Inapoi la Cautare

DECIZIE 35 /1999


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. IV pct. 7 din Ordonanţa Guvernului nr. 18/1994 privind măsuri pentru întărirea disciplinei financiare a agenţilor economici, aprobată şi modificată prin Legea nr. 12/1995


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 05.02.2023, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (05.02.2023) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


    Judecătoria Timişoara, prin Încheierea din 26 mai 1998, a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a art. IV pct. 7 din Ordonanţa Guvernului nr. 18/1994 privind măsuri pentru întărirea disciplinei financiare a agenţilor economici, aprobată şi modificată prin Legea nr. 12/1995, ridicată de Societatea Comercială "Frigorex România" - S.R.L. Timişoara.

    În motivarea excepţiei se susţine ca dispoziţiile atacate contravin prevederilor art. 1 şi 3 din Legea nr. 32/1968, deoarece între aceste categorii de norme "nu operează nici regula lex posterior derogat priori şi nici facultatea recunoscută legii speciale de a deroga de la legea generală". În sistemul nostru de drept atât infracţiunea, cat şi contravenţia au sancţiuni principale comune: amenda şi închisoarea. Or, faţă de pericolul social diferit al celor două categorii de fapte, sancţiunea principala, care este amenda contravenţională, nu poate depăşi maximul general al pedepsei cu amendă, prevăzută pentru infracţiuni. Totodată se afirma ca a fost incalcata şi jurisprudenta Curţii Europene a Drepturilor Omului, care a extins garanţiile prevăzute la art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale la toate categoriile de sancţiuni, inclusiv la cele contravenţionale.

    Exprimandu-şi opinia, instanţa de judecată considera ca prevederile legale atacate contravin dispoziţiilor art. 1 şi 3 din Legea nr. 32/1968 şi celor ale Convenţiei pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, fiind totodată neconstituţionale în raport cu prevederile art. 16 şi 20 din Constituţie. Se arata ca, spre deosebire de infracţiune, pentru care legiuitorul a stabilit limitele în cadrul cărora instanţa poate face individualizarea pedepsei cu amendă, în cazul sancţiunii contravenţionale, astfel cum a fost reglementată în textul atacat, deşi este o faptă cu pericol social mai redus, limita maxima depăşeşte cu mult maximul general prevăzut de Codul penal. De asemenea, se considera ca, în vederea respectării în România a Convenţiei pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, urmează să se atribuie caracter organic" normelor din cap. I intitulat <<Dispoziţii generale>> din Legea nr. 32/1968, ca fiind acelea care fixează regimul juridic al contravenţiei".

    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, au fost solicitate punctele de vedere ale preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului.

    În punctul de vedere al Guvernului se apreciază ca excepţia de neconstituţionalitate invocată este neîntemeiată, deoarece, astfel cum a statuat Curtea Constituţională prin Decizia nr. 9 din 24 ianuarie 1995, nu poate fi interzisă opţiunea legiuitorului cu privire la stabilirea sistemului de amenzi contravenţionale, iar pe de altă parte, art. 3 din Legea nr. 32/1968 se referă exclusiv la contravenţiile reglementate prin hotărâri ale Guvernului sau prin acte normative ale autorităţilor publice locale.

    Se precizează ca jurisprudenta Curţii Europene a Drepturilor Omului nu numai că nu impune României sancţionarea contravenţiilor printr-o lege de aceeaşi forta juridică cu cea prin care se incrimineaza infracţiunile, dar invocarea acesteia nu are nici o relevanta în raport cu legea prin care sunt reglementate contravenţiile, cerandu-se numai respectarea legalităţii sanctionarii şi asigurarea tuturor garanţiilor procesuale impuse de art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.

    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

        CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale atacate, raportate la prevederile Constituţiei şi ale Legii nr. 47/1992, retine următoarele:

    Potrivit art. 144 lit. c) din Constituţie şi art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

    Aceasta excepţie are ca obiect dispoziţiile art. IV pct. 7 din Ordonanţa Guvernului nr. 18/1994 privind măsuri pentru întărirea disciplinei financiare a agenţilor economici, aprobată şi modificată prin Legea nr. 12/1995, care prevăd:

    "În cazul constatării nerespectării termenelor menţionate la pct. 3, 5 şi 6, precum şi a celor menţionate în autorizaţia Băncii Naţionale a României, eliberata conform pct. 4, privind repatrierea încasărilor în valută, se vor aplica următoarele amenzi contravenţionale reprezentând:

    - 10%, în lei, asupra sumelor în valută nerepatriate, pentru întârzieri de până la 30 de zile calendaristice;

    - 15%, în lei, asupra sumelor în valută nerepatriate, pentru întârzieri între 30 şi 60 de zile calendaristice;

    - 20%, în lei, asupra sumelor în valută nerepatriate, pentru fiecare luna calendaristică care depăşeşte primele 60 de zile de întârziere.
<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic