, ale Legii nr. 290/2003 privind acordarea de despãgubiri sau compensaţii cetãţenilor români pentru bunurile proprietate a acestora, sechestrate, reţinute sau rãmase în Basarabia, Bucovina de Nord şi Ţinutul Herţa, ca urmare a stãrii de rãzboi şi a aplicãrii Tratatului de Pace între România şi Puterile Aliate şi Asociate, semnat la Paris la 10 februarie 1947, precum şi ale Legii nr. 393/2006 privind acordarea de compensaţii cetãţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea fostului Regat al Sârbilor, Croaţilor şi Slovenilor, în urma aplicãrii Protocolului privitor la câteva insule de pe Dunãre şi la un schimb de comune între România şi Iugoslavia, încheiat la Belgrad la 24 noiembrie 1923, şi a Convenţiei dintre România şi Regatul Sârbilor, Croaţilor şi Slovenilor, relativã la regimul proprietãţilor situate în zona de frontierã, semnatã la Belgrad la 5 iulie 1924, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 9/1998, Legii nr. 290/2003 şi Legii nr. 393/2006. Excepţia a fost ridicatã de Constantin Bafane, în nume propriu şi în calitate de mandatar al reclamanţilor Elena Bacalu, Venghiu Bafane, Maria Cumita şi Anastasia Carastere într-o cauzã având ca obiect despãgubire.

    Prin Încheierea din 14 iunie 2013, pronunţatã în Dosarul nr. 2.085/118/2013, Tribunalul Constanţa - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. I şi art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 10/2013 pentru plata eşalonatã a despãgubirilor stabilite potrivit dispoziţiilor Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensaţii cetãţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicãrii Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, ale Legii nr. 290/2003 privind acordarea de despãgubiri sau compensaţii cetãţenilor români pentru bunurile proprietate a acestora, sechestrate, reţinute sau rãmase în Basarabia, Bucovina de Nord şi Ţinutul Herţa, ca urmare a stãrii de rãzboi şi a aplicãrii Tratatului de Pace între România şi Puterile Aliate şi Asociate, semnat la Paris la 10 februarie 1947, precum şi ale Legii nr. 393/2006 privind acordarea de compensaţii cetãţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea fostului Regat al Sârbilor, Croaţilor şi Slovenilor, în urma aplicãrii Protocolului privitor la câteva insule de pe Dunãre şi la un schimb de comune între România şi Iugoslavia, încheiat la Belgrad la 24 noiembrie 1923, şi a Convenţiei dintre România şi Regatul Sârbilor, Croaţilor şi Slovenilor, relativã la regimul proprietãţilor situate în zona de frontierã, semnatã la Belgrad la 5 iulie 1924, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 9/1998, Legii nr. 290/2003 şi Legii nr. 393/2006. Excepţia a fost ridicatã de Joiţa Beiu, în nume propriu şi în calitate de mandatar al reclamanţilor Maria Lepãr şi Elefteria Lascu, într-o cauzã având ca obiect despãgubire.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin cã prevederile ordonanţei de urgenţã criticate contravin dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, deoarece creeazã situaţii discriminatorii pentru aceleaşi categorii de persoane, şi anume persoanele îndreptãţite la despãgubiri în temeiul Legilor nr. 9/1998, nr. 290/2003 şi nr. 393/2006. Astfel, aratã cã în cadrul aceleiaşi categorii de persoane se aplicã un tratament juridic diferit, întrucât unele dintre aceste persoane au încasat deja sumele de bani stabilite cu titlu de despãgubire, într-un termen rezonabil sau chiar în termenul instituit de legile mai sus amintite, în timp ce altele vor încasa aceste despãgubiri în mod eşalonat, pe o perioadã de 10 ani, aşa cum prevede Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 10/2013.

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic