Inapoi la Cautare

DECIZIE 338 /2011


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 alin. (8) şi art. 15 din Legea nr. 198/2004 privind unele măsuri prealabile lucrărilor de construcţie de drumuri de interes naţional, judeţean şi local


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 01.12.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (01.12.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    Prin Încheierea din 10 iunie 2010, pronunţată în Dosarul nr. 4.207/306/2010, Judecătoria Sibiu - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstitu - ţionalitate a prevederilor art. 5 alin. (8) şi art. 15 din Legea nr. 198/2004 privind unele măsuri prealabile lucrărilor de construcţie de drumuri de interes naţional, judeţean şi local, excepţie ridicată de Gheorghe Gurean într-o cauză civilă având ca obiect soluţionarea plângerii depuse împotriva unei încheieri de carte funciară.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia arată că dispoziţiile art. 44 alin. (3) şi (6) din Constituţie impun îndeplinirea a două condiţii în ceea ce priveşte despăgubirea cuvenită proprietarului expropriat: să fie prealabilă transferului de proprietate şi să fie dreaptă, ceea ce înseamnă că trebuie stabilită de comun acord cu proprietarul sau prin justiţie, fiind exclusă posibilitatea stabilirii acesteia în mod unilateral de către expropriator. Or, în opinia autorului excepţiei, textele de lege criticate prevăd posibilitatea de transfer a imobilelor din proprietatea privată în proprietatea publică înainte de stabilirea despăgubirilor pentru lipsirea de proprietate şi, totodată, faptul că despăgubirea poate fi stabilită unilateral de către expropriator, fără acordul titularului dreptului de proprietate privată. Arată că, chiar dacă legea prevede posibilitatea atacării în instanţă a hotărârii de stabilire a despăgubirilor emisă de expropriator, această procedură trebuie finalizată înainte de transferul dreptului de proprietate.

    Judecătoria Sibiu - Secţia civilă consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât textele de lege ce formează obiectul acestora reglementează transferul din proprietatea privată în proprietatea publică a statului doar după o dreaptă şi prealabilă despăgubire, în acord cu dispoziţiile constituţionale ale art. 44 alin. (3).

    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

    Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 5 alin. (8) şi art. 15 din Legea nr. 198/2004 privind unele măsuri prealabile lucrărilor de construcţie de drumuri de interes naţional, judeţean şi local, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 487 din 31 mai 2004. La data ridicării excepţiei de neconstituţionalitate, textele de lege criticate aveau următorul cuprins:

    - Art. 5 alin. (8): "(8) În cazul în care titularul sau unul dintre titularii dreptului real, aflaţi în concurs, nu este de acord cu despăgubirea stabilită, suma reprezentând despăgubirea se consemnează pe numele titularului sau, după caz, al titularilor. Despăgubirea va fi eliberată în baza cererii formulate în acest sens, însoţită de acte autentice sau de hotărârea judecătorească definitivă şi irevocabilă de stabilire a cuantumului despăgubirii ori, după caz, de declaraţia autentică de acceptare a cuantumului despăgubirii prevăzute în hotărârea de stabilire a despăgubirii.";

    - Art. 15: "Transferul imobilelor din proprietatea privată în proprietatea publică a statului sau a unităţilor administrativteritoriale şi în administrarea expropriatorului operează de drept la data plăţii despăgubirilor pentru expropriere sau, după caz, la data consemnării acestora, în condiţiile prezentei legi."

    Dispoziţiile din Legea fundamentală pe care autorul excepţiei îşi întemeiază critica sunt următoarele: art. 44 alin. (2), care statuează că proprietatea privată este garantată şi ocrotită în mod egal de lege, indiferent de titular, art. 44 alin. (3), care prevede că nimeni nu poate fi expropriat decât pentru o cauză de utilitate publică, stabilită potrivit legii, cu dreaptă şi prealabilă despăgubire şi art. 44 alin. (6), potrivit căruia despăgubirile pentru expropriere se stabilesc de comun acord cu proprietarul sau, în caz de divergenţă, prin justiţie.

    Curtea observă că, ulterior sesizării sale cu soluţionarea prezentei excepţii de neconstituţionalitate, Legea nr. 198/2004 a fost abrogată expres prin art. 35 lit. c) din Legea nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 853 din 20 decembrie 2010. Prevederi asemănătoare celor cuprinse în art. 5 alin. (8) şi art. 15 din Legea nr. 198/2004 pot fi găsite la art. 7, art. 8 alin. (2) şi art. 9 alin. (4) din Legea nr. 255/2010. Redactarea acestora este următoarea:

    - Art. 7: "După aprobarea indicatorilor tehnico-economici, expropriatorul are obligaţia consemnării sumelor individuale reprezentând plata despăgubirii la dispoziţia proprietarilor de imobile, individualizaţi conform listei proprietarilor, aşa cum rezultă din evidenţele Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară sau ale unităţilor administrativ-teritoriale, afectaţi de prevederile prezentei legi, precum şi obligaţia afişării listei imobilelor ce urmează a fi expropriate şi care fac parte din coridorul de expropriere, anterior notificării proprietarilor.";

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic