┌───────────────────┬──────────────────┐
│Marian Enache │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mihaela Ciochină │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Dimitrie-Bogdan │- judecător │
│Licu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Simina │- │
│Popescu-Marin │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘
1. Pe rol se află soluţionarea sesizării de neconstituţionalitate a
Hotărârii Parlamentului României nr. 35/2022 privind numirea a doi membri în Colegiul director al Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării, sesizare formulată de Grupul parlamentar al Alianţei pentru Unirea Românilor din Senat. 2. Sesizarea de neconstituţionalitate a fost înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 9.029 din 21 decembrie 2022 şi constituie obiectul Dosarului nr. 2.905/L2/2022. 3. În motivarea sesizării de neconstituţionalitate se arată că
Hotărârea Parlamentului României nr. 35/2022 este neconstituţională, deoarece prin numirea în Colegiul director al Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) a unor membri care nu sunt licenţiaţi în ştiinţe juridice se încalcă prevederile
art. 23 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care prevăd ca „minimum două treimi dintre aceştia să fie licenţiaţi în ştiinţe juridice“, şi, drept consecinţă, ale
art. 1 alin. (3) şi
(5) din Constituţie. 4. Se arată că Parlamentul are obligaţia legală de a verifica îndeplinirea de către membrii Colegiului director al CNCD a condiţiei prevăzute la
art. 23 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000, mai exact aceea ca „minimum două treimi dintre aceştia să fie licenţiaţi în ştiinţe juridice“, verificarea îndeplinirii acestei condiţii fiind imperativă şi fiind necesar a fi efectuată de fiecare dată când Parlamentul procedează la numirea unor noi membri în Colegiul director. Se susţine că prin Adresa nr. 8.189 din 14 noiembrie 2022, CNCD a înştiinţat Comisia pentru drepturile omului, culte şi problemele minorităţilor naţionale a Camerei Deputaţilor cu privire la situaţia de facto din Colegiul director al CNCD, din punctul de vedere al membrilor care nu au studii juridice, menţionând că 2 dintre cei 9 membri ai Colegiului director nu sunt licenţiaţi în ştiinţe juridice. 5. La data de 2 iulie 2022 a intrat în vigoare
Legea nr. 193/2022 pentru modificarea
art. 23 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, potrivit căreia Colegiul director este compus din 11 membri cu rang de secretar de stat, dintre care un reprezentant al Grupului parlamentar al minorităţilor naţionale din Camera Deputaţilor. Astfel, potrivit
art. 23 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000, „Colegiul director este compus din 11 membri cu rang de secretar de stat, dintre care un reprezentant al Grupului parlamentar al minorităţilor naţionale din Camera Deputaţilor, propuşi şi numiţi, în şedinţă comună, de cele două Camere ale Parlamentului“, iar conform prevederilor
art. 23 alin. (4) din acelaşi act normativ, „La numirea membrilor Colegiului director se va urmări ca minimum două treimi dintre aceştia să fie licenţiaţi în ştiinţe juridice“. 6. În şedinţa comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului din data de 19 decembrie 2022 pentru numirea unor membri ai Colegiului director al CNCD, preşedinta Comisiei juridice, de disciplină şi imunităţi din Camera Deputaţilor a prezentat avizul comun al comisiilor juridice şi comisiilor pentru drepturile omului ale celor două Camere ale Parlamentului şi Comisiei pentru egalitatea de şanse a Camerei Deputaţilor privind numirea a doi membri în Colegiul director al CNCD. Conform avizului comun, toţi cei 7 candidaţi care s-au prezentat la audieri au primit aviz favorabil, fiind făcută următoarea menţiune: „Facem precizarea că, potrivit
art. 23 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, la numirea membrilor Colegiului director se va urmări ca minimum două treimi dintre aceştia să fie licenţiaţi în ştiinţe juridice. Dintre membrii deja numiţi de Parlament, doi nu sunt licenţiaţi în ştiinţe juridice. Prin urmare, pentru a respecta rigorile legale precizate mai sus, la selectarea prin vot a doi candidaţi care să fie numiţi pe cele două posturi de membru în Colegiul director, dintre care un reprezentant al Grupului parlamentar al minorităţilor naţionale din Camera Deputaţilor, plenul reunit al Camerei Deputaţilor şi Senatului urmează să aibă în vedere faptul că doar un candidat poate să nu fie licenţiat în ştiinţe juridice (...). Potrivit documentelor depuse de candidaţi, doamna Sulyman Secyl (reprezentantul Grupului parlamentar al minorităţilor naţionale din Camera Deputaţilor) şi domnul Raiu Cătălin Valentin nu sunt licenţiaţi în ştiinţe juridice“. 7. După prezentarea avizului în şedinţa comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului din data de 19 decembrie 2022 pentru numirea unor membri ai Colegiului director al CNCD, preşedintele Comisiei pentru egalitate de şanse pentru femei şi bărbaţi a avut o intervenţie în cadrul căreia, citind din avizul comun, a atenţionat senatorii şi deputaţii prezenţi în legătură cu faptul că doar un candidat dintre cei doi care vor fi numiţi de Parlament poate să nu fie licenţiat în ştiinţe juridice. În cuprinsul acestei intervenţii, în esenţă, se reţine că pentru respectarea condiţiei legale, prevăzută la
art. 23 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000, respectiv ca minimum două treimi dintre membrii Colegiului director să fie licenţiaţi în ştiinţe juridice, ar fi fost necesar ca din totalul de 11 membri ai Colegiului director, 8 să fie licenţiaţi în ştiinţe juridice, fapt care nu s-a întâmplat, întrucât, prin hotărârea care face obiectul sesizării, au fost numiţi doamna Suliman Secyl, reprezentantul Grupului parlamentar al minorităţilor naţionale din Camera Deputaţilor, şi domnul Raiu Cătălin Valentin, ambii fără studii juridice. Aşadar, reiese cu claritate faptul că parlamentarii prezenţi au înţeles să ignore cu desăvârşire prevederile legale incidente, respectiv
art. 23 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000, anterior menţionat, şi atenţionările primite în şedinţa de plen şi au votat doi candidaţi fără studii juridice, fapt care atrage neconstituţionalitatea hotărârii adoptate.