Inapoi la Cautare

DECIZIE 514 /2014


referitoare la sesizarea de neconstituţionalitate a Hotărârii Parlamentului României nr. 17/2011 privind numirea unor consilieri de conturi şi a unui vicepreşedinte ai Autorităţii de Audit


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 04.02.2023, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (04.02.2023) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

    6. În ce priveşte noţiunea de mandat "parţial", autorul sesizării arată că înţelesul său se desprinde din cuprinsul art. 46 alin. (6) din Legea nr. 94/1992, potrivit căruia "Posturile de consilieri de conturi devenite vacante pot fi ocupate doar pentru perioada rămasă până la expirarea mandatului celui a cărui activitate a încetat.", în timp ce sensul noţiunii de mandat "complet" se regăseşte la art. 49 alin. (4) din lege: "Persoanele care au îndeplinit funcţia de consilier de conturi pe durata unui mandat complet beneficiază, la data pensionării, de pensie de serviciu, în cuantumul prevăzut de lege pentru magistraţi." Aceste texte de lege, precum şi cel al art. 140 alin. (4) din Constituţie arată fără echivoc faptul că funcţia de consilier de conturi nu poate fi exercitată pe o perioadă mai mare de 9 ani, care corespunde unui mandat complet. Prin urmare, susţine autorul sesizării, nimic nu autorizează interpretarea acestor norme în sensul că unui mandat "parţial" îi poate urma un mandat "complet".

    7. Demnitatea de consilier de conturi, spre deosebire de alte demnităţi publice (Preşedintele României, deputaţi, senatori), nu poate fi exercitată, în concepţia Constituţiei şi a legii, pentru mai mult de un mandat cu o durată de 9 ani. Opţiunea Constituţiei şi a legii pentru durata limitată a exerciţiului unei funcţii de înaltă demnitate publică, rezultată din numărul de mandate admis şi din întinderea în timp a mandatului, stabilită normativ, constituie una dintre valorile şi, în acelaşi timp, regulile şi principiile constituţionale. Această opţiune a constituantului s-a verificat, totodată, ca fiind "benefică pentru funcţionarea în deplină securitate a statului de drept", ea având scopul "de a evita acumularea de autoritarism sub o conştiinţă echivalentă cu o anumită imunitate, dată pe durata întreagă a mandatului, cât şi degradarea responsabilităţii politice sau profesionale, datorată repetiţiei investiturilor în respectiva funcţie".

    8. În finalul sesizării sunt indicate deciziile Curţii Constituţionale nr. 41 din 22 ianuarie 2014 şi nr. 251 din 30 aprilie 2014, referitoare la sesizări privind numirea de către Parlament într-o funcţie publică a unei persoane care nu îndeplineşte condiţiile cerute de lege pentru ocuparea funcţiei, autorul solicitând admiterea sesizării în sensul constatării neconstituţionalităţii Hotărârii Parlamentului României nr. 17/2011.

    9. În temeiul art. 27 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, s-au solicitat punctele de vedere ale birourilor permanente al Senatului şi al Camerei Deputaţilor asupra sesizării de neconstituţionalitate.

    10. Preşedintele Camerei Deputaţilor a transmis, cu Adresa nr. 2/4.328 din 23 septembrie 2014, punctul de vedere al Biroului permanent al Camerei Deputaţilor, înregistrat la Curtea Constituţională cu nr. 4.190 din 23 septembrie 2014, prin care susţine că invocarea prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (3) şi (5) şi ale art. 140 alin. (1) şi (3) în argumentarea sesizării "este pur formală, fără a avea un caracter efectiv şi fiind irelevantă din punct de vedere constituţional".

    11. Faţă de criticile formulate de autorul sesizării se arată că "în anul 2011, în mod constituţional, s-a ţinut cont numai de propunerile avizate ale Comisiilor permanente pentru buget, finanţe şi bănci, membrii Curţii de Conturi fiind supuşi incompatibilităţilor prevăzute de lege pentru judecători - art. 140 alin. (4) teza a III-a din Constituţie."

    12. În ceea ce priveşte susţinerile cuprinse în sesizare, referitoare la cumularea succesivă, de către domnul Anton Ioan, a unui mandat "parţial" şi a unui mandat "complet", se menţionează că "nu există noţiunea de mandat parţial sau întreg de 3 sau de 6 ani, membrii [Curţii de Conturi] fiind numiţi numai pentru un mandat de 9 ani, numai acela neputând fi prelungit sau înnoit: «(4) Consilierii de conturi sunt numiţi de Parlament pentru un mandat de 9 ani, care nu poate fi prelungit sau înnoit.»" Aceste dispoziţii, cuprinse la art. 140 alin. (4) din Constituţie, ca şi cele ale art. 46 alin. (1) din Legea nr. 94/1992, potrivit cărora "(1) Membrii Curţii de Conturi sunt numiţi de Parlament, la propunerea comisiilor permanente pentru buget, finanţe şi bănci ale celor două Camere, pentru un mandat de 9 ani, care nu poate fi prelungit sau înnoit", "se interpretează în sensul că numai celor care au fost numiţi pentru mandate de 9 ani nu li se mai pot prelungi sau înnoi mandatele. În situaţia numirilor consilierilor de conturi prin Hotărârea Parlamentului nr. 25 din 14 octombrie 2008 pentru un mandat de 3 ani, dispoziţiile legale şi constituţionale sunt aplicabile, în consecinţă ei pot fi numiţi pentru un mandat de consilier al Curţii de Conturi."

    13. Având în vedere considerentele de mai sus, se solicită respingerea sesizării ca inadmisibilă, acesta fiind punctul de vedere dezbătut şi aprobat în şedinţa Biroului permanent al Camerei Deputaţilor, cu votul majorităţii membrilor prezenţi.

    14. Preşedintele Senatului nu a transmis punctul său de vedere.

                                     CURTEA,

examinând sesizarea, punctul de vedere al biroului permanent al Camerei Deputaţilor, raportul întocmit de judecătorul-raportor, Hotărârea Parlamentului României nr. 17/2011 privind numirea unor consilieri de conturi şi a unui vicepreşedinte ai Autorităţii de Audit, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:

    15. Curtea Constituţională, în temeiul prevederilor art. 146 lit. l) din Constituţie şi al dispoziţiilor art. 27 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, a fost sesizată să se pronunţe asupra constituţionalităţii Hotărârii Parlamentului României nr. 17/2011 privind numirea unor consilieri de conturi şi a unui vicepreşedinte ai Autorităţii de Audit.

    16. Obiectul sesizării de neconstituţionalitate îl constituie Hotărârea Parlamentului României nr. 17/2011 privind numirea unor consilieri de conturi şi a unui vicepreşedinte ai Autorităţii de Audit, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 28 septembrie 2011.

    17. În motivarea sesizării se susţine că hotărârea contestată contravine prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (3) şi (5) referitoare la statul de drept şi principiul respectării supremaţiei Constituţiei şi a legilor şi ale art. 140 alin. (4) privind mandatul consilierilor de conturi.

    18. În vederea soluţionării prezentei sesizări, Curtea procedează, mai întâi, la verificarea admisibilităţii acesteia. În acest sens, jurisprudenţa Curţii a reţinut că pot fi supuse controlului de constituţionalitate numai hotărârile Parlamentului care afectează valori, reguli şi principii constituţionale sau, după caz, organizarea şi funcţionarea autorităţilor şi instituţiilor de rang constituţional (a se vedea deciziile nr. 53 şi 54 din 25 ianuarie 2011, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 90 din 3 februarie 2011, sau Decizia nr. 442 din 10 iulie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 565 din 30 iulie 2014).

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic