Inapoi la Cautare

DECIZIE 429 /2006


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 22 din Legea nr. 179/2004 privind pensiile de stat şi alte drepturi de asigurări sociale ale poliţiştilor


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 09.12.2022, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (09.12.2022) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


                               CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    Prin Încheierea din 27 februarie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 214/2006, Tribunalul Ialomiţa - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 22 din Legea nr. 179/2004 privind pensiile de stat şi alte drepturi de asigurări sociale ale poliţiştilor. Excepţia a fost ridicată de Valeriu Ştefan cu prilejul soluţionării unei acţiuni civile având ca obiect stabilirea şi acordarea drepturilor la pensie.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile legale criticate sunt contrare principiilor constituţionale privind unitatea poporului român şi nediscriminarea, aplicabilitatea şi prioritatea reglementărilor din tratatele internaţionale la care România este parte, dreptul femeilor la salariu egal cu cel al bărbaţilor şi obligaţia statului de a asigura cetăţenilor săi un trai decent. În motivarea acestei susţineri arată că art. 22 din Legea nr. 179/2004 prevede că bază de calcul la stabilirea pensiei poliţiştilor salariul de bază brut avut în ultima lună de activitate. În aceste condiţii nu se au în vedere întreaga activitate desfăşurată de poliţist, funcţiile îndeplinite şi veniturile realizate de-a lungul carierei. Astfel, poliţiştii care în ultima lună de activitate vor avea o funcţie inferioară celor îndeplinite anterior şi un salariu mai redus vor fi dezavantajaţi faţă de ceilalţi care au desfăşurat o activitate identică, dar în ultima perioadă au obţinut o funcţie mai mare.

    Tribunalul Ialomiţa - Secţia civilă consideră că excepţia de neconstituţionalitate este nefondată, textul de lege criticat nefiind contrar dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul acesteia. În acest sens arată că dispoziţiile art. 22 din Legea nr. 179/2004 se aplică în mod nediscriminatoriu tuturor subiecţilor de drept care se încadrează în ipoteza reglementată de acestea. De asemenea, arată că invocarea respectării obligaţiilor derivând din tratatele internaţionale, precum şi a principiului egalităţii între femei şi bărbaţi nu este incidentă în cauză. În sfârşit, consideră că obligaţia ce revine statului de a asigura un nivel de trai decent impune analizarea textului de lege criticat în contextul întregii legislaţii privind pensiile.

    În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

    Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile art. 22 din Legea nr. 179/2004 sunt constituţionale. Astfel, textul de lege criticat nu conţine nicio dispoziţie discriminatorie, aplicându-se în mod nediferenţiat tuturor persoanelor care solicită recalcularea pensiei în baza acestor reglementări legale. De asemenea, arată că, potrivit art. 47 din Constituţie, exercitarea dreptului la pensie se poate face în condiţiile pe care le stabileşte legea. În ceea ce priveşte celelalte dispoziţii constituţionale invocate de autorul excepţiei, consideră că nu au incidenţă în cauză. În sfârşit, arată că din modul de redactare a excepţiei reiese că s-a avut în vedere o omisiune legislativă, aspect ce revine competenţei legiuitorului, iar nu Curţii Constituţionale.

    Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată. Astfel, legiuitorul are posibilitatea, potrivit art. 47 alin. (2) din Constituţie, să stabilească condiţiile de acordare a dreptului la pensie. De asemenea, textul criticat nu creează discriminări şi nu contravine dispoziţiilor actelor internaţionale invocate de autorul excepţiei. În sfârşit, arată că în cauză se ridică, de fapt, probleme de aplicare şi interpretare a dispoziţiilor legale criticate, iar nu aspecte de constituţionalitate.

    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

                               CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului şi al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

    Curtea Constituţională este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţia României, ale art. 1 alin. (2) şi ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.

    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 22 din Legea nr. 179/2004 privind pensiile de stat şi alte drepturi de asigurări sociale ale poliţiştilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 31 mai 2004, dispoziţii potrivit cărora: "(1) Baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei poliţiştilor este salariul de bază brut avut în ultima lună de activitate, care include salariul pentru gradul profesional deţinut la data încetării raporturilor de serviciu.

    (2) În cazul în care au avut loc modificări ale salariului pentru funcţia îndeplinită, în ultimele 6 luni de activitate, baza de calcul o constituie media salariilor de bază lunare brute din această perioadă, cu excepţia salariului pentru gradul profesional. La media obţinută se adaugă salariul gradului profesional prevăzut la alin. (1).

    (3) Prevederile alin. (2) nu se aplică în cazul în care modificările au fost determinate de majorări sau indexări stabilite prin lege sau prin hotărâre a Guvernului.
<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic