Inapoi la Cautare

DECIZIE 513 /2014


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) partea introductivă din Legea nr. 221/2009 privind condamnările cu caracter politic şi măsurile administrative asimilate acestora, pronunţate în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 01.12.2022, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (01.12.2022) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


	

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Valer Dorneanu - judecător
    Toni Greblă - judecător
    Petre Lăzăroiu - judecător
    Mircea Ştefan Minea - judecător
    Daniel Marius Morar - judecător
    Mona-Maria Pivniceru - judecător
    Puskas Valentin Zoltan - judecător
    Simina Popescu - magistrat-asistent


    Cu participarea în şedinţa din 7 octombrie 2014 a reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cătălina Gliga.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) din Legea nr. 221/2009 privind condamnările cu caracter politic şi măsurile administrative asimilate acestora, pronunţate în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, excepţie ridicată de Gheorghe Diaconescu şi Veronica Diaconescu în Dosarul nr. 10/86/2011 al Tribunalului Suceava - Secţia civilă şi care formează obiectul Dosarului nr. 336D/2014 al Curţii Constituţionale.

    2. La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă. Precizează că legiuitorul este liber să stabilească sfera persoanelor îndreptăţite la despăgubiri.

                               CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    4. Prin Încheierea din 21 februarie 2014, pronunţată în Dosarul nr. 10/86/2011, Tribunalul Suceava - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) din Legea nr. 221/2009 privind condamnările cu caracter politic şi măsurile administrative asimilate acestora, pronunţate în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989.

    5. Excepţia a fost ridicată de Gheorghe Diaconescu şi Veronica Diaconescu într-o cauză având ca obiect solicitarea acordării unor daune morale.

    6. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii susţin, în esenţă, că prevederile de lege criticate sunt discriminatorii, încalcă principiul liberului acces la justiţie şi contravin dreptului de proprietate şi dreptului la moştenire, deoarece instituie posibilitatea doar a soţului sau a descendenţilor până la gradul al II-lea al persoanei decedate care a suferit condamnări politice să solicite plata de despăgubiri morale, materiale. Astfel, în lege ar fi trebuit să se prevadă ce se întâmplă în cazul în care, după introducerea acţiunii, titularul dreptului decedează şi nu are decât moştenitori testamentari.

    7. Tribunalul Suceava - Secţia civilă consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată şi că prevederile de lege criticate nu conţin niciun fel de condiţionare a părţii interesate de a se adresa justiţiei, de a beneficia de un proces echitabil şi de judecarea cauzei într-un termen rezonabil. Deosebit, se reţine că prevederile art. 5 alin. (1) din Legea nr. 221/2009 sunt dispoziţii de drept substanţial, or criticile formulate privesc exclusiv norme de drept procesual. Prevederile legale criticate nu încalcă dreptul de proprietate şi nici dreptul de moştenire. Prin actul normativ adoptat, legiuitorul a instituit măsuri de reparare a suferinţelor fizice şi psihice ale victimelor regimului totalitar comunist instaurat începând cu data de 6 martie 1945, cu consecinţe deosebit de grave asupra drepturilor fundamentale ale persoanei supuse unor măsuri opresive, abuzive şi nelegale, consecinţe care inevitabil s-au răsfrânt negativ şi asupra familiei şi a rudelor apropriate (soţ şi descendenţi până la gradul al II-lea inclusiv). Legiuitorul a exclus din sfera persoanelor care pot beneficia de măsurile reparatorii ale acestei legi rudele de grad mai îndepărtat ori moştenitorii testamentari care nu sunt rude cu persoana faţă de care s-a luat măsura opresivă (cum este cazul reclamanţilor din prezenta cauză). Raţiunea acestei excluderi, în concepţia legiuitorului, o reprezintă faptul că numai persoanele apropiate (soţul şi descendenţii până la gradul al II-lea inclusiv) au avut de suferit în urma măsurii luate faţă de autorul lor, nu şi celelalte categorii de persoane (rude mai îndepărtate şi moştenitori testamentari care nu sunt rude cu testatorul).

    8. Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    9. Avocatul Poporului consideră că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă. Reţine că aspectele invocate reprezintă, în realitate, probleme de interpretare şi aplicare a legii, ce sunt de competenţa instanţelor de judecată, iar nu a instanţei de contencios constituţional. În contextul susţinerilor privind limitarea, de către textul de lege supus controlului de constituţionalitate, a categoriilor de moştenitori beneficiari ai despăgubirilor prevăzute de textul legal criticat, dar şi a solicitărilor din cererea de chemare în judecată reţinute în actul de sesizare a instanţei de contencios constituţional, subliniază faptul că, prin deciziile nr. 1.358 din 21 octombrie 2010 şi nr. 1.360 din 21 octombrie 2010, Curtea Constituţională a admis excepţia de neconstituţionalitate şi a constatat că dispoziţiile art. 5 alin. (1) lit. a) teza întâi din Legea nr. 221/2009 sunt neconstituţionale. Având în vedere cele arătate, Curtea Constituţională a statuat că "declararea ca neconstituţională a soluţiei legislative de acordare a despăgubirilor priveşte şi categoriile de beneficiari ai acestora" (Decizia nr. 801 din 21 iunie 2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 600 din 25 august 2011). Or, potrivit art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată, cu modificările ulterioare, "Nu pot face obiectul excepţiei prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioară a Curţii Constituţionale."

    10. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                               CURTEA,
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic