privind achiziţiile sectoriale, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 394/2016, forma în vigoare la 5 martie 2020, în ceea ce priveşte natura juridică a termenului de 14 zile şi sancţiunea aplicabilă în cazul nerespectării acestuia." II. Prevederile normative supuse interpretării 7. Prevederile supuse interpretării sunt cele ale
art. 161 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din
Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 394/2016, forma în vigoare la 5 martie 2020 (denumite în continuare
Normele metodologice aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 394/2016). III. Expunerea succintă a procesului 8. Prin cererea de chemare în judecată înregistrată la 16 decembrie 2020 pe rolul Tribunalului Bihor, reclamanta A. - S.R.L. a solicitat anularea documentului constatator din 5 martie 2020 referitor la îndeplinirea obligaţiilor contractuale, aferent contractului sectorial de lucrări din 12 ianuarie 2018 şi deciziei din 15 iunie 2020, prin care s-a respins plângerea prealabilă formulată, anularea notei privind calculul penalităţilor din 3 aprilie 2020 şi a deciziei din 15 iunie 2020, prin care s-a respins plângerea prealabilă formulată, precum şi obligarea pârâtelor la emiterea unui nou document constatator care să conţină calificativul „foarte bine“, raportat la modul de îndeplinire a obligaţiilor. 9. În motivare, reclamanta a arătat, în esenţă, că documentul constatator şi nota de calcul al penalităţilor sunt tardive, raportat la prevederile
art. 161 alin. (1) din Normele metodologice aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 394/2016, având în vedere că emiterea documentelor constatatoare referitoare la îndeplinirea obligaţiilor şi eventualele prejudicii se face în termen de 14 zile de la data încheierii procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, proces-verbal care, în speţă, a fost încheiat la 6 decembrie 2019, iar documentul constatator a fost emis la 5 martie 2020, cu depăşirea termenului de 14 zile prevăzut de lege. 10. Prin întâmpinare, pârâtele Distribuţie Energie Electrică România - S.A. şi Distribuţie Energie Electrică România - S.A. Cluj Napoca - Sucursala de Distribuţie a Energiei Electrice Oradea au invocat excepţia inadmisibilităţii acţiunii în ceea ce priveşte nota privind calculul penalităţilor din 3 aprilie 2020, iar, pe fondul cauzei, au solicitat respingerea acţiunii, ca nefondată, susţinând, în esenţă, că
art. 161 din Normele metodologice aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 394/2016 nu stabileşte vreo sancţiune pentru nerespectarea termenului de 14 zile, astfel că acest termen nu poate fi considerat de decădere sau de prescripţie. În esenţă, se argumentează că termenul respectiv este un termen de recomandare, a cărui nerespectare ar putea atrage eventual anumite sancţiuni pentru persoanele vinovate de nerespectarea acestuia, fără a putea însă împiedica antrenarea răspunderii contractuale a contractantului pentru neîndeplinirea obligaţiilor contractuale. 11. Prin Sentinţa nr. 931 din 10 noiembrie 2021, Tribunalul Bihor a hotărât următoarele: (i) A admis excepţia inadmisibilităţii petitelor privind anularea notei de calcul al penalităţilor din 3 aprilie 2020 şi deciziei din 15 iunie 2020 şi a respins, ca inadmisibile, aceste capete de cerere. (ii) A admis în parte acţiunea formulată de reclamanta A. - S.R.L. şi, în consecinţă, a anulat documentul constatator din 5 martie 2020 şi decizia din 15 iunie 2020 şi a obligat pârâtele să reevalueze modul de îndeplinire a obligaţiilor reclamantei în executarea contractului sectorial de lucrări din 12 ianuarie 2018, cu luarea în considerare a culpei comune a părţilor şi a tuturor motivelor care au determinat întârzieri justificate în executarea contractului, reevaluare în baza căreia să emită un nou certificat constatator, în termen de maximum 14 zile de la rămânerea definitivă a hotărârii. 12. Pentru a pronunţa această soluţie, instanţa de fond a reţinut, în esenţă, următoarele: (i) Nu există identitate între termenul imperativ şi termenul de decădere, deşi ambele sunt termene obligatorii; termenul imperativ este un termen determinat pentru îndeplinirea unei obligaţii sau exercitarea unui drept, în timp ce termenul de decădere este un termen imperativ în intervalul căruia un drept poate fi exercitat. (ii) Termenul de 14 zile prevăzut de
art. 161 alin. (1) lit. e) din Normele metodologice aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 394/2016 este un termen imperativ înăuntrul căruia pârâta avea obligaţia întocmirii documentului constatator. Acest fapt rezultă din interdependenţa termenelor stabilite în cadrul articolului respectiv şi din scopul inserării acestora, respectiv asigurarea unor condiţii legale pentru procedurile de atribuire a contractelor de achiziţie. Astfel, este necesar să se cunoască conduita anterioară a participanţilor la procedură, care vor putea fi înlăturaţi conform
art. 180 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, cu modificările şi completările ulterioare (
Legea nr. 99/2016