Inapoi la Cautare

DECIZIE 461 /2013


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 56 alin. (7) din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 03.02.2023, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (03.02.2023) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

    Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public care, invocând jurisprudenţa Curţii Constituţionale, concretizată prin Decizia nr. 1.162/2010, pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate.

                               CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

    Prin Încheierea din 18 aprilie 2013, pronunţată în Dosarul nr. 21.483/3/CA/2012, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 56 alin. (7) din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, alineat introdus prin pct. 34 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 7/2011. Excepţia a fost ridicată de Consiliul General al Municipiului Bucureşti cu ocazia soluţionării unei acţiuni în contencios administrativ având ca obiect "obligare emitere act administrativ".

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 7/2011 încalcă dispoziţiile art. 115 alin. (1) şi (6) din Constituţie, care prevăd că ordonanţele de urgenţă nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, întrucât, în conformitate cu art. (2) alin. 2) lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 50/2005, "actul normativ trebuie să se integreze organic în sistemul legislaţiei, scop în care proiectul de act normativ trebuie corelat cu prevederile actelor normative de nivel superior sau de acelaşi nivel, cu care se află în conexiune, precum şi cu reglementările comunitare şi cu tratatele internaţionale la care România este parte".

    În acest context, autorul excepţiei apreciază că prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 7/2011 aduc atingere prevederilor Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, "acte normative organice cu forţă juridică superioară Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 7/2011".

    De asemenea, susţine că în Nota de fundamentare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 7/2011 nu este motivată urgenţa emiterii acesteia, în schimb reiese indubitabil faptul că nu există o situaţie extraordinară care să reclame o nouă reglementare cu privire la procedura sau modalitatea prin care se poate pronunţa autoritatea deliberativă, pe calea unui astfel de act normativ. În plus, arată că la momentul emiterii acestei ordonanţe de urgenţă de către Guvern existau deja norme legale care reglementează o astfel de procedură cu privire la responsabilităţile şi atribuţiile administraţiei publice de specialitate, şi anume, Legea nr. 215/2001, Legea nr. 393/2004 şi Ordonanţa Guvernului nr. 35/2002 pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a consiliilor locale.

    Totodată, autorul excepţiei susţine că prevederea legală criticată aduce atingere unor drepturi fundamentale, precum autonomia autorităţilor locale cu privire la acţionarea în interesul cetăţenilor ca garant al dreptului constituţional al cetăţenilor la un mediu înconjurător sănătos şi echilibrat ecologic prin activităţile de urbanism şi amenajare a teritoriului, iar adoptarea de măsuri imediate, prin ordonanţă de urgenţă, afectează grav activitatea instituţiilor publice ale statului vizate prin art. 56 alin. (7) din Legea nr. 350/2001, modificată şi completată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 7/2011.

    Aşa fiind, autorul excepţiei apreciază că prin întreg conţinutul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 7/2011 Guvernul a intervenit într-un domeniu pentru care nu avea competenţa materială, încălcând, astfel, dispoziţiile constituţionale ale art. 115 alin. (6) şi art. 120 alin. (1).

    Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 56 alin. (7) din Legea nr. 350/2001 este neîntemeiată, deoarece prevederile de lege criticate nu încalcă dispoziţiile constituţionale invocate.

    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. În acest sens, arată că nu pot fi reţinute criticile de natură extrinsecă formulate de autorul excepţiei. De asemenea, în ceea ce priveşte pretinsa încălcare a art. 120 din Constituţie, arată că prin prevederile de lege criticate se reglementează termenul şi modul de aducere la îndeplinire a unei atribuţii ce intră în sarcina consiliului local/consiliului judeţean, fără a fi afectată însă autonomia acestor autorităţi.

    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                               CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, notele scrise depuse la dosar, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic