┌────────────────────┬────────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├────────────────────┼────────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├────────────────────┼────────────────────┤
│Petre Lăzăroiu │- judecător │
├────────────────────┼────────────────────┤
│Mircea Ştefan Minea │- judecător │
├────────────────────┼────────────────────┤
│Daniel Marius Morar │- judecător │
├────────────────────┼────────────────────┤
│Mona-Maria Pivniceru│- judecător │
├────────────────────┼────────────────────┤
│Livia Doina Stanciu │- judecător │
├────────────────────┼────────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├────────────────────┼────────────────────┤
│Fabian Niculae │- magistrat-asistent│
└────────────────────┴────────────────────┘
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Ioan Sorin Daniel Chiriazi. 1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 284 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, excepţie ridicată de Teodorina Alexandru în Dosarul nr. 6.655/99/2015 al Tribunalului Iaşi - Secţia I civilă şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 425D/2016. 2. La apelul nominal se constată lipsa părţilor. Procedura de citare este legal îndeplinită. 3. Magistratul-asistent referă faptul că autoarea excepţiei de neconstituţionalitate a depus concluzii scrise prin care solicită admiterea acesteia. 4. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate. Acesta menţionează jurisprudenţa relevantă a Curţii Constituţionale, respectiv
deciziile nr. 652 din 28 iunie 2007 şi
nr. 473 din 16 iunie 2015. CURTEA, având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele: 5. Prin Încheierea din 30 martie 2016, pronunţată în Dosarul nr. 6.655/99/2015, Tribunalul Iaşi - Secţia I civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor
art. 284 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, excepţie ridicată de Teodorina Alexandru, într-o cauză având ca obiect soluţionarea contestaţiei formulate împotriva unei decizii de pensionare. 6. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autoarea acesteia arată, în esenţă, că prevederile legale sunt neconstituţionale, deoarece discriminează cadrele didactice, care sunt obligate să muncească şi după vârsta legală de pensionare, chiar dacă nu doresc acest lucru, până la finalul anului şcolar respectiv, în timp ce în orice alt domeniu de activitate drepturile de pensie se pot obţine imediat după împlinirea vârstei de pensionare. Se mai arată că există o discriminare şi între personalul care lucrează în învăţământul preuniversitar. Astfel, personalul didactic de conducere se poate pensiona, pentru motive temeinice şi în anumite condiţii, şi în timpul anului şcolar, iar personalul didactic auxiliar şi cel nedidactic nu este obligat la aceleaşi restricţii. 7. Această situaţie generează numeroase probleme practice, întrucât cererile de pensionare se depun la 1 septembrie în fiecare an (data îndeplinirii condiţiilor de pensionare), dar admiterea lor de către casa de pensii se face în următoarele 30-45 de zile, ceea ce conduce la o nouă prelungire a activităţii sau la menţinerea a două persoane pe acelaşi post, în acest interval. 8. Se susţine, de asemenea, că, prin întârzierea momentului pensionării efective până la sfârşitul anului şcolar, cadrul didactic este practic forţat să muncească împotriva voinţei sale. De altfel, legiuitorul nu a precizat niciodată care ar fi situaţia extraordinară ce ar determina obligarea, în masă, a unui întreg sector de personal la prestarea activităţii după împlinirea vârstei de pensionare, în condiţiile în care aceste situaţii nu sunt extraordinare, ci previzibile, la fel cum sunt şi alte categorii de întreruperi ale contractelor de muncă (concedii de maternitate, concedii medicale, detaşări etc.), iar singura raţiune pare a fi una de ordin pur organizatoric, dar cu grave efecte asupra drepturilor celor afectaţi. 9. Cu privire la dispoziţiile
art. 47 din Constituţie