┌───────────────┬──────────────────────┐
│Marian Enache │- preşedinte │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mihaela │- judecător │
│Ciochină │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Cristian │- judecător │
│Deliorga │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Dimitrie-Bogdan│- judecător │
│Licu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Laura-Iuliana │- judecător │
│Scântei │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mihaela Senia │- │
│Costinescu │magistrat-asistent-şef│
└───────────────┴──────────────────────┘
1. Pe rol se află soluţionarea obiecţiei de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 78/2018 privind exonerarea personalului plătit din fonduri publice de la plata unor sume reprezentând venituri de natură salarială, obiecţie formulată de Preşedintele României, în temeiul
art. 146 lit. a) din Constituţie şi al
art. 15 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale. 2. Cu Adresa nr. CP1/1.031 din 28 iunie 2022, Preşedintele României a trimis Curţii Constituţionale sesizarea de neconstituţionalitate formulată, care a fost înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 5.286 din 28 iunie 2022 şi constituie obiectul Dosarului nr. 1.634A/2022. 3. În motivarea sesizării de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că, prin conţinutul său normativ, legea dedusă controlului de constituţionalitate contravine dispoziţiilor
art. 1 alin. (4) şi (5), ale
art. 73 alin. (3) lit. h) şi l), ale
art. 76 alin. (1), ale
art. 77 alin. (2), ale
art. 111 alin. (1), ale
art. 126, ale
art. 138 alin. (5), ale
art. 140, precum şi ale
art. 147 alin. (4) din Constituţie. 4. O primă critică de neconstituţionalitate vizează procedura de adoptare a Legii pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 78/2018, în opinia autorului sesizării fiind încălcate dispoziţiile
art. 111 alin. (1) şi ale
art. 138 alin. (5) din Constituţie. Arată că, potrivit
art. 1 din Legea nr. 78/2018, în forma aflată în vigoare, „Prezenta lege se aplică personalului ale cărui venituri de natură salarială au fost stabilite în baza actelor normative privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice aplicabile anterior intrării în vigoare a prezentei legi“. Exonerarea de la plată pentru sumele calificate drept prejudicii prin rapoartele Curţii de Conturi se aplică numai pentru veniturile de natură salarială încasate până la data de 31 martie 2018. Dacă potrivit formei iniţial adoptate şi trimise la promulgare, art. I pct. 1 din legea dedusă controlului de constituţionalitate, care modifică
art. 1 din Legea nr. 78/2018, prevedea că Legea nr. 78/2018 urma să se aplice personalului din cadrul autorităţilor şi instituţiilor ale căror bugete sunt prevăzute la
art. 1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, după reexaminarea de către Parlament a legii, norma criticată a extins sfera beneficiarilor şi în privinţa personalului din cadrul autorităţilor şi instituţiilor administraţiei publice ale căror bugete sunt prevăzute la
art. 1 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare. Bugetele acestor autorităţi şi instituţii se regăsesc în una dintre următoare categorii: bugetele locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucureşti, judeţelor şi municipiului Bucureşti; bugetele instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetele locale, după caz; bugetele instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii; bugetul împrumuturilor externe şi interne, pentru care rambursarea, plata dobânzilor, comisioanelor, spezelor şi a altor costuri se asigură din bugetele locale şi care provin din împrumuturi externe contractate de stat şi subîmprumutate autorităţilor administraţiei publice locale şi/sau agenţilor economici şi serviciilor publice din subordinea acestora, împrumuturi contractate de autorităţile administraţiei publice locale şi garantate de stat, împrumuturi externe şi/sau interne contractate sau garantate de autorităţile administraţiei publice locale; bugetul fondurilor externe nerambursabile.