Inapoi la Cautare

DECIZIE 43 /1994


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a Hotărârii Guvernului nr. 279/1992


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 01.04.2023, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (01.04.2023) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


-----------

    *) A se vedea şi Decizia nr. 112 din 9 noiembrie 1994.

     Antonie Iorgovan - preşedinte

     Viorel Mihai Ciobanu - judecător

     Victor Dan Zlatescu - judecător

     Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

    Completul de judecată, convocat potrivit art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, constata următoarele:

    Prin Încheierea din 3 februarie 1994, pronunţată de Curtea de Apel Tirgu Mures în Dosarul nr. 336/1993, Curtea Constituţională a fost sesizată cu soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a Hotărârii Guvernului nr. 279/1992, invocată de recurentii-contestatori Szentyvanyi Istvan şi Szentyvanyi Olimpia la termenul de judecată din 18 ianuarie 1994.

    În susţinerea excepţiei, recurentii-contestatori arata ca Hotărârea Guvernului nr. 279/1992 este neconstitutionala, întrucît prin art. 7^1 al acestei hotărâri este scoasa din competenţa instanţelor judecătoreşti verificarea legalităţii modului de desfăşurare a licitaţiilor pentru spaţiile comerciale, ceea ce echivaleaza cu modificarea unei legi - Codul de procedură civilă - printr-o hotărâre de Guvern.

    Punctul de vedere al instanţei este ca Hotărârea Guvernului nr. 279/1992 nu este neconstitutionala, întrucît prin aceasta hotărâre nu s-a modificat Codul de procedură civilă, ci s-a stabilit în competenţa consiliului de administraţie al societăţii organizatoare a licitaţiei soluţionarea contestaţiilor privind modul de organizare şi de desfăşurare a licitaţiei.

               CURTEA CONSTITUŢIONALĂ,

având în vedere încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, dispoziţiile art. 144 din Constituţie şi ale art. 24 din Legea nr. 47/1992, retine:

    Articolul 144 din Constituţie, reglementind expres şi limitativ atribuţiile Curţii Constituţionale, prevede la lit. c) competenţa Curţii de a hotărî "asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti privind neconstituţionalitatea legilor şi a ordonanţelor". În acelaşi sens este şi art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale.

    Din aceste dispoziţii legale rezultă ca soluţionarea excepţiilor de neconstituţionalitate privind hotărârile Guvernului nu este de competenţa Curţii Constituţionale, termenul "lege" prevăzut de art. 144 lit. c) din Constituţie având în vedere, exclusiv, actul legislativ adoptat, sub aceasta forma, de Parlament şi promulgat de Preşedintele României.

    De aceea, controlul legalităţii actelor, normative şi individuale, ale Guvernului, ale ministerelor şi celorlalte autorităţi ale administraţiei publice, centrale sau locale, indiferent de materia la care se referă, este de competenţa instanţelor judecătoreşti, respectiv a secţiilor de contencios administrativ constituite prin Legea nr. 29/1990. Aceasta concluzie se impune şi atunci când ilegalitatea actului priveşte nerespectarea a insesi legii fundamentale, fiind emis prin exces de putere, adică cu depăşirea limitelor şi a condiţiilor de exercitare a competentei organului emitent şi chiar dacă ilegalitatea unui asemenea act se invoca prin intermediul excepţiei de neconstituţionalitate. Practica Curţii Constituţionale este constanta în acest sens, ea pronunţăndu-se prin Decizia nr. 37 din 6 iulie 1993, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 215 din 1 septembrie 1993, prin Decizia nr. 5 din 17 ianuarie 1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 63 din 10 martie 1994, şi prin Decizia nr. 7 din 16 februarie 1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 22 martie 1994. Asa fiind, rezolvarea de principiu cuprinsă în aceste decizii îşi menţine valabilitatea şi în ce priveşte soluţionarea excepţiei de faţa, care vizează o hotărâre a Guvernului, deoarece nu au intervenit elemente noi faţă de deciziile anterioare şi, pe cale de consecinţa, Curtea retine ca ea este vadit nefondata în sensul art. 24 alin. (2) din Lege nr. 47/1992. Urmează ca instanţa judecătorească competenţa să se pronunţe asupra legalităţii hotărârii atacate.
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic